مدیران خودروعصر اعتبار

رونق فروش آپارتمان‌های ۶۰ تا ۷۰متری در تهران

عصر ساختمان- گزارش میدانی نشان می‌دهد فروش آپارتمان‌های متراژ پایین بیشترین معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

رونق فروش آپارتمان‌های ۶۰ تا ۷۰متری در تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران، بیشتر متقاضیان این نوع واحدها با استفاده از تسهیلات مسکن بویژه صندوق پس‌انداز یکم که تقریباً نصف قیمت آپارتمان را پوشش می‌دهد اقدام به خرید می‌کنند. مردادماه امسال 18 هزار معامله مسکن در شهر تهران انجام شد که رشد 23.7درصدی نسبت به تیرماه و 6.1 درصدی نسبت به مردادماه سال قبل را نشان داد. این رشد از 3سال قبل که مسکن وارد رکود معاملات شد بی‌سابقه بود وکارشناسان آن را نشانگر ورود مسکن به دوران رونق دانستند. هنوز آمار شهریورماه ارائه نشده است اما احتمالاً در پاییز به‌دلیل پایان فصل جابه‌جایی معاملات افت خواهد داشت.

    افزایش تسهیلات مسکن با نرخ سود کم در افزایش معاملات مؤثر بوده است. مشاوران املاک می‌گویند بیشتر از نصف معاملات با استفاده از وام‌های جدید شکل می‌گیرد. دولت با افزایش وام به 160 میلیون تومان برای زوج‌ها با استفاده از سپرده‌گذاری در صندوق سپرده‌گذاری یکم نرخ سود تسهیلات سپرده‌گذاری برای خانه اولی‌ها را 9.5 درصد و در بافت فرسوده به 8 درصد رسانده است. طی 2.5 سال اخیر 260 هزار نفر در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند که بعد از یک سال می‌توانند وام بگیرند. حال دولت در نظر دارد تا شرایط دریافت وام را برای متقاضیان بهتر کند به این ترتیب که با کاهش نرخ سود و افزایش دوره بازپرداخت اقساط آن  کاهش یابد. به این ترتیب به نظر می‌رسد با تقویت توان مالی متقاضیان رونق معاملات ادامه دارد. برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده نیز یکی دیگر از برنامه‌های دولت برای رونق بازار مسکن است. دولت از ابتدای 1392 برای نوسازی بافت‌های فرسوده، ‌حاشیه‌ای و ناکارآمد به دنبال تحقق اهداف خود در این بافت‌هاست؛ تا جایی که نرخ سود تسهیلات خرید و ساخت مسکن در بافت فرسوده را برای نخستین بار در تاریخ پس از انقلاب به 8 درصد رساند. این مشوق احتمالاً با ورود متقاضیان واقعی بخش مسکن برای خرید و نوسازی بافت‌های ناکارآمد مواجه می‌شود. در خصوص رونق معاملات مسکن و اینکه این رونق در شهریور نیز ادامه داشته یا خیر یکی از مشاوران املاک در خیابان جمهوری می‌گوید بیشترین معاملات مسکن مربوط به آپارتمان‌های 300 تا 400 میلیون تومانی است که متقاضیان با استفاده از تسهیلات جدید توان خرید آن را دارند و آپارتمان‌های متراژ بالا که قیمت بالاتری دارند تقریباً متقاضی انگشت شماری دارند.

    یکی دیگر از بنگاه‌های معاملات املاک در غرب تهران نیز می‌گوید از هر 5 معامله خرید آپارتمان 3 معامله با استفاده از وام‌های جدید است. به گفته این مشاور املاکی در شهریور ماه معاملات خرید و فروش حدود 30درصد نسبت به ماه‌های قبل بیشتر بوده است. اما برخی بنگاه‌ها نیز از معاملات راضی نیستند و علت آن را افزایش قیمت‌ها می‌دانند. مشاور املاکی در جیحون می‌گوید برخی مالکان قیمت ملک خود را بالا بردند که این موضوع بر مالکان دیگر نیز اثر‌گذار بوده و آنها معتقدند حالا که متقاضیان به بازار آمده‌اند پس ملک آنها نیز باید با قیمت بالاتری فروخته شود. او می‌گوید برخی مالکان حتی تا یک سال یا بیشتر نیز منتظر می‌مانند تا ملک خود را به قیمتی که تعیین کرده‌اند بفروشند. البته برخی مشاوران املاک می‌گویند به دنبال خواب سرمایه طی چهار سال اخیر، برخی سازندگان واحدهای متوسط قیمت و مالکان حاضرند با ارائه تخفیف از 5 تا 20 درصد ملک خود را بفروشند.

    رونق ساخت و ساز

    پس از آنکه معاملات مسکن بتدریج افزایش یافته، حالا خبر می‌رسد که ساخت و ساز مسکن در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که در بهار امسال رشد ساخت و ساز مسکن 7.1 درصد بوده است. مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: بعد از 20 فصل که رشد بخش ساختمانی کشور منفی یا حداکثر صفر بود، در بهار سال‌جاری به 7.1 درصد رسید. این رشد حتماً رونق بخش ساختمان و مسکن را به همراه خواهد داشت. حالا که آمارها نیز مهر تأیید را بر رونق بخش مسکن می‌زنند، می‌توان اطمینان یافت که چهارسال بعدی ریاست جمهوری حسن روحانی، دیگر مسکن جزو بخش رکودی اقتصاد نخواهد بود، زیراشاخص‌های آماری بخش ساختمان از خروج بازار ساخت‌و‌ساز از دوره رکود خبر می‌دهند. محمدرضا زهره وندی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران معتقد است که بخش خصوصی برای حضور در بازار مسکن ترغیب شده و این می‌تواند نشانه خوبی برای خروج مسکن از رکود باشد. او می‌گوید: نیمه دوم سال گذشته که معاملات رونق گرفت، ساخت و ساز هم به تبع آن رونق گرفت. به‌همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که این رونق در نیمه دوم سال 96 یا نیمه اول سال 97 رشد چشمگیری داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو