مدیران خودروعصر اعتبار

عقبایی :

نقص اجرایی در قانون پیش‌فروش مسکن

عصر ساختمان :حسام عقبایی گفت: قوانینی که در مجلس تصویب می شود و به تایید شورای نگهبان می رسد قانون و لازم الاجراست اما در برخی از قوانین زیرساخت های آن در جامعه مهیا نشده است و برای قانون پیش فروش ابزارها و ظرفیت های اجرایی در نظر گرفته نشده است.

نقص اجرایی در قانون پیش‌فروش مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وی تصریح کرد: با توجه به اینکه از صدور و تصویب قانون می گذرد همچنان ظرفیت اجرایی برای قانون پیش فروش در کشور وجود ندارد و با توجه به اینکه ما در یک رکود اقتصاد سنگین به سر می بریم قانون پیش فروش ساختمان رکود معاملات مسکن را تشدید کرده و از موانع خروج از رکود است در این حال باید منافع پیش خریدار و پیش فروشنده لحاظ و قوانین موجود امور مردم را تسهیل کند.
    وی افزود: این قانون به پیش شرط هایی از جمله شناسنامه فنی واحد یا بیمه نیاز دارد و هنوز در جامعه اجرایی و عملیاتی نشده است و دفاتر اسناد رسمی بسیاری از سندهای پیش فروش را نمی تواند تنظیم کند.
    عقبایی ادامه داد: در کشور بخش زیادی از اراضی و املاک کشور که ساخت و ساز صورت می گیرد فاقد اسناد رسمی است و امکان تنظیم سند پیش فروش در دفاتر ثبت وجود ندارد و یک قرارداد قانونمند وقابل پیگیری دارای کد رهگیری در شبکه مشاوران املاک سراسر کشورصورت می گیرد.
    عقبایی تصریح کرد: امیدواریم با مکاتباتی که با رییس جمهور و رئیس قوه قضائیه ،‌رییس قوه مقننه صورت گرفته است در اولین فرصت لایحه اصلاح قانون پیش فروش به مجلس ارسال می شود و نمایندگان در دستور کار قرار می دهند تا موانعی که در این قانون وجود دارد برطرف و مشکلات مردم در معاملات پیش فروش رفع شود.
    وی افزود: باید در قانون پیش فروش منافع دو دستگاه را در نظر گرفته شود و تا جایی که ممکن است از ضعف قوانین جلوگیری کنیم.
    عقبایی با بیان اینکه باید به سمت و سوی تسهیل معاملات مسکن و رفع مشکلات مردم برویم ، تصریح کرد: بخشی از شرایط معاملات پیش فروش که در آئین نامه جدید لحاظ شده است در شرایط کنونی بازار مسکن وجود ندارد.
    عقبایی ادامه داد: 99 درصد ساختمان ها شناسنامه فنی ساختمان ندارد و برخی از افراد که به دفاتر مراجعه می کنند امکان تنظیم سند پیش فروش وجود ندارد و الزام به بیع ، تنظیم می شود.
    وی تصریح کرد : بسیاری از دهک های ضعیف از تعاونی ها و پیش خرید خانه دار شدند و باید ضوابط به نحوی اجرا شود تا جلوی سوء استفاده گرفته شود.
    عقبایی ادامه داد : در قراردادهای پیش فروش و رهن در مشاوران املاک و باید کد رهگیری بگیرند.
    وی افزود: در سامانه اطلاعات ، برای هر ملکی با هر شناسنامه ای فقط یکبار کد رهگیری دریافت می شود و چنانچه در صورت منصرف شدن باید با فرد اول فسخ کند تا بتواند به فرد دوم واگذار کند.
    عقبایی افزود : کد رهگیری مانع معاملات پی در پی می شود و تا زمانی که مشاور املاک بخواهد باطل کند ، باید شرایطش فراهم شود و طرفین فسخ کنند.
    وی افزود: باید به اصلاح فوری پیش فروش ساختمان هم به عنوان یکی از ابزارهای اساسی توجه ویژه ای شود.
    عقبایی گفت : در کف بازار مردم به مشاوران املاک مراجعه می کنند و در عمل به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمی کنند ، دفاتر رسمی ظرفیت ندارند و جز وظایف ذاتی آنان نیست اینجا خلاء قانون دارد چون شغل مشاوران املاک و سازمان ثبت در طول هم است.
    عقبایی تصریح کرد : باید مقدمات پیش فروش را تنظیم کنیم و اگر امکان سند رسمی وجود داشته باشد در دفاتر ثبت اسناد تنظیم کنند.
    وی ادامه داد: فرایند خرید و فروش مسکن با بسیاری از کالاها متفاوت است و واحدهای غیر منقول تشریفات زمان بری دارد و خریداران باید سرمایه خود را جمع آوری کنند که چند ماه یا چندین سال طول می کشد و این اتفاقات باید در مرکزی رخ دهد و مذاکره صورت گیرد که ظرفیت آن در دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد.
    وی افزود: باید منافع مردم را اولویت قرار دهیم و گره گشایی از کار مردم باشد تا کسی پیش خرید ساختمان دارد دغدغه ای نداشته باشد و مشکلات بین دفاترو مشاوران حل شود تا مردم با خطای کمتری معاملات را انجام دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو