مدیران خودروعصر اعتبار

پیشنهادات آخوندی برای بهبود شرایط وام ۸۰ میلیونی مسکن در بن‌بست معادلات بانک‌ مسکنی‌ها

عصر ساختمان- پیشنهاد آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای کاهش اقساط وام خرید مسکن، بانک مسکن را با چالش مواجه کرده به طوری که این بانک اعلام کرده در صورت اجرای این پیشنهاد، دولت باید کسری منابع را از محلی جبران و برای این اقدام یارانه بدهد.

پیشنهادات آخوندی برای بهبود شرایط وام ۸۰ میلیونی مسکن در بن‌بست معادلات بانک‌ مسکنی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، از پیشنهاد جذاب وزیر راه و شهرسازی به دولت برای کاهش اقساط وام خرید مسکن ماه‌ها می گذرد، اما ظاهرا هنوز این پیشنهاد در دولت و یا بانک مرکزی جدی گرفته نشده و به نوعی نسبت به آن بی اعتنا هستند.

    بانک مسکن نیز بعد از مدتها نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده است در صورتی دوره بازپرداخت اقساط تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم افزایش می‌یابد که دولت یارانه‌ای برای تامین منابع بپردازد.

    اگر چه از این پیشنهاد بسیاری از کارشناسان و متقاضیان مسکن به خصوص خانه اولی‌ها خرسند شده و این اقدام در بالا بردن قدرت خرید و رونق خرید و فروش مناسب ارزیابی شد اما واکنش به این مطلب از سوی بانک مسکن که امکان افزایش دوره بازپرداخت اقساط را طی شرط و شرطی ارزیابی کرده این نتیجه را حاصل می کند که اجرای این پیشنهاد حداقل به سال جاری قد نمی‌دهد

    *وام 80 میلیونی سطح فعلی قدرت خرید متقاضیان هدف را پوشش دهد

    محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک‌مسکن با تاکید بر اینکه هر تغییری در شرایط تسهیلات، بر روی مدل و ساز و کار صندوق پس انداز یکم اثرگذار است، گفته است: افزایش دوره بازپرداخت اقساط وام مسکن می‌تواند منجر به کاهش و افزایش منابع شود بنابراین باید در صورت اجرای این پیشنهاد، دولت از طریقی کسری منابع را جبران کند.

    مدیر امور طرح و برنامه بانک‌مسکن ادامه داد: جبران به این معنا که کسری صندوق با ارائه یارانه‌ای تامین شود. پیش از این هم کسری صندوق از محل بازپرداخت اقساط مسکن مهر جبران شد.

    مرادی گفته بود که برای اجرای این پیشنهاد باید مبالغی تامین شود که منابع آن را می‌توان از طرق مختلف از جمله از محل صندوق توسعه ملی تامین کرد.

    وی همچنین درباره امکان افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تا پایان سال جاری گفت: افزایش سقف وام مسکن نه در دستور کار بانک مسکن است و نه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی. همین مقدار وام می‌تواند سطح فعلی قدرت خرید متقاضیان هدف را پوشش دهد.

    *برای پوشش بیشتر و بالا رفتن درصد این پوشش باید میزان وام افزایش یابد

    این در حالیست که حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با حمایت از کاهش اقساط و افزایش دوره بازپرداخت وام مسکن به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفته بود که در مذاکرات با بانک مرکزی بر این موضوع تأکید کرده‌ایم که میزان وام باید افزایش یابد و طول مدت بازپرداخت اقساط از 12 سال به 15 سال برسد و نرخ سود این تسهیلات که در حال حاضر در بافت فرسوده 8 درصد و در سایر نقاط 9.5 درصد است کاهش یابد.

    مظاهریان تاکید کرد: پس برای پوشش بیشتر و بالا رفتن درصد این پوشش باید میزان وام افزایش یابد؛ چراکه در حال حاضر میزان پوشش وام در شهرهای کوچک برای خرید مسکن 80 درصد و تهران تا 50 درصد است.

    بر اساس این گزارش، در حال حاضر اقساط وام 80 میلیونی مسکن به صورت ثابت ماهانه بیش از 950 هزار تومان است و پرداخت این مبالغ در این سطح از عهده خانه اولی‌ها خارج است.

    اگر چه آمار ثبت‌نام در صندوق خانه یکم در بانک مسکن بالا است اما بالا بودن اقساط باعث شده تا برخی از متقاضیان علیرغم سررسید امتیاز تسهیلات 80 میلیونی خرید هنوز در خرید مسکن جدی نباشد.

    هر چند مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی سطح کنونی اقساط را مناسب ارزیابی کرده‌اند اما به طور جدی پرداخت این مبالغ بسیار سخت و دشوار است و از عهده هر متقاضی که با پس انداز قصد خرید مسکن دارد خارج است.

    پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ایران با اشاره به اینکه مدلی که در ایران اجرا می‌شود نتوانسته پاسخگوی تقاضا و عرضه باشد،گفت: به نظر می‌رسد باید پرداخت تسهیلات، راحت‌تر شود و مدت بازپرداخت حداقل 25 سال و سپرده‌گذاری هم حداکثر شش ماه باشد.

    وی ادامه داد: اکنون مسکن در رکود قرار دارد اما با این بخش مانند یک حوزه در رکود قرارگرفته رفتار نمی‌شود. اگر هر بخشی دچار رکود شود باید مشوق‌های مالیاتی و تسهیلات در نظر بگیرند اما متاسفانه این اقدام در بخش مسکن انجام نشد.

    مجید کیان‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در این باره تاکید دارد با وضعیت فعلی جوانان نمی‌توانند براحتی صاحب مسکن شوند و همین موضوع باعث شده تا سن ازدواج بالا برود. برای یک کشور اسلامی خوب نیست که جوانان آن در گیرودار تهیه مسکن برای ازدواج باشند.

    وی افزود: نرخ سود تسهیلات مسکن باید بسیار پایین باشد تا مردم براحتی توانایی بازپرداخت آن را داشته باشند. مدت بازپرداخت هم باید طوری باشد که متناسب با قدرت خرید مردم و به صورت پلکانی تعریف شود.

    در عین حال معادلات بانک مسکن رسما علامت ایست به اجرای پیشنهادات وزیر راه و شهرسازی است و باید دید وزیر قادر است یارانه را به بانک مسکن ببرد؟

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو