مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن:

رونق مسکن در نیمه دوم امسال

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن گفت: افزایش ۶ درصدی صدور پروانه های ساختمانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رونق بیشتر مسکن در ۶ ماه دوم سال جاری است.

رونق مسکن در نیمه دوم امسال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، عباس شوکتی افزود: از طرفی بازار املاک تجاری در سطح کشور به حد اشباع رسیده و این نشان می دهد که معاملات واحدهای مسکونی نسبت به واحدهای تجاری تا پایان سال جاری از رونق بیشتری برخوردار خواهد شد.
    این عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است که توسعه تجارت الکترونیکی و افزایش خرید و فروش در فضای مجازی سبب شده خریداران کمتری به واحدهای تجاری به بازار مراجعه کنند و هر روز شاهد کاهش خریدهای مستقیم مردم از واحدهای تجاری هستیم.
    به گفته وی، با توجه به ساخت و ساز بیش از نیاز املاک تجاری در تهران و سایر شهرستانها و توسعه تجارت الکترونیکی خرید و فروش املاک تجاری در آینده نزدیک آنچنان رونق نخواهد گرفت.
    این کارشناس مسکن یادآورشد: افزایش ساخت و ساز در نیمه اول سال 96 حاکی از روند رو به رشد معاملات مسکن است و چشم انداز ما در این بخش رونق واحدهای مسکونی بیشتر از واحدهای تجاری خواهد بود.
    وی اظهارداشت: نظام بانکی به دلیل اینکه بنگاه دار خوبی نبوده باعث قفل شدن سرمایه‌ها شده و نمونه بارز این مساله در ساخت و سازهای واحد‌های تجاری فاقد متقاضی بانک ها در شهرها به خوبی قابل مشاهده کرد.
    وی با انتقاد از برخی سازندگان مسکن بدون انجام مطالعات مورد نیاز بازار اظهارداشت: متاسفانه بسیاری از سازندگان که عمدتا بساز بفروش هستند، بدون انجام کار کارشناسی ساخت و ساز می کنند و این باعث افزایش خانه های خالی و رکود در بازار مسکن می شود.
    شوکتی خاطرنشان کرد: در سال 94 تنها 11 درصد ساختمان‌هایی که در تهران به فروش رفتند بیش از 130 مترمربع مساحت داشتند و جالب این که میانگین ساخت و ساز در تهران در همین سال واحدهای 130 متری و بیشتر بوده است.
    وی در رابطه با اقدامات دولت یازدهم در بازار مسکن نیز گفت: در دولت های نهم و دهم شاهد حبابی شدن قیمت مسکن در بازار و تورم سرسام آور در این بخش بودیم و دولت یازدهم برای اصلاح وضعیت و خانه دار شدن مردم چاره ای جز کنترل تورم نداشت و به نظر بنده در این رابطه عملکرد قابل قبولی را از دولت یازدهم شاهد بودیم.
    شوکتی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم مسکن از کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی تبدیل شد و این مساله هرچند که برخی از تولید کنندگان را در صنعت ساختمان با چالش مواجه کرد، اما تا حدود زیادی مانع سفته بازی و سوداگری در این بخش شد.
    عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران در پایان تاکید کرد: افزایش خرید مسکن کمک می کند تعداد مستاجران کاهش یابد و این به نوبه خود در متعادل شدن بازار اجاره بها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
    به گزارش ایرنا ، بانک مرکزی نیز اخیرا اعلام کرده است که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مرداد ماه 1396 به نزدیک 18 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 23.7 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.1 درصد افزایش نشان می دهد.
    همچنین میانگین قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 46.7 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.2 درصد افزایش داشته است.
    در مرداد ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 17 هزار و 984 واحد رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 6.1 درصد افزایش نشان می دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در مرداد ماه سال 1396 حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 46.7 درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده اند.
    این سهم در مقایسه با مردادماه سال قبل 4.8 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.
    توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مرداد حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران منطقه 5 با سهم 15.8 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است؛ همچنین مناطق 4 و 2 به ترتیب با سهم های 11 و 9.9 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
    در مجموع 73 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به 10 منطقه شهر (به ترتیب فراوانی شامل مناطق 5، 4، 2، 14، 8، 10، 7، 1، 15 و 11 ) بوده و 12 منطقه باقی مانده 27 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.
    در مرداد ماه میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 46.7 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1 درصد و 6.2 درصد افزایش نشان می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار