مدیران خودروعصر اعتبار

تکالیف محیط زیستی شوراهای اسلامی

عصر ساختمان- طی سال های اخیر ،افزایش روز افزون جمعیت شهری و ازدیاد فعالیت‌های انسانی همراه با پیشرفت تولیدات صنعتی، انواع آلودگی آب، خاک، هوا و صوت را برای شهروندان به همراه داشته است، برای همین شوراهای اسلامی شهر و روستا به همراه شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد مردمی در تلاش‌ هستند تا با تعریف اهداف و برنامه‌هایی در حیطه شهر و روستا در بهبود محیط‌های زندگی شهری، دستیابی به اهداف توسعه پایدار و شکل دادن به مدیریت شهری نقش موثری ایفا کنند.

تکالیف محیط زیستی شوراهای اسلامی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا،جامعه شورایی کشور شامل 120 هزار نفر در 38 هزار واحد شورایی (1213شورای شهر و35 هزار و 142 هزار شورای روستایی) به منظور اجرای یک نظام برنامه‌ریزی با مردم و برای مردم در سطوح مختلف محلی، منطقه‌ای و ملی سعی در حل معضلات شهروندان در جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی دارند.

    در همین راستا در اصول مصرح قانون اساسی از جمله اصول 100و 102 همچنین قانون شوراهای اسلامی کشور بند ع ماده 68 در خصوص وظایف شوراهای اسلامی روستا آمده است که نظارت بر حسن اجرای مقررات مربوط به حفاظت و بهسازی محیط زیست روستا و بهره‌برداری از منابع طبیعی و جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ عمران، مزارع، باغ‌ها، مراتع، جنگل‌ها، محدوده‌های زیست‌محیطی، احیاء و لایروبی قنوات و نهرهای متروکه و ارائه طرح و پیشنهاد در این زمینه‌ها بر عهده شورای بخش است.

    همچنین در تبصره‌ای از ماده 71 همین قانون در خصوص وظایف شوراهای اسلامی شهر آمده است: یکی از وظایف این شوراها بررسی شناخت کمبودها و نارسایی‌های بهداشتی، رفاهی و اقتصادی شهرهای حوزه انتخابیه است. از این رو با توجه به پتانسیل قانونی شوراهای اسلامی و شأن نظارتی شوراها بر شهرداری‌ها شوراهای اسلامی می‌توانند نقش موثری در بهبود و توسعه محیط زیست کشور ایفا کنند.

    نقش شورای عالی استان‌ها در مقوله محیط زیست پایدار
    همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست جهت جلوگیری از فعالیت کلیه واحدهای آلوده کننده محیط زیست از جمله وظایف شورای عالی استان ها است. افزون بر این ارائه طرح‌هایی برای حفاظت بهتر از محیط زیست از جمله در زمینه آب، هوا و خاک و همکاری و اقدام مساعد در خصوص هماهنگ‌سازی برنامه‌ها و طرح‌های زیست محیطی شوراهای شهر و روستا با سازمان حفاظ محیط زیست به منظور ارتقای کارکرد و آثار آن‌ها و ممانعت از موازی‌کاری از دیگر وظایف شورای عالی استان‌ها در حوزه حفظ محیط زیست است.

    همچنین جلب همکاری و مشارکت شوراها در انطباق فعالیت‌های مدیریت شهری و روستایی با ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها به‌ویژه ممانعت از هر گونه تخریب محیط زیست و عرصه‌های زیست محیطی در قالب طرح‌های عمرانی، همکاری موثر در حفاظت از مناطق چهارگانه محیط زیست و جلوگیری از تخریب اراضی ملی از جمله تکالیف شورای عالی استان ها به شمار می آید.

    بر اساس اعلام شورای عالی استان‌ها ، سازمان حفاظت محیط زیست در این میان به منظور ارتقای دانش محیط زیستی و تقویت تعامل با شوراها تکالیفی برعهده دارد که همکاری واحدهای تابعه سازمان با شوراهای اسلامی در انجام وظیفه نظارتی آنها در جلب همکاری شوراهای اسلامی در خصوص جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست در سطح کشور، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اعضای شوراهای اسلامی با هدف تدوین ضرورت و اهمیت اتخاذ اقدامات حفاظت از محیط زیست از طریق شوراها و تهیه منابع آموزش علمی و کاربردی متناسب با کارکرد شوراهای اسلامی از جمله این وظایف است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو