مدیران خودروعصر اعتبار

در شورای شهر بررسی شد:

قرائت گزارش حادثه پلاسکو و پرسشهای متعدد اعضا شورای شهر

عصر ساختمان- در جلسه شورای شهر تهران روز یکشنبه دوم مهرماه، گزارش هیات ملی بررسی حادثه پلاسکو قرائت شد که اعضای شورا نقدها و سوالات جدی را همچون چرایی نامشخص بودن علت اصلی، نبود گزارش مردم پایه را وارد کردند و خواستار توضیح رییس بنیاد مستعضفان درباره آینده این ساختمان شدند.

قرائت گزارش حادثه پلاسکو و پرسشهای متعدد اعضا شورای شهر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمدتقی احمدی در هشتمین جلسه شورای شهر تهران در جریان ارائه گزارش هیات ملی بررسی حادثه پلاسکو اظهار داشت: هیات منتخب رئیس جمهور برای بررسی این حادثه مرکب از 10 نفر از اساتید بود که در تخصص خود در کشور شاخص بوده و از بعد علمی و پژوهشی، دارای تجربیات در رشته های مورد نیاز بودند.

    عضو هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو افزود: لازم بود حادثه پلاسکو به عنوان یک درس و نتیجه تاریخی در شهر باقی بماند و نتایج آن برای آینده شهر راهگشا باشد؛ از این رو هیات ملی گزارشی را طی دو ماه برای حاکمیت به عنوان راهبرد آینده و علت یابی دلایل گذشته آماده کرد.

    احمدی، شناسایی علل حادثه، نحوه اقدام در حین حادثه و پیشنهادهای کوتاه مدت و بلند مدت را به عنوان محورهای گزارش هیات ملی پلاسکو عنوان کرد.

    در ادامه آقاکوچک از اعضای هیات ملی بررسی حادثه پلاسکو با اشاره به تشکیل شش کمیته تخصصی در حوزه های فنی، حقوقی و اجتماعی در این هیات گفت: این هیات از تصاویر و فیلم ها، مکاتبه رسمی با ارگان ها، برگزاری جلسه استماع با مسئولان، تحلیل رسانه ها و نخبگان، نمونه برداری از مصالح، گزارش های مردمی و ... برای ارایه این گزارش استفاده کرد.

    وی افزود: با توجه به محورهای پنج گانه حکم رئیس جمهور، گزارش نهایی هیات به همراه پیوست ها آماده سازی شد که در سه فصل مجزا منتشر شده است.

        دلایل گسترش حریق در پلاسکو

    عضو هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو در بیان بررسی های تخصصی مهندسی آتش گفت: بار حریق بالا، عدم انطباق فنی پلکان ها و فضاهای خروجی، نبود فضاسازی فنی و عدم وجود سیستم بازدارنده، وجود وسایل گرمایشی غیراستاندارد و... از دلایل گسترش حریق در ساختمان پلاسکو بود. بر این اساس یکسری توصیه های جزئی و کلی برای جلوگیری از موارد وقوع در آینده در گزارش ارائه شد.

    وی ادامه داد: در بررسی های مهندسی سازه ابتدا سعی شد سیستم سازه شناسایی شود. این سیستم سازه شبیه سیستم لوله ای بود که ستون های زیادی در کنار ساختمان هستند و تعداد ستون‌های میانی کم است. همچنین اجزای سازه که از مقاطع مرکب بودند، ضعف های خود را در حادثه نشان دادند و وجود حرارت و اثر آتش باعث شد ساختمان فرو بریزد.

    آقا کوچک در ادامه با تشریح سه مرحله مختلف فروریزش ساختمان پلاسکو در اثر حریق و حرارت، گفت: فرضیه آتش سوزی و انفجار عمدی در ساختمان در بررسی ها رد شد و در نهایت توصیه‌هایی برای جلوگیری از تکرار حادثه مطرح شد؛ از جمله آنکه ضوابط و مقررات ملی و مبحث 22 از نظر محتوا و نحوه اجرا دارای ضعف هایی است که باید برطرف شود. همچنین لزوم تمایز در نگرش به ساختمان های بلند مرتبه و تدوین ضوابط لازم برای این ساختمان ها مورد تاکید قرار گرفت.

        اجبار بیمه

    آقاکوچک با اشاره به بررسی های صورت گرفته در حوزه مدیریت ریسک و بیمه نیز بیان کرد: تعدادی از واحدها به تنهایی دارای پوشش بیمه ای بودند و یکسری از کارگران نیز تحت پوشش بیمه قرار داشتند؛ از این رو پیشنهاداتی برای اصلاح قوانین بیمه و رابطه مالک و مستأجر ارائه شد تا بیمه در ساختمان ها اجباری شود و اشکالات فنی ساختمان ها بروز و ظهور پیدا کند.
    وی با اشاره به شعار پایانی این هیات ملی گفت: ما نباید پلاسکو را فراموش کنیم، اگر می خواهیم این حادثه تکرار نشود همه سازمان ها نباید این حادثه را فراموش کنند.

        جای گزارش مردم‌پایه در جمع بندی حادثه پلاسکو خالی است

    احمد مسجد جامعی در تذکری بعد از قرائت گزارش کمیته ملی بررسی حادثه پلاسکو گفت: تذکر اول اینکه جای گزارش شورای شهر در میان گزارش های متعدد خالی است. از آتش نشانان باتجربه و با دانش گرفته تا نمایندگان رسانه ها و ...

    وی ادامه داد: از سوی دیگر در پلاسکو 600 واحد صنفی فعال وجود داشتند و 5 هزار نیروی کار در آنجا حضور داشتند.
    مسجد جامعی اظهار کرد: نظر این کاسبان در جمع بندی کمیته دیده نشده است و به همین دلیل معتقدم جای گزارش مردم‌پایه در جمع بندی حادثه پلاسکو لازم است.گزارش حادثه پلاسکو علت اصلی این حادثه را مشخص نکرده است.

        چرا مقصر اصلی مشخص نیست

    همچنین ناهید خداکرمی پس از ارائه گزارش کمیته ملی بررسی حادثه پلاسکو در صحن علنی شورای شهر تهران گفت: گزارش به لحاظ متدولوژی خیلی خوب بود اما در تحلیل راهبرد اساسی که تکالیف و راه حل را مشخص کند نکته ویژه ای نداشت.

    این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این گزارش یعنی تکرار تشکیل کمیته های قبلی گفت: مهمترین سوال این است که تکلیف ذی نفعان که درگیر حادثه بودند چه می شود.

        چرا فرضیه عمدی بودن رد شده است

    وی ادامه داد: گفتید فرضیه عمدی بودن حادثه رد شده اما سوال این است که چرا رد شده و اینکه علت آتش سوزی به طور روشن مشخص شده است؟

    خداکرمی گفت: پیشنهادم این است کمیته ای با حضور اعضای شورای شهر تشکیل شود که هدف آن تحلیل گزارش و پیشنهادی عملی برای پیشگیری از تکرار این حوادث باشد.

    وی گفت: متاسفانه همچنان شاهدیم ساختمان ها و برج های بلندی در کوچه های باریک ساخته می شود و معلوم نیست چه کسی باید جلوی آن را بگیرد؟

        رییس بنیاد مستضعفان درباره آینده پلاسکو توضیح دهد

    محمد سالاری نیز پس از ارائه گزارش کمیته ملی بررسی حادثه پلاسکو گفت: سه کمیته در شورا خروجی های ارزشمندی داشت، کمیته دولت هم بدون نگاه سیاسی صرفا در حوزه کارشناسی ورود کرد و مورد اقبال قرار گرفت و کمیسیون مجلس هم نظرش را ارائه داد.

    سالاری اضافه کرد: بخشی از مشکلات به ذینفعان حادثه برمی گردد یعنی کسبه ای که آسیب دیدند. شورا باید با بنیاد مستضعفان حل کند که بخشی از آن به آینده برمی گردد.رسولی در صحن علنی شورای شهر پیشنهاد داد که در یکی از جلسات آتی از محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان که مالک ساختمان پلاسکو بوده دعوت شود تا درباره آینده این ساختمان توضیحاتی ارائه دهد.

    وی افزود: ایشان علاوه بر مسئولیت فعلی، وزیر راه هم بودند و باید گزارش دهند که با گذشت هشت ماه از حادثه پلاسکو چقدر در خصوص مباحث حقوقی کسبه کار شده است.

    رسولی در پایان گفت: رئیس بنیاد مستضعفان باید توضیح دهد این پروژه به صورت پایلوت چطور دارد طراحی می شود و در زمینه استانداردسازی و ایمنی کار چه چیزهایی برای آن دیده شده است.

        چرا شورای شهر را در حادثه مقصر اعلام کردید

    محسن هاشمی هم در پایان گفت: چرا شورای شهر را در حادثه پلاسکو مقصر قلمداد می کنید و  اعضای شورا نیز در تذکراتشان به این موضوع ورود نکردند.

    وی افزود: در این گزارش مقصران بررسی شدند و اعلام شده شورای شهر هم به دلیل آنکه نظارت درست ارائه نکرده مقصر است.

    هاشمی ادامه داد: وظایف نظارتی ما از نظر عملی قابل احصاء نیست، آنچه ما می توانیم انجام دهیم تذکر است که حداقل 14 تذکر از سوی شورای پیشین درباره ساختمان پلاسکو داده شده است.

    رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: اما در بحث اجرا ورود نداریم و نمی دانم چطور این موضوع را احصاء کردید و ما را مقصر دانستید.

    وی با بیان اینکه درباره ساختمان پلاسکو و ساختمانهای مشابه از سوی شورا تذکرات متعددی داده شده، اما عملیاتی نشده است، گفت: اینکه عنوان شده شورا مقصر است، باید باز و بررسی شود تا دوباره شاهد تکرار آن نباشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار