مدیران خودروعصر اعتبار

برنامه دولت برای تقویت توان متقاضیان مسکن

عصر ساختمان- مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شـهر‌سـازی از برنامه‌ریزی برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن در کنار کاهش مدت سپرده‌گذاری و افزایش دوره بازپرداخت این تسهیلات خبر داد.

برنامه دولت برای تقویت توان متقاضیان مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، شیب تند افزایش قیمت مسکن در چند دهه اخیر مستقیما رابطه قدرت خرید متقاضیان و قیمت تمام‌شده یک واحد مسکونی رابه‌نحوی تغییر داد که عملا تسهیلات بلندمدت خرید مسکن اثرگذاری خود را از دست داد؛ برهمین اساس دولت یازدهم با متمرکز کردن سیاست‌های خود بر افزایش رقم تسهیلات خرید مسکن و همچنین کاهش نرخ سود این تسهیلات، در مسیر افزایش قدرت اقتصادی متقاضیان و احیای توان خرید آنها قدم برداشت.

    در این بین شرایط رکودی بازار مسکن نیز تا حد زیادی به متعادل‌شدن رابطه توان اقتصادی متقاضیان و قیمت مسکن کمک کرد؛ گرچه در این شرایط نیز تسهیلات مسکن در بهترین حالت نمی‌تواند بیش از نیمی از قیمت یک واحد مسکونی را پوشش دهد. علی چگنی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه ‌و ‌شهرسازی می‌گوید:

    برای تقویت توان اقتصادی متقاضیان مسکن، به‌ویژه در بافت‌های‌فرسوده شهری درصدد هستیم مدت انتظار دریافت تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم را به 4 یا 5‌ماه و نرخ سود آن را نیز یکی دو درصد کاهش دهیم. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن صندوق یکم از 12سال به 20سال نیز از دیگر برنامه‌هایی است که چگنی بر آن تأکید دارد.

        سیر تکامل وام مسکن ادامه دارد؟

    به گزارش همشهری، دولت یازدهم در مسیر تقویت توان اقتصادی متقاضیان مسکن، توانست وام مسکن را تا حدود سه برابر افزایش دهد؛ به‌گونه‌ای که در تهران رقم وام مسکن با استفاده از اوراق تسهیلات مسکن، از حوالی 20میلیون تومان تا محدوده 60میلیون تومان افزایش یافت ضمن اینکه متقاضی قادر است 10میلیون تومان وام جعاله مسکن نیز از بانک دریافت کند. در اقدامی دیگر، دولت گذشته با ایجاد صندوق پس انداز مسکن یکم،

    سقف تسهیلات فردی خرید مسکن را به 80میلیون تومان و سقف تسهیلات زوجین از محل این صندوق را به 160میلیون تومان افزایش داد. از سوی دیگر سود این تسهیلات نیز از حدود 17.5درصد به 9.5درصد برای عموم متقاضیان صندوق پس‌انداز یکم و به 8.5درصد برای متقاضیان بافت فرسوده کاهش یافت و آنگونه ‌که چگنی می‌گوید این احتمال وجود دارد که شرایط دریافت این تسهیلات بهتر شود.

    متقاضیان برای استفاده از این تسهیلات باید حداقل یک سال در صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کنند و به میزان دو برابر میانگین حساب خود در طول یک سال، تا سقف مذکور از تسهیلات بهره‌مند شوند. بر این اساس یک شهروند تهرانی باید مبلغ 40میلیون تومان را به‌مدت یک سال (دو دوره 6ماهه) در صندوق پس انداز یکم سپرده‌گذاری کند تا پس از یک سال مبلغ 80میلیون تومان تسهیلات 12ساله با نرخ سود 9.5درصد دریافت کند. البته مدت سپرده‌گذاری در این صندوق می‌تواند تا 6دوره 6ماهه (3سال) ادامه پیدا کند اما در نهایت متقاضی بیش از سقف تعیین شده قادر به دریافت تسهیلات نخواهد بود.

    در این میان محاسبه بازپرداخت 12ساله تسهیلات مسکن یکم فعلی نشان می‌دهد که برای دریافت تسهیلات 80میلیون تومانی با نرخ سود 9.5درصد، متقاضی باید 12سال ماهانه حدود 933هزار تومان بپردازد. سود این تسهیلات در نهایت 54میلیون و 366هزار تومان خواهد بود. به‌عبارتی تسهیلات گیرنده باید در ازای دریافت وام 80میلیون تومانی، 134میلیون و 366هزار تومان به بانک برگرداند.

    این در حالی است که اگر نرخ سود این تسهیلات طبق گفته چگنی کاهش پیدا کند، در ازای یک درصد کاهش، ماهانه حدود 45هزار تومان از هر قسط کسر و حدود 6میلیون و 488هزار تومان از سود نهایی تسهیلات کم خواهد شد. در ازای 2درصد کاهش نرخ سود نیز حدود 89هزار تومان از مبلغ هر قسط کم می‌شود و در نهایت متقاضی حدود 12میلیون و 804هزار تومان کمتر سود می‌پردازد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار