مدیران خودروعصر اعتبار

نگرانی‌های شهری در حوالی پایتخت

چالش‌ بزرگ‌ترین پروژه مسکن مهر؛ افزایش جمعیت ومنابعی که آب می‌رود

عصر ساختمان- هشتگرد شهری نزدیک به پایتخت است که بار بزرگ‌ترین پروژه مسکن مهر کشور را به دوش می‌کشد و با افزایش جمعیت منابع آبی‌اش روزبه‌روز آب می‌رود.

چالش‌ بزرگ‌ترین پروژه مسکن مهر؛ افزایش جمعیت ومنابعی که آب می‌رود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، احداث بیش از 49 هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه مسکن مهر کشور یاد می‌شود، استان البرز را در معرض مشکلات بی‌شماری قرار داده است.

    در حالی نیمی از کل واحدهای مسکن مهر شهر جدید هشتگرد به متقاضیان تحویل داده‌شده است که به گفته ابوالقاسم پالیزگیر، فرماندار شهرستان ساوجبلاغ، کمتر از 30 درصد از مردم حاضر به سکونت در این واحدها شده‌اند.

    وجود هشت هزار واحد بدون متقاضی، کمبود سرانه‌های آموزشی و بهداشتی، نبود مدرسه، درمانگاه، فضای سبز، سینما، ورزشگاه و غیره باعث شده که شهروندان با مشکلات ریز و درشت بسیاری دست و پنجه نرم کنند. کمبود منابع آبی یکی دیگر از مشکلات شهر جدید هشتگرد است که مسئولان استان و به‌تبع شهرستان ساوجبلاغ را در معرض آزمونی سخت قرار داده است، آزمونی که سربلندی از آن رضایت مردم را به دنبال دارد.

    تحویل واحدهای مسکن مهر و سکونت متقاضیان که به گفته متولیان امر جمعیت شهر را به مرز 700 هزار نفر می‌رساند مسئولان استان را بر آن داشت تا آبان ماه سال گذشته و در آستانه سفر هیئت دولت به البرز وزارت نیرو را متقاعد کنند تا با اختصاص پنج میلیون مترمکعب آب از خط انتقال طالقان به شهر جدید هشتگرد موافقت کند.

    تشنگی هشتگرد با انتقال آب سد طالقان رفع شد

    اعلام موافقت وزارت نیرو با خواسته مسئولان البرزی باعث شده بود تا شرکت آب منطقه‌ای استان زمان انجام عملیات انتقال آب را تیرماه جاری اعلام کنند، اما عدم عملیات انتقال آب در زمان مقرر و قطعی‌های مکرر و چندساعته دست‌به‌دست هم داد تا طاقت فرماندار شهرستان ساوجبلاغ در جلسه دوازدهم شهریورماه شورای مسکن استان طاق شود و زبان به گلایه باز کند.

    اگر تا پایان شهریور خط انتقال عملیاتی نشود شرکت آب منطقه‌ای را به دادگاه معرفی خواهیم کرد
    وی در این جلسه نسبت به تعلل و تأخیر شرکت آب منطقه‌ای استان انتقاد کرد و گفت: علی‌رغم اینکه بارها قول‌هایی مبنی بر تسریع در امورات مربوطه داده شده اما نتیجه‌ای از این امر حاصل نشده و چندین بار قول این شرکت به تأخیر افتاده است، اگر تا پایان شهریور این امر عملیاتی نشود شرکت آب منطقه‌ای را به دادگاه معرفی خواهیم کرد، زیرا از آبان سال گذشته و بعد از سفر رئیس‌جمهور به البرز مصوبه خط انتقال آب از طالقان به هشتگرد اخذشده است.

    معطل ماندن شش هزار واحد مسکن مهر به دلیل عدم اجرای این پروژه باعث شد اتمامِ‌حجت فرماندار کارساز شده و شرکت آب منطقه‌ای عملیات اجرایی انتقال آب سد طالقان به هشتگرد را تسریع ببخشد.

    باگذشت چهار سال و پس از پیگیری‌های مداوم مسئولان البرزی در ساعات اولیه روز یکم مهرماه جاری وعده وزارت نیرو محقق و سرانجام آب سد طالقان به شهر جدید هشتگرد منتقل شد.

    استقرار جمعیت کلاف مشکلات هشتگرد را پیچیده تر می‌کند

    ابوالقاسم پالیزگیر در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل کم‌آبی شهر جدید هشتگرد با انتقال آب سد طالقان به‌طور کامل حل‌شده است یا خیر، گفت: در حال حاضر شهر با مشکل خاصی در زمینهٔ کمبود آب مواجه نیست و میزان آب منتقل‌شده از سد طالقان پاسخگوی نیاز شهروندان است.

    فرماندار شهرستان ساوجبلاغ جمعیت حال حاضر شهر جدید هشتگرد را طبق سرشماری سال گذشته، 42 هزار و 147 نفر اعلام کرد و گفت: در صورت تحویل واحدهای مسکن مهر و استقرار متقاضیان، جمعیت شهر بیشتر شده و طبیعتاً مشکلات افزایش خواهد یافت.

    وی با تأکید بر اینکه افزایش حق آبه از سد طالقان به شهر جدید هشتگرد در دستور کار قرار دارد، گفت: این مهم به جد پیگیری می‌شود.

    فرماندار شهرستان ساوجبلاغ با اشاره به اینکه وزارت نیرو مسئول تأمین و توزیع آب است، گفت: شرایط خاص شهر جدید هشتگرد و نزدیکی آن با پایتخت باعث افزایش جمعیت طی سال‌های اخیر می‌شود به همین منظور تأمین آب یکی از دغدغه‌های مسئولان استان به‌ویژه شهرستان است.

    پالیزگیر با اشاره به‌ضرورت بهره‌برداری تصفیه‌خانه اضطراری شهر جدید هشتگرد، گفت: این مهم توسط شرکت آب منطقه‌ای در حال انجام است، امیدواریم این پروژه به‌زودی بهره‌برداری شود.

    تصفیه خانه اضطراری هشتگرد مهرماه بهره‌برداری می‌شود

    علی مظفریان معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این پرسش که تصفیه‌خانه اضطراری شهر جدید هشتگرد چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: این پروژه تا پایان مهرماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

    مظفریان اضافه کرد: پروژه تصفیه‌خانه اضطراری شهر جدید هشتگرد در دو فاز ساخت تجهیزات تصفیه‌خانه اضطراری و اجرای خط انتقال به طول هزار و 400 متر و قطر 400 میلی‌متر همچنین ساخت مستحدثات در حال اجرا است.

    روند احداث تصفیه‌خانه اضطراری، خط انتقال و مستحدثات به اعتباری بالغ‌بر 10 میلیارد تومان نیاز دارد
    معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان البرز افزود: روند احداث تصفیه‌خانه اضطراری، خط انتقال و مستحدثات به اعتباری بالغ‌بر 10 میلیارد تومان نیاز دارد که تاکنون تنها 2.7 میلیارد تومان آن تخصیص داده‌شده است، لذا رفع مشکلات یادشده به حمایت مسئولان نیاز دارد.

    وی بیان کرد: در مرحله نخست احداث تصفیه‌خانه اضطراری 90 درصد تجهیزات به کارگاه منتقل‌شده و در حال نصب نخستین مدول تصفیه‌خانه به ظرفیت 50 لیتر در ثانیه هستیم.

    مظفریان با اعلام اینکه باقی مدول های تصفیه‌خانه اضطراری نیز نصب خواهد شد، گفت: خط انتقال آب سد طالقان به شهر جدید هشتگرد به طول هزار و 400 متر کشیده شده و از پایان شهریور اتصال به خط اصلی طالقان با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای تهران صورت گرفته است.

    وی بابیان اینکه آبگیری مخزن 10 هزار مترمکعبی شهر جدید هشتگرد انجام‌شده است، خاطرنشان کرد: این پروژه در حال تست مخزن و خطوط داخل شهری توسط شرکت آب و فاضلاب است.

    معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای البرز تصریح کرد: ظرفیت اعلام‌شده برای برداشت سالانه شهر جدید هشتگرد پنج میلیون مترمکعب در سال معادل 150 لیتر در ثانیه است.

    بهره‌برداری از تصفیه‌خانه اضطراری شهر جدید هشتگرد و انتقال آب از سد طالقان مانند مُسکنی است که به‌طور مقطعی درد شهر جدید هشتگرد را تسکین می‌دهد.

    بر کسی پوشیده نیست استقرار جمعیت در این شهر که در نزدیکی پایتخت قرار دارد بر دردهای حال حاضر می‌افزاید به همین منظور مسئولان مربوطه باید برای حل ریشه‌ای مشکلات دست‌به‌کار شده و پیش از اینکه معضلات ناشی از کمبود سرانه‌ها پا بر گلوی شهر بگذارد و نفس شهر به‌یک‌باره بند آورد، کاری کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو