مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل سازمان ملی زمین‌و‌مسکن تشریح کرد؛

جزئیات معافیت تعاونی‌ها و سرمایه گذاران مشارکت کننده در اجرای طرح مسکن‌اجتماعی

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح مهمترین اقدامات سازمان در طی سال جاری، از تخصیص زمین به قمیت تمام شده و نه قیمت روز به تعاونی‌ها و سرمایه‌گذارانی که مایل به مشارکت در اجرای طرح اجتماعی هستند، خبر داد و گفت: بیشترین توافق و تفاهم را برای اجرای طرح مسکن اجتماعی با بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی داشته‌ایم.

جزئیات معافیت تعاونی‌ها و سرمایه گذاران مشارکت کننده در اجرای طرح مسکن‌اجتماعی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین‌و‌مسکن  ضمن تشریح مهمترین اقدامات آن سازمان در 6 ماهه نخست سال جاری، اهم برنامه‌ها را برای 6 ماه دوم سال، تشریح کرد.

    عظیمیان با اشاره به این مطلب که به رغم تغییر و تحولات دولت و تغییرات عمده، سازمان هیچگونه وقفه و رکودی در ارایه خدمات تحت‌وظایف خود نداشته است، گفت: در سال جاری هدف‌گذاری کرده‌ایم تا زمین یکصد هزار واحد مسکونی را تامین کنیم که این یکصدهزار واحد شامل مسکن‌اجتماعی، مسکن‌مهر، مسکن‌اجاره‌ای، اجاره به شرط تملیک و انواع موضوعات مسکنی است که طبق قانون تعریف شده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: 25 درصد از کل یکصد هزار واحد مربوط به طرح مسکن اجتماعی است که اجرای مسکن‌اجتماعی توسط خیرین مسکن‌ساز، یا کمیته امداد امام‌خمینی و یا هر دستگاهی که حاضر باشد اینکار را انجام دهد انجام خواهد شد و طی نامه‌ای نیز به تمامی استان‌های کشور ابلاغ شده است.

    عظیمیان افزود: وظایف ما در سازمان ملی زمین‌ومسکن، تامین زمین برای اجرای طرح مسکن‌اجتماعی است که بیشترین توافق و تفاهم را نیز برای اجرای طرح مسکن اجتماعی با بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی داشته‌ایم.

    مدیرعامل سازمان ملی زمین‌و‌مسکن با اشاره به اینکه طرح مسکن‌اجتماعی در خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد گامی موثر است، گفت: در مصوبه اجرای طرح مسکن اجتماعی یک نکته‌ای مغفول و از قلم افتاده است و آن این است که قیمتی که باید واحد مسکونی در اختیار متقاضیان برای مسکن‌اجتماعی قرار گیرد جا افتاده و به سازمان ابلاغ نشده است.

    این مقام مسئول در سازمان ملی زمین‌و‌مسکن ادامه داد: طبق آخرین تفاهم‌نامه‌ای که طی روزهای گذشته با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشتیم پیشنهاد مشترکی به هیات‌وزیران ارایه شد تا زمین واحدهای مسکونی به صورت قیمت تمام شده باشد چون در اختیارات و شرح وظایف هیات‌وزیران تعیین این قبیل موارد وجود دارد.

    عظیمیان افزود: در حالیکه پیش از آن نمی‌دانستیم که باید به صورت قیمت تمام شده، آزاد و یا منطقه‌ای باشد، پیشنهاد مشترکی به هیات وزیران ارایه کردیم تا مسکن اجتماعی به صورت قیمت تمام شده منظور، مصوب و در اختیار متقاضیان و واجدان شرایط این نوع مسکن قرار بگیرد. بنا به تصمیم هیات‌وزیران مقرر شد تا قیمت مسکن‌اجتماعی به صورت تمام شده در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

    مدیرعامل سازمان ملی زمین‌و‌مسکن ضمن تاکید بر این مطلب که وظیفه سازمان در اجرای طرح مسکن اجتماعی تامین زمین است، گفت: سازمان در این مورد آمادگی کامل دارد و طبق ابلاغیه‌ای که به تمامی استان‌ها داشته‌ایم سهم هر استان را در تخصیص زمین و اینکه در کدام منطقه باشد تعیین کرده‌ایم.

    وی همچنین تصریح کرد: سازمان تلاش می‌کند تا بر حسب برنامه‌های دولت و تاکید وزی راه و شهرسازی برای کمک به اقشار کمتر برخوردار و نیازمند به مسکن، حداکثر تلاش و کمک را ارایه کند. سازمان تلاش می‌کند تا به هر شکلی که لازم است مساله را حل و زمین لازم را برای اجرای این طرح تامین کند.

    عظیمیان با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات، تهران بیشترین و کهگیلویه‌وبویراحمد کمترین مسکن‌اجتماعی را در بُعد مساحت و واحد به خود اختصاص داده‌اند، گفت: سازمان ملی زمین‌و‌مسکن آمادگی دارد تا زمین را به قیمت تمام شده که قیمت ناچیزی است و نه قیمت روز، در اختیار تعاونی‌ها و افرادی که به صورت خودمالک و مشارکتی می‌خواهند علاوه بر ساخت و سازهای مربوط به خود در بخشی از اجرای طرح مسکن‌اجتماعی مشارکت داشته باشند قرار دهد.

    مدیرعامل سازمان ملی زمین‌و‌مسکن ادامه داد: با این اقدام، سازمان در تلاش است تا در راستای سیاست‌های دولت، تعاونی‌هایی را که کارگاه‌های ساختمانی را فعال می‌کنند مشمول معافیت‌های دولتی کند تا با اینکار یکی از اهداف دولت که تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد است تامین شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بدین‌معنا یک تعاونی اگر بخواهد برای اعضای تعاونی خود زمین بگیرد زمین به قیمت روز محاسبه می‌شود اما اگر آمادگی داشته باشد تا کارگاه بیشتری را فعال کند که بخشی از آن در قالب مسکن اجتماعی نیز باشد امکانپذیر است و قیمت زمین به صورت قیمت تمام شده و نه قیمت روز محاسبه می‌شود. همچنین، آن افرادی که متقاضی دریافت مسکن اجتماعی خواهند بود توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی معرفی می‌شوند.

    وی همچنین در بیان دیگر اقداماتی که سازمان انجام می‌دهد، گفت: پاسخ به مراجعات مردمی، پاسخ به درخواست‌هایی که سازمان‌های دولتی و غیردولتی از سازمان دارند، یکی از اصلی‌ترین کارهایی که در طول روز در سازمان ملی زمین و مسکن انجام می‌شود.

    عظیمیان ادامه داد: متناسب با آن جلسات هیات‌مدیره مرتب تشکیل شده است و بخشی از تصمیمات نیز به صورت مصوبه به استان‌ها ابلاغ شده است.

    وی یادآور شد: مجموعه وظایفی از جمله مسکن، تعیین مدیریت اراضی، حل اختلافاتی که در رابطه با زمین و همچنین املاک در استان‌های سراسر کشور وجود دارد، تامین نیازمندی کاربری‌های متناسب با وظایف وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش‌و‌پرورش، آموزش‌عالی، ورزش و گردشگری در سطح کشور بخشی دیگر از اقداماتی است که در سازمان ملی زمین‌و‌مسکن انجام می‌شود.

    مدیرعامل سازمان ملی زمین‌و‌مسکن گفت: طی 6 ماه گذشته، 100 ها پرونده واگذاری، وفق قوانین و مقررات به افراد، سازمان‌های دولتی و سازمان‌های غیردولتی واگذار شده است.

    به گفته وی، شرکت در کمیسیون‌ها و جلساتی که در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود بخشی از وظایفی است که سازمان آن را به صورت مرتب انجام می‌دهد، همچنین شرکت در کمیسیون‌ها و جلساتی که از طرف دستگاه قضایی درخواست می‌شود، همینطور شرکت در جلساتی که از طرف وزارت راه و شهرسازی و همچنین دیگر سازمان‌های دولتی برنامه‌ریزی می‌شود، بخشی از روال جاری فعالیت‌های سازمان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی