مدیران خودروعصر اعتبار

موانع صادرات در ایران بررسی شد

عصر ساختمان- در نشست اخیر کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران موانع و مشکلات صادرات در ایران بررسی شد.

موانع صادرات در ایران بررسی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، رقابتی نبودن تولید در ایران، ناکارآمدی دیپلماسی اقتصادی ایران با جهان و واقعی و تک‌نرخی نبودن نرخ ارز. از عمده ترین موانع صادرات در ایران است.
    در این جلسه اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران درباره موانعِ و مشکلات توسعه صادرات در ایران گفت‌وگو کردند. مهمان این جلسه، پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران بود. این کمیسیون چند مورد از موانع صادرات را بعد از جلسات متعدد انتخاب کرد و راهکارهای خروج از مشکلات را برای این مشکلات پیشنهاد دادند. این مشکلات و موانع صادرات عبارت‌اند از:
    -رقابتی نبودن محصولات ایرانی: ضعف نظام بانکی و زیرساخت‌های حمل‌ونقل
    -ناکارآمدی دیپلماسی اقتصادی ایران با جهان: تعرفه ترجیحی،
    -واقعی و تک‌نرخی نبودن نرخ ارز.
    در این جلسه نایب‌رئیس اتاق ایران به دعوت عدنان موسی‌پور، رئیس کمیسیون توسعه تجارت به موانع و مشکلات بخش خصوصی اشاره و تأکید کرد که باید همه اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های سراسر کشور، به اصل تقسیم‌کار توجه داشته باشند؛ با تقسیم‌کار مناسب است که ما می‌توانیم مسائل را به ترتیب اولویت پیگیری کنیم. دولت و اتاق ایران هم‌زمان نمی‌تواند همه مشکلات اقتصاد، اعم از تولید تا واردات و صادرات را یکجا برطرف کند. باید با تقسیم‌کار بدنه اجرایی اتاق و هیات رئیسه مطالبات بخش خصوصی را پیگیری کنند.
    پدرام سلطانی، گفت: «اگر نظام اجرایی ما درست و کارآمد بود ما به‌جای اینکه به مطالبات جزئی تأکید می‌کردیم باید زمان خود را برای گسترش کسب‌وکار خود می‌گذاشتیم. اما متأسفانه نظام اداری ما، کارآفرین‌ها و بنگاه‌ها را مجبور می‌کند با موضوعات کوچک درگیر باشند.»
    وی به سخنرانی مسعود نیلی اشاره‌کرده و گفت: «باید این گفته‌ها را جدی گرفت و باید نارضایتی خود را ساختارها و سیستم‌های اقتصادی به دولت و ارگان‌های مرتبط با اقتصاد اعلام کنیم؛ همه باید این نارسایی‌ها را عنوان کنند.»
    سلطانی در ادامه به سهم بخش خصوصی در مشکلات حوزه اقتصادی اشاره کرد و عنوان کرد: «مدل کسب‌وکار ما سنتی است و باید همه بنگاه‌های اقتصادی خود را به ابزار روز کارآمد کنند. وگرنه زمان زیادی طول نمی‌کشد تا این بنگاه‌ها ورشکسته شوند.»
    نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید: «باید بنگاه‌های اقتصادی با کسب‌وکارهای نوین خود را به‌روز کنند. هم بنگاه‌های اقتصادی و هم دولت در صنایع مادر باید خود را کارآمد و به‌روز کند و وگرنه هم صنایع مادر و کسب‌وکارهای کوچک آینده خوبی را نباید انتظار بکشند.»
    به گفته سلطانی یکی از دلایلی که کسب‌وکارهای نوین در ایران موفق است این است که آن‌ها خارج از این موانع و خارج از چارچوب‌های سیستم اقتصادی کار می‌کنند. باید به تکنولوژی و علم روز مجهز شد تا سرنوشت بنگاه‌های سنتی شکست نباشد.
    درنهایت سلطانی تأکید کرد که کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران باید راهکارهای خود را برای توسعه صادرات به تفکیک و دقیق و عملیاتی بیان کند تا آن را در جلسه ماه آینده با مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی که مهمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خواهد بود، در میان بگذارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو