مدیران خودروعصر اعتبار

نصب هزار کیلومتر جاده خورشیدی در فرانسه

عصر ساختمان:دولت فرانسه برنامه خود را برای نصب هزار کیلومتر جاده مجهز به صفحات خورشیدی مقاوم طی پنج سال آینده اعلام کرد.

نصب هزار کیلومتر جاده خورشیدی در فرانسه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از سایمس الرت،‌دولت فرانسه هدف از اجرای این پروژه را تامین انرژی تجدید‌پذیر برای پنج میلیون نفر از شهروندان فرانسه،‌برابر با هشت درصد از جمعیت کشور،‌اعلام کرده‌است.

    این پروژه نتیجه پنج سال تحقیقات توسط شرکت ساخت‌و‌ساز جاده کولاس در فرانسه و موسسه ملی انرژی خورشیدی است و اگرچه بسیاری از متخصصان خورشیدی درباره مضرات جاده‌های خورشیدی (هزینه بالای ساخت‌و‌ساز، ناامنی و ناگارآمدی) جنجال به پا کرده‌اند، پشتیبانی دولت فرانسه از یکی از بزرگترین پروژه‌های خورشیدی این کشور شگفت‌انگیز است.

    فرانسه اولین کشوری نیست که به استفاده از جاده‌های خورشیدی رو آورده‌است، در سال 2014 زن و شوهری آمریکایی بیش از دومیلیون دلار برای تولید صفحات خورشیدی در قالب جاده‌های از پیش آماده جمع‌آوری کردند. هلندی‌ها نیز در سال 2014 اولین مسیر دوچرخه‌سواری خورشیدی خود را به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار دادند.

    اما این اولین باری است که صفحات خورشیدی در جاده‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و صفحات ابداع شده برای این جاده‌ها که وات‌وی نام دارند،‌ از آن رو بی‌نظیر هستند که می‌توان آنها را روی سطح جاده‌های معمولی نیز نصب کرد، بدون اینکه به حفاری یا بازنصب زیرساختارها نیازی باشد.

    از دیگر مزایای این صفحات 15 سانتیمتری خورشیدی که از جنس سیلیکون پلی‌کریستالین با پوششی از زیرلایه رزین هستند، ضخامت کم آنها است که کمتر از هفت میلیمتر بوده و می‌تواند با افزایش اصطکاک سطحی،‌از احتمال بروز تصادف‌ها روی جاده‌های خورشیدی بکاهد. این لایه‌ها همچنین در برابر شرایط آب و هوایی ایمن هستند زیرا سلول‌های سیلیکونی به خوبی محصور شده‌اند تا دربرابر بارش باران یا حرارت مقاوم باشند.

    شرکت سازنده این جاده‌ها با این تصور که تنها در 10 درصد از طول روز سطح جاده با ماشین‌ها پوشانده شده‌است و در مابقی روز نور خورشید مستقیم بر جاده می‌تابد،‌ تخمین زده‌است که 20 متر مربع از صفحات واتوی می‌تواند برق مورد نیاز برای یک خانه مسکونی را تامین کند.  اکنون قرار است هزار کیلومتر از جاده‌ةای فرانسه با استفاده از این صفحات پوشانده شوند. با این‌همه همچنان نگرانی‌هایی درباره مقرون به صرفه نبودن و کارامد‌نبودن این صفحات وجود دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار