مدیران خودروعصر اعتبار

۵۰۰ تن مازاد مس روی دست تولیدکنندگان ماند

عصر ساختمان- بازار مس کشور در ماه‌های گذشته شاهد افزایش تقاضا و نبودن مازاد محصول بود و در این دوره تمامی عرضه‌های مس بدون کم و کاست به فروش می‌رفت.

۵۰۰ تن مازاد مس روی دست تولیدکنندگان ماند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اخبار فلزات، بازار مس دنیا طی چند ماه اخیر رونق فراوانی داشت و همواره قیمت این فلز اساسی و مهم در بورس‌های بزرگ دنیا رو به افزایش بوده است؛ به‌طوری که طی یک سال گذشته حدود 2 هزار دلار در هر تن به قیمت مس اضافه شد و قیمت آن به حدود 6 هزار و 900 دلار در هر تن رسید. اما این قیمت دوام چندانی نیاورد و پس از مدتی قیمت مس به 6 هزار و 400 دلار در هر تن رسید. در حال حاضر اما به‌نظر می‌رسد که قیمت یاد شده تا حدی تثبیت شده باشد.

    در بازار داخلی نیز متأثر از بازارهای بین‌المللی، تقاضا برای مس به‌شدت افزایش یافت و اغلب متقاضیان با مشاهده افزایش قیمت این فلز، به روانه بورس کالا شدند و در بازار مس کشور صف‌های طویلی برای خرید مس تشکیل شد. گفتنی است که با حذف نظام سهمیه‌بندی و آزادسازی خرید مس، رونق بیشتری به تقاضای مس وارد شد و در نتیجه همه متقاضیان که تا پیش از این قادر به خرید مس و تقاضای آن نبودند، به بازار وارد شدند. ضمن اینکه عرضه مس نیز به‌دلیل تغییر خطوط تولید شرکت ملی مس کاهش یافته بود. البته پس از چندین ماه پر تقاضا که تمامی عرضه‌های مس به فروش می‌رفت، دوران فروش تمامی محصولات به پایان رسید و بازار مس کشور رفته رفته به شرایط سابق خود یعنی مازاد عرضه بازگشت و نشانه این موضوع نیز مازاد 500 تنی محصولات مسی در هفته گذشته است.

    در این رابطه نمودار 1 نشان می‌دهد که طی هفته آخر شهریور ماه یعنی از 25 تا 30 این ماه، حدود 2 هزار و 500 تن انواع محصولات مسی شامل کاتد و مفتول روانه بازار شد که در مقابل آن بیش از 2 هزار و 500 تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت حدود 2 هزار تن مس مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در این میان حدود یک هزار و 340 تن کاتد از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران در بازار عرضه شد که یک هزار تن آن مربوط به کاتد نوع 1 یعنی کاتد حاصل از ذوب و پالایشگاه مس بود و این محصول با تقاضای یک هزار و 500 تنی مواجه شد و به فروش رفت. اما 340 تن نیز مربوط به کاتد نوع 2 یعنی حاصل فرآیند لیچینگ بود که بدون متقاضی و معامله باقی ماند. علت آن این است که این نوع کاتد تا حد بسیار کمی ناخالصی‌های بیشتری نسبت به کاتد نوع 1 دارد و این در حالی است که قیمت هر دو نوع کاتد یکسان لحاظ می‌شود. مفتول نیز دیگر محصولی بود که در بازار به میزان یک هزار و 150 تن عرضه شد و در مقابل آن یک هزار و 10 تن تقاضا وجود داشت، اما در نهایت 990 تن مفتول معامله شد. بنابراین در این بخش نیز شاهد مازاد 160 تنی بودیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو