مدیران خودروعصر اعتبار

مروری بر آسیب پذیری مناطق روستایی کرمانشاه در برابر زلزله

عصر ساختمان- استان کرمانشاه یکی از استان های غربی ایران است که دارای جمعیت و وسعت قابل توجه است. براساس آمار جمعیت شهرها در سال ۹۴، ۱۰ شهر جزو مهمترین شهرهای ایران شناخته شده اند.با توجه به موقعیت استان و قرارگیری بر روی منطقه چین خورده زاگرس و گسل های مهم، توجه به رعایت استانداردها در ساخت و سازها، مقاوم سازی به ویژه در مناطق روستایی و نیز نوسازی بافت های فرسوده بسیار حائز اهمیت بوده و نیاز به حمایت جدی همه مسئولان استان دارد.

مروری بر آسیب پذیری مناطق روستایی کرمانشاه در برابر زلزله
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، استان کرمانشاه یکی از استان های غربی ایران است که دارای جمعیت و وسعت قابل توجه است. براساس آمار جمعیت شهرها در سال 94، 10 شهر جزو مهمترین شهرهای ایران شناخته شده اند.
    براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395 استان کرمانشاه با جمعیتی بالغ بر 1/95 میلیون نفر پنجمین استان پرجمعیت و با مساحت 24/640 کیلومتر مربع، هفدهمین استان ایران از نظر وسعت به شمار می رود.
    در سرشماری 1390 تعداد 530 هزار و 407 خانوار دراستان وجود داشته که از این تعداد حدود 71/5 درصد در نقاط شهری و 28/4 درصد در نقاط روستایی و مابقیه غیرساکن بوده. حدود 15/3 میلیون نفر از جمعیت ایران در داخل 10 شهر اول پرجمعیت ایران زندگی می کند و ابرشهر کرمانشاه با 1/1 میلیون نفر نهمین شهر پرجمعیت ایران است.
    نکته مهم این است که براساس نقشه پهنه بندی خطر نسبی زلزله در ایران در فهرست 10 شهر اول ایران، 9 شهر بزرگ پرجمعیت ایران در رده خطر نسبی بالا قرار می گیرد و فقط شهر اصفهان است که در رده خطر نسبی بالای زلزله قرار نمی گیرد و حدود 22 میلیون نفر از جمعیت ایران ( حدود 28 درصد) در سال 94 در پهنه خطر نسبی بالا و در داخل و حومه شهرهای اصلی و پرجمعیت ایران زندگی می کنند که کرمانشاه یکی از آنان است.
    با توجه به موقعیت استان و قرار گیری بر روی منطقه چین خورده زاگرس و گسل های مهم، توجه به رعایت استانداردها در ساخت و سازها، مقاوم سازی به ویژه در مناطق روستایی و نیز نوسازی بافت های فرسوده بسیار حائز اهمیت بوده و نیاز به حمایت جدی همه مسئولان استان دارد.
    همچنین آموزش و آگاه سازی شهروندان و روستاییان برای مقاوم سازی خانه های خود و داشتن آمادگی و اطلاعات کافی در برابر زلزله می تواند از اسیب پذیری موجود در برابر زلزله بکاهد.
    علاوه براین و به منظور پیشگیری از بلایای طبیعی و بهبود وضع مسکن روستایی لزوم استفاده از استانداردها در طراحی مسکن از نظر خصوصیات تکتونیکی، معماری، مصالح ساختمانی، تراکم‌های جمعیت وگستردگی محیط فیزیکی، نقش و عملکرد ناحیه، شبکه راه‌ها و ... باید مورد توجه قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو