مدیران خودروعصر اعتبار

تحلیل یک کارشناس از روند بازار معاملات مسکن:

جهش ناگهانی قیمت مسکن نداریم

عصر ساختمان- شهر تهران یک کارشناس بازار مسکن گفت: به طور قطع تا پایان دولت دوازدهم جهشی در قیمت مسکن اتفاق نمی‌افتد، بلکه روند صعودی معاملات را همراه با افزایش منطقی قیمت‌ها شاهد خواهیم بود.

جهش ناگهانی قیمت مسکن نداریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس شوکتی اظهار کرد: بنده قبلا هم اعلام کردم که رکودی در بازار مسکن وجود ندارد و همین حالا بازار در وضعیت رونق به سر می برد. رشد 7 درصدی قیمت مسکن و 6 درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی هم نتیجه کاهش سود بانکی و سیاست‌های تقویت تقاضا توسط دولت است.

    وی افزود: مساله اصلی این است که عده‌ای از سازندگان سنتی همچنان منتظر رونقی شبیه به سال‌های قبل از سال 1391 هستند که یک شبه قیمت‌ها چند برابر و روز به روز از قدرت خرید مردم کاسته می‌شد، در حالی که با توجه به سیاست‌های دولت دوازدهم و شناختی که بنده از وزیر محترم راه وشهرسازی دارم، به هیچ وجه اسیر جریان‌سازی‌ها نخواهد شد.

    این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه قطعا در نیمه دوم سال تعداد کسانی که از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم استفاده می‌کنند افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: اگر چه دولت یازدهم عملکرد قابل قبولی برای مهار قیمت مسکن داشت، اما معتقدم هنوز هم بخش مسکن نیازمند تسهیلات به مراتب بیشتری است و با تزریق هدفمند این تسهیلات در قالب  صندوق پس‌انداز خانه‌اولی‌ها و بافت‌های فرسوده شهری تورمی اتفاق نمی‌افتد.

    شوکتی با ابراز خرسندی از مصرفی شدن مسکن در کشور به ایسنا، گفت: برخی از سازندگان از نگاه مصرفی مسئولان به صنعت ساختمان و مسکن واهمه دارند چرا که تصور می کنند با حذف سفته بازی و کاهش تورم نمی توان در این بازار فعالیت کرد در حالی که جامعه ما سالانه 800 هزار واحد مسکونی مصرفی نیاز دارد و بازار بسیار خوبی برای تمامی فعالان این عرصه است.

    وی خاطرنشان کرد: معتقدم دولت همزمان با اتخاذ سیاستهایی در جهت تولید مسکن باید نسبت به مدیریت موجودی واحدهای مسکونی فعلی اهتمام ورزد؛ چرا که طبق آمارها حدود 24 میلیون خانوار در مقابل 27 میلیون مسکن داریم و این در حالی است که گفته می شود 4 میلیون خانوار به صورت فشرده در 1.3 میلیون مسکن زندگی می‌کنند.

    به گفته شوکتی، شرایط موجود نشان می‌دهد واحدهای مازاد در اختیار متقاضیان واقعی مسکن قرار ندارد که دولت باید با اتخاذ سیاستهایی در جهت استقرار خانواده‌های فاقدمسکن در 4.7 میلیون واحد مسکونی خالی و نیمه‌خالی اقدامات لازم را انجام دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو