مدیران خودروعصر اعتبار

ژاپنی‌ها برای کشف آلاینده‌های ثانویه هوا در تهران مستقر شدند

ردیابی غریبه‌ها در آسمان پایتخت

عصر ساختمان- سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در قالب یک پروژه مطالعاتی چهارساله با همکاری شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، علاوه بر تدقیق اطلاعات مربوط به آلودگی هوای پایتخت، منابع ناشناخته آلاینده هوا را نیز شناسایی می‌کند.

ردیابی غریبه‌ها در آسمان پایتخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته با امضای قرارداد میان وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران و کوبایاشی، رئیس دفتر سازمان‌ همکاری‌های بین‌الملل ژاپن (جایکا)، این پروژه رسما کلید خورد و ژاپنی‌ها برای کشف آلاینده‌های ثانویه هوا که در حال حاضر ناشناخته و غریبه هستند، در تهران مستقر شدند. جایکا یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است که در زمینه توسعه به دولت ژاپن و نیز کشورهای در حال توسعه با رویکرد حل مشکلات کمک می‌کند. همکاری جایکا با ایران سابقه طولانی دارد و عمدتا در زمینه توانمندسازی سامانه‌های ردیابی زلزله صورت گرفته است. کمک‌های جایکا به ایران عمدتا فنی و تکنولوژیک بوده و اکنون نیز در قالب این پروژه طبق برآوردها، سالانه 7 میلیون دلار هزینه خواهد کرد که به شکل بلاعوض خواهد بود. ارائه تجهیزات پیشرفته آنالیز هوا نیز پس از عقد قرارداد جداگانه بین شهرداری تهران و دولت ژاپن، وارد کشور خواهد شد. دولت ژاپن برای انتقال این تجهیزات 5/ 12 میلیون تا 13 میلیون دلار هزینه می‌کند.

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره جزئیات این پروژه توضیح داد: منابع آلاینده هوا در شهر تهران متنوع بوده و تا حدود زیادی شناسایی شده است. اما در قالب این پروژه قرار است در یک فاز مطالعاتی اطلاعات موجود در این باره تدقیق شود، سپس مبتنی بر منابع شناسایی شده و با استفاده از تجربه ژاپن، راهکارهای آزموده‌شده برای مهار آلودگی هوا معرفی شود. حسینی تاکید کرد: ما نیازی به اختراع و نوآوری خاصی برای کنترل آلودگی هوای تهران نداریم. کافی است منابع با دقت بالا شناسایی شود و سپس تجربه کشورهای دیگر برای مقابله با این معضل را متناسب با شرایط خود بومی‌سازی کنیم. وی تاکید کرد: هنوز جزئیات زیادی درباره آلاینده‌های هوای تهران وجود دارد که از آن مطلع نیستیم. به‌عنوان مثال با وجود انجام آنالیز شیمیایی برای شناسایی ترکیبات ذرات معلق در هوای تهران، به اطلاعات کامل‌تری در این زمینه نیازمندیم. ترکیباتی همچون فلزات سنگین و پالادیوم در ذرات معلق موجود در هوای پایتخت وجود دارد که منبع آن هنوز شناسایی نشده و فقط می‌دانیم که قطعا خروجی اگزوز خودروها نیست. همچنین لازم است درباره ازن و هیدروکربن‌های فرار موجود در هوا اطلاعات بیشتری به‌دست آوریم که این موضوع در جریان پروژه مذکور محقق خواهد شد. وی یادآور شد: در این پروژه آلاینده‌های ثانویه هوای تهران که حاصل واکنش شیمیایی آلاینده‌های اولیه تولید شده با مواد دیگر است، شناسایی خواهد شد. به گفته وی، در پایان این پروژه مبتنی بر اطلاعات جامع به‌دست آمده، راهکارهای مهار آلودگی هوا به دستگاه‌های ذی‌ربط در قالب یک بسته سیاستی ارائه خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار