مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران:

صنعت آلومینیوم متولی ندارد

عصر ساختمان- آلومینیوم با اینکه یکی از صنایع با مزیت در حوزه انرژی است و می‌تواند یک قطب تولید باشد، رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران می‌گوید این ماه‌ها صنعت آلومینیوم متولی ندارد و به کلی رها شده است.

صنعت آلومینیوم متولی ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، هوشنگ گودرزی با بیان اینکه سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در قبال صنایع آلومینیوم کاملا منفعلانه است، بیان کرد: پس از انتخابات تا همین روزها هیچ کس در سیاست منسجمی در قبال صنایع آلومینیوم نداشته و متولی آن مشخص نیست و در حالی که هدف‌گذاری برای سال 1404 برای آلومینیوم تولید 1.5 میلیون تن در سال است امروز تولید این محصول فقط 400 هزار تن است.

    وی با بیان اینکه نابسامانی در حوزه آلومینیوم به صنایع پایین دستی آن آسیب زده است، گفت: ما می‌دانیم که در حوزه آلومینیوم دو محور اصلی وجود دارد که یکی از آنها شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) است که یک شرکت دولتی با سیاست‌های دولتی است و سیاست‌های موجود در این بخش باعث شده که صنایع پایین دستی دچار صدمه شوند و حتی تعدادی از آنها به سمت ورشکستگی بروند.

    گودرزی ادامه داد: یکی دیگر از معضلاتی که با آن مواجه هستیم، عدم رعایت عدالت در ارائه شمش آلومینیوم در بازار داخلی و بازار صادراتی است، چرا که شاهد هستیم که قیمت ارائه شده به بازاری مانند بازار ترکیه پایین‌تر از قیمتی است که در بازار داخلی ارائه می‌شود.

    رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به مصائب تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی آلومینیوم اظهار کرد: در این چرخه، تولیدکننده ایرانی از دو ناحیه آسیب می‌بیند. اولین موضوع این است که تولیدکننده رقیب خارجی از مواد اولیه ارزان‌قیمت ایرانی استفاده می‌کند و گوی رقابت در بازار را از تولیدکننده ایرانی می‌رباید.

    وی افزود: مورد دیگر این است که به خاطر کمبود بازار و کاهش تقاضا تولیدکننده ایرانی مجبور است از بخش کوچکی از ظرفیت‌ تولید خود استفاده کند که این امر هزینه تولید را بالاتر می‌برد و مجموع دو موضوعی که ذکر شد، یک تولیدکننده صنایع پایین‌دستی آلومینیوم را تحت فشار قرار داده و تضعیف می‌کند.

    گودرزی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای مستعد برای فعالیت در حوزه آلومینیوم به عنوان یکی از صنایع انرژی‌بر است، بیان کرد: موضوعی که در حوزه آلومینیوم اهمیت دارد این است که 30 درصد از هزینه تمام شده تولید آلومینیوم را انرژی و برق تشکیل می‌دهند به طوری که می‌بینیم کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس به طور میانگین سالانه پنج میلیون و 200 هزار تن آلومینیوم تولید می‌کنند در حالی که ایران با تمام ذخایر انرژی برق و گازی که در اختیار دارد به خاطر سوء مدیریت و عدم‌ سیاست‌گذاری صحیح فقط 400 هزار تن آلومینیوم تولید می‌کند.

    این فعال صنایع آلومینیوم با اشاره به فعالیت‌هایی که در حوزه آلومینیوم در حال صورت گرفتن است، گفت: گرچه همکاری‌هایی در مناطق آزاد با هند شروع شده است و شهرک‌های صنایع انرژی‌بر تاسیس شده که می‌تواند میزبان صنایع آلومینیوم باشد اما ما این فعالیت‌ها را جزیره‌ای تفسیر می‌کنیم که فاقد سیاست‌گذاری‌های کلی و متولی مشخص هستند.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی سیاستگذاری‌های غلط به حوزه آلومینیوم آسیب می‌زند، بیان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که برخی اقدامات نسنجیده در نهایت منجر به ایجاد مشکل برای صنایع پایین‌دستی آلومینیوم می‌شود؛ به عنوان مثال زمانی مجوز راه‌اندازی 29 واحد تولید ACT برای نمای ساختمان دادند که بعدتر هنگامی که برای چند ساختمان مورد استفاده قرار گرفت، در شهرداری تهران بخشنامه‌ای صادر شد که این نماد از نمادهای صهیونیستی است و استفاده از آن را ممنوع کردند حال این سوال ایجاد می‌شود که چرا مسئولان زمانی که مجوز احداث 29 واحد را صادر می‌کردند، به یاد صهیونیستی بودن این نمادها نیفتادند؟

    رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به چشم‌انداز آلومینیوم به ایران گفت: در حال حاضر مجموعه المهدی در حال بهره‌برداری است و حدودا دو شرکت دیگر نیز در زمینه آلومینیوم در حال ایجاد هستند که اگر به ثمر برسند، امکان این وجود دارد که نهایتا تولید آلومینیوم ایران را در سال 1404 بتوانیم به 700 هزار تن در سال یعنی چیزی کمتر از نصف هدف‌گذاری انجام شده برسانیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو