مدیران خودروعصر اعتبار

تذکر شورایی‌ها به توسعه مال‌های تجاری در شمال پایتخت

عصر ساختمان- با وجود اینکه اغلب کارشناسان شهری ظرفیت پایتخت را اشباع شده از ساخت‌وسازهای تجاری و انواع مال‌ها می‌دانند اما اینطور که دیروز ناهید خداکرمی عضو شورای شهر در تذکر پیش از دستور خود در صحن علنی اعلام کرد همچنان سرعت ساخت‌وساز مال‌های تجاری در شهر بالاست.

تذکر شورایی‌ها به توسعه مال‌های تجاری در شمال پایتخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، وی به‌عنوان نمونه از منطقه 2نام برد و گفت: سرعت تبدیل ساختمان‌ها از مسکونی به تجاری در شهرک غرب، محدوده بلوار دریا و سعادت آباد در دو هفته گذشته بالا گرفته است، آن هم در شرایطی که خیابان‌های منطقه ظرفیت این حجم فضای تجاری را ندارند. وی خواستار آن شد تا شهرداری حتی اگر پروانه‌ای هم صادر کرده هرچه سریع‌تر جلوی این ساخت و سازها را گرفته و بررسی کند که آیا این تغییر کاربری‌ها منطبق با طرح تفصیلی هست یا خیر؟

    از سوی دیگر محمد سالاری به‌عنوان رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز دیروز خواستار اقدام جدی شهردار تهران در جلوگیری و لغو توافقات مالک مجتمع تجاری پالادیوم با شهرداری منطقه یک شد. وی گفت: این مجتمع تجاری طی سال‌های گذشته با بارگذاری گسترده و خارج از ضوابط پهنه‌ها و زیرپهنه‌های طرح تفصیلی و بدون ارائه به کمیسیون ماده 5ساخته شده است و از آنجایی که جذب سفر آن بالاست هم‌اکنون مشکلات جدی را برای اهالی محل و منطقه ایجاد کرده است.

    سالاری همچنین از توافق مالک مجمتع پالادیوم با شهرداری منطقه یک سخن گفت که براساس آن زمینی در گذر جنوبی این مجتمع که قرار بود پارکینگ شود به اداری و ورزشی تبدیل شده و حالا نیز قرار است توسط پل هوایی که از فراز املاک دیگری می‌گذرد به مجتمع پالادیوم متصل شود. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی از رئیس شورای شهر تهران خواست برای لغو این توافقات به فوریت اقدام کند.

        لزوم تسهیل تردد سالمندان در شهر

    سیدابراهیم امینی که در غیاب محسن هاشمی ریاست جلسه دیروز شورای شهر را برعهده داشت با یادآوری اینکه روز جهانی سالمندان با روز عاشورا همزمان شده است، گفت: با توجه به این همزمانی پیشنهاد می‌دهم برای این قشر طرحی آماده کنیم تا بخشی از مشکلات سالمندان تهرانی در زمینه تردد در شهر برطرف شود و تمهیداتی فراهم کنیم تا سالمندان بتوانند عبور و مرور ایمنی در خیابان‌ها داشته باشند.

    بنابر این گزارش دیروز همچنین به مناسبت هفته دفاع‌مقدس طی مراسمی از صحن علنی شورای شهر از 7نفر از خلبانان و دلاوران نبردهای هوایی 8سال دفاع‌مقدس تقدیر به عمل آمد. به همین مناسبت احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پیشنهاد داد تا از ظرفیت‌های پادگان قلعه‌مرغی که حالا تبدیل به بوستان ولایت شده، برای احداث موزه نیروی هوایی استفاده شود. وی گفت: نیروی هوایی همواره در زمینه دفاع‌مقدس کارهای بزرگی انجام داده و لازم است ما نیز در جایگاه شورا و شهرداری کار بزرگ‌تری برای این ایثارگران انجام دهیم. به گفته مسجدجامعی، تهران در تمام سال‌ها پایگاه فعالیت‌های هوایی بوده است و امروز شاهدیم که پادگان قلعه‌مرغی به بوستان ولایت تبدیل شده و چون در این پادگان از گذشته آشیانه‌هایی وجود دارد که از بعد تاریخی و معماری ممتاز هستند از این‌رو برای ایجاد همبستگی ملی ایران در دفاع از وطن و دستاوردهای جدید پیشنهاد می‌دهم طرح موزه پرواز راکه قبلا از سوی شهید ستاری دنبال می‌شد مجدد احیا کنیم تا به ظرفیت گردشگری و هویتی تهران افزوده شود. بنابراین گزارش ابراهیم امینی که ریاست جلسه دیروز را برعهده داشت از مسجدجامعی خواست برای اینکه شورا در جهت دفاع از فرهنگ انقلاب و ایران گام بردارد، طرحی را برای این منظور آماده کرده و به شورا ارائه کند تا تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد.

        مشکلات کسبه پلاسکو باید سریع‌تر رفع شود

    دیروز طرح فوریت‌دار الزام شورای شهر تهران به تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران نیز در جلسه علنی تصویب‌ شد. این طرح قرار است خروجی گزارش‌های تهیه شده ازسوی کارگروه‌های دولت، مجلس، شورای شهر و سایر نهادها ازحادثه ساختمان پلاسکو را پیگیری کند. محمد سالاری در توضیح یک فوریت این طرح گفت: بعد از حادثه غم‌انگیز پلاسکو دغدغه‌ای جدی در مورد ضرورت رعایت اصول ایمنی در کل کشور ایجاد شد که اگر ما بتوانیم از مجموع این مطالعات، ارزیابی‌ها و آسیب‌شناسی‌هایی که انجام شده بهره بگیریم حادثه پلاسکو می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ رعایت اصول ایمنی باشد، همانطور که وقتی حادثه تلخ بم پیش آمد بعد از حادثه ما شاهد تغییرات در آیین‌نامه‌های مختلف مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه 2800 زلزله بودیم و رعایت اصول مربوط به سازه در کشور ما و در شهر تهران نتیجه حادثه بم بود. وی گفت: اکنون دو دهه است که مقررات ملی ساختمان در کشور ما تصویب شده است. بنابراین بسیاری از ساختمان‌هایی که در مرکز شهر قبل از تصویب این قانون احداث شدند این مقررات رعایت نشده که باید این مشکل را حل کرد.

    سالاری همچنین از مشکلات کسبه پلاسکو بعد از حادثه آتش‌سوزی سخن گفت و افزود: باید شهرداری تهران و شورای شهر به‌عنوان پارلمان محلی با مالک اولیه که بنیاد مستضعفان است مشکلات این افراد را پیگیری و رفع کنند. البته کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در حال پیگیری این موضوع است که من به نوبه‌خودم از آنها تشکر می‌کنم. در ادامه، مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه که قبلا از امضا‌کنندگان این طرح بود این بار در مقام مخالف با این طرح سخن گفت. از نظر الویری از آنجایی که در شورای شهر چهارم دو طرح با همین مضمون تهیه و تصویب شده دیگر نیازی به تصویب مجدد چنین طرحی نیست ضمن اینکه شورای‌عالی شهرسازی نیز در این زمینه تکالیفی را مشخص کرده که البته هنوز به نتیجه نرسیده است. اما نظر شهربانو امانی به‌عنوان موافق این طرح این بود که طبق اعلام اداره مصوبات شورا طرح مشابهی در‌این‌باره وجود ندارد. از طرف دیگر با توجه به گزارش یکشنبه گذشته در مورد آتش‌سوزی پلاسکو و همینطور آتش‌سوزی‌های پی در پی که در شهر تهران اتفاق می‌افتد باید نسبت به تصویب این طرح اقدام کنیم که همینطور هم شد و اعضای شورای شهر با اکثریت آرا به یک فوریت این طرح رأی دادند.

    بنابراین گزارش دیروز اعضای شورای شهر جلسه صحن علنی را پیش از اتمام وقت مقرر به‌منظور شرکت در همایش اقتدار حسینی ترک کردند. این همایش از سوی سازمان بسیج شهرداری درمحل محوطه ساختمان مرکزی شهرداری برپاشده بود.

        تذکرات اعضاء و کمیسیون

    الهام فخاری، فرهنگی و اجتماعی : به شهرداری تهران به‌دلیل همکاری در تأمین وسایل نقلیه در طرح دولتی جمع‌آوری کودکان کار از خیابان تذکر می‌دهم، چون مطابق آیین‌نامه شورای اجتماعی وزارت کشور تصدی و همکاری در این مورد از وظایف شهرداری نیست و با توجه به پیامدهای روانشناختی و جامعه‌شناختی طرح گفته شده ضرورت دارد پیش از هرگونه اقدامی ملاحظات تخصصی کمیسیون فرهنگی شورای شهر درنظر گرفته شود بنابراین خواستار توقف همکاری شهرداری درطرح جمع‌آوری کودکان کار از خیابان هستم.

    محمد علیخانی، عمران وحمل ونقل (رئیس) : اعداد و ارقامی که از تعداد کارکنان شهرداری به‌دست آ‌مده ضد‌و نقیض است. اصلاح‌طلبان در دوره آقای الویری شهرداری را با 25هزار نفر تحویل اصولگرایان دادند اما بعد از 16سال فعالیت‌های معجزه‌ای و جهادی در شهر این آمار به 135هزار نفر رسیده است که اگر به‌طور میانگین هر نفر 4میلیون تومان حقوق دریافت کند هرماه حدود 540میلیارد تومان می‌شود. من خواستار ارائه گزارش از وضعیت نحوه تحویل شهرداری هستم.

    محمود میرلوحی، برنامه و بودجه : تذکر من درباره ساخت و سازهای گسترده در نزدیکی پاسگاه نعمت آباد و خلازیل است. شهرداری باید جلوی این کار و تخلفات گسترده و نگران کننده‌ای که درحال وقوع است را بگیرد. همچنین میزان بدهی شهرداری قبلا 16هزار میلیارد تومان اعلام شده بود اما امروز آمار دیگری ارائه شده که نشان می‌دهد بیش از 30هزارمیلیارد تومان بدهی شهرداری است. مردم باید بدانند هزینه عمده پروژه‌های اجرا شده در دوره قبل به‌حساب شهرداری فعلی اتفاق افتاده که باید برای آن تدبیری صورت گیرد.

    حجت نظری، فرهنگی واجتماعی : گزارشی به من رسیده که در شهرداری تهران مناقصه‌ای برای نگهداشت تونل نیایش انجام شد. شرکت برنده با نصف قیمت قبل کار نگهداشت را انجام می‌دهد اما هنوز واگذاری صورت نگرفته است.

        تجمع ناشنوایان در مقابل شورای شهر تهران

    ظهر دیروز جمعی از ناشنوایان در مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند. اینطور که یکی از ناشنوایان حاضر در این تجمع اعلام کرد تجمع آنها گلایه نسبت به بکارگیری‌شان در مجموعه‌های دولتی و شهرداری بوده است. آنها روی پلاکاردی که همراهشان بود، نوشته بودند «مشارکت کامل با زبان اشاره» که یکی از این ناشنوایان در این رابطه گفت: ما ناشنوایان می‌توانیم در امور اجتماعی همانند افراد شنوا باشیم اما متأسفانه می‌بینیم که از توانایی ما استفاده نمی‌شود و در برخی مواقع حتی به ما بی‌توجهی می‌شود. وی افزود: ناشنوایان هیچ سرگرمی‌ای ندارند و حتی نمی‌توانند به‌دلیل عدم‌پوشش تلویزیون از این وسیله استفاده کنند و ما با این تجمع اعتراض‌آمیز که همراه با ارائه گل به دیگران است خواهان ایجاد فرصت برابر و مشارکت کامل ناشنوایان در امور اجتماعی هستیم. گفتنی است افشین حبیب‌زاده و محمود میرلوحی، 2عضو شورای شهر تهران پس از دقایقی به جمع تجمع‌کنندگان پیوسته و به آنها وعده دادند که پیگیر مشکلاتشان باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی