مدیران خودروعصر اعتبار

عشایری مطرح کرد:

محدودیت اجرا، یکی از عوامل نبود انگیزه برای ورود انبوه‌سازان به بافت‌های فرسوده

عصر ساختمان- سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از ارائه راهکارهای جدید به انبوه‌سازان و حذف محدودیت‌ها برای ورود به بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: تهران ۳ تا ۴ هکتار زمین دولتی دارد که انبوه‌سازان می‌توانند برای ساخت مسکن در این زمین‌ها و واگذاری به متقاضیان اقدام کنند.

محدودیت اجرا، یکی از عوامل نبود انگیزه برای ورود انبوه‌سازان به بافت‌های فرسوده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری در پاسخ به این سوال که طبق گفته‌های وزیر راه و شهرسازی، انبوه‌سازان توان و یا رغبتی برای ورود به بافت‌های فرسوده ندارند، گفت: فعالیت انبوه‌سازان طبیعتاً در مناطقی که ساختار سکونتگاهی به خود گرفته است و در آن جریان زندگی وجود دارد سخت‌تر از ساخت‌وساز در بیابان‌ها است.

    وی افزود: به سه دلیل ساخت‌وساز در مناطقی که ساختار سکونتگاهی به خود گرفته مشکل است که اولین دلیل آن هماهنگی مالکان برای تجمیع تعداد زیادی از واحدهای مسکونی و احداث واحدهای مسکونی جدید است.

    عشایری با اشاره به اینکه مدل ورود به بافت‌های فرسوده یکی دیگر از دلایل مشکلات انبوه‌سازان در این بافت‌هاست، اظهار داشت: اگر سازنده‌ها در بیرون از شهر بخواهند اقدام به ساخت‌وساز کنند مشکلات و محدودیت‌های شهرسازی در آنجا مطرح نیست، به‌طوری که در خارج از بافت‌های فرسوده و یا در بیابان‌ها به راحتی ساختمان‌های 10 طبقه و بیشتر احداث می‌شود اما در داخل بافت‌های فرسوده محدودیت‌های نظام شهری وجود دارد.

    سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران محدودیت اجرا را یکی دیگر از عوامل نبود انگیزه برای ورود انبوه‌سازان به بافت‌های فرسوده دانست و گفت: در داخل بافت‌های فرسوده به دلیل وجود انشعابات و شرایط سخت در کوچه‌ها و معابر سازنده ترجیح می‌دهد خارج از بافت‌های فرسوده اقدام به ساخت‌وساز کند.

    وی با تأکید بر اینکه بخش اجرایی قابل حل است اما مشکل اصلی محدودیت‌های نظام شهری است، خاطرنشان کرد: نگاه سوداگرانه سازندگان باید در بخش محدودیت‌های نظام شهری کاهش یابد و آنها نباید انتظار داشته باشند که می‌توانند چند طبقه بیشتر از طرح تفصیلی در بافت‌های فرسوده اقدام به ساخت‌وساز کنند.

    عشایری با اشاره به اینکه به هر حال توافق با مالکان بافت های فرسوده برای ساخت مسکن سخت و دشوار است، تصریح کرد: شاید سخت‌ترین قسمت ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده نظام پیاده‌سازی بافت قدیم باشد که بسیار مهم است؛ چراکه در این بخش خانواده‌ها از محله‌ها باید رانده شوند، باید در نظر داشت که این خانواده‌ها کجا باید ساکن شوند و اگر از آن محله مورد نظر خارج شدند آیا دوباره به آن محله بازخواهند گشت.

    ارائه پیشنهاد به انبوه سازان برای ساخت مسکن در بافت های فرسوده

    وی ادامه داد: در جلسات با انبوه‌سازان به آنها اعلام کرده‌ایم می‌توانند به جای ساخت مسکن در حجم بالا برای ساخت حتی در حد 10 واحد مسکونی نیز اقدام کنند و ما به این سازندگان اعلام کرده‌ایم که شما را هم انبوه‌ساز می‌دانیم.

    سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران خاطرنشان کرد: در جلساتی که با انبوه‌سازان داشتیم برای ورود آنها به بافت‌های فرسوده گام‌های خوبی برداشته شده که اولین گام آن اختصاص 1000 میلیارد تومان از محل صندوق خانه یکم و مختص خرید مسکن است که برای ساخت مسکن به انبوه‌سازان پرداخت می‌شود.

    عشایری افزود: در این بخش انبوه‌سازان می‌توانند با هماهنگی مالکان بافت‌های فرسوده نسبت به ساخت مسکن که نرخ سود آن 8 درصد است اقدام کنند.

    وی اضافه کرد: در جلسه‌ای که با انبوه‌سازان داشتیم اعلام شد دریافت تسهیلات از صندوق خانه یکم مستلزم سپرده‌گذاری است، بنابراین به آنها این اطمینان و این راهکار را دادیم که انبوه‌سازان می‌توانند از امتیاز مالکانی که در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند استفاده کنند و برای آنها اقدام به ساخت مسکن کنند و اقساط آن تسهیلات را متقاضیان و مالکان بافت‌های فرسوده پرداخت کنند.

    سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد:در ادامه این جلسه راهکار دیگری که به انبوه‌سازان ارائه شد این بود که اگر انبوه‌سازان نتوانند با مالکان بافت‌های فرسوده برای تملک به هماهنگی برسند می‌توانند از اراضی دولت استفاده کنند و سپس این واحدهای مسکونی را به متقاضیان واگذار کنند.

    عشایری خاطرنشان کرد: قرار بر این شده تا یک کارگروهی از سوی انبوه‌سازان و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای رفع و رجوع این اقدام تشکیل شود.

    وی ادامه داد: در تهران 3 تا 4 هکتار زمین دولتی وجود دارد که انبوه‌سازان می‌توانند در این بافت‌ها ورود و اقدام به ساخت‌وساز مشارکتی با دولت کنند و سپس این واحدهای مسکونی را به مردم بفروشند./

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو