مدیران خودروعصر اعتبار

پول مردم هنوز به خرید خانه نمی‌رسد + نرخ سوئیت‌های پایتخت

عصر ساختمان- هر چند که در دولت یازدهم سقف تسهیلات خرید مسکن در راستای افزایش قدرت خرید مردم تا ۸ برابر رشد پیدا کرد اما عده ای از کارشناسان معتقد هستند، هنوز هم قدرت خرید مردم با قیمت های موجود در بازار مسکن مطابقت ندارد.

پول مردم هنوز به خرید خانه نمی‌رسد + نرخ سوئیت‌های پایتخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، سیاست دولت یازدهم تقویت طرف تقاضا در بازار مسکن بر اساس برخورداری از تسهیلات بود از این رو سقف تسهیلات مسکن به 8 برابر افزایش یافت، ستاد اقتصادی دولت دوازدهم هم همین سیاست را برای خروج بازار مسکن از رکود دنبال می کند.

    در حال حاضر مهم ترین مشکل بازار مسکن، عدم تطابق میزان قدرت خرید متقاضیان موثر با نرخ های موجود در بازار است. طبق گفته های اخیر «حامد مظاهریان» معاون وزیر راه و شهرسازی؛ سیاست ما این است که بتوانیم طرف تقاضا را تقویت کنیم. خرید مسکن عمدتا با وام اتفاق می‌افتد. صندوق پس‌انداز مسکن‌یکم بهترین ایده‌ای است که در این راستا شکل گرفته است. نرخ سود این تسهیلات در بافت‌های ‌فرسوده شهری 8 درصد و در دیگر مناطق شهری 9.5 درصد است که پایین‌ترین بهره‌ای است که بانک‌ها برای وام در نظر می‌گیرند. قبل از سال 1392 وام مسکن 20 میلیون تومان با نرخ سود بالا بوده است. الان این رقم به 160 میلیون تومان با نرخ سود 9.5 درصد رسیده است.

    به نظر می رسد با توجه به کسری منابع بانک ها امکان افزایش وام مسکن در آینده نزدیک وجود ندارد اما پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی این است که دوره سپرده گذاری در صندوق پس انداز یکم مسکن از 6 ماه به 5 ماه کاهش یابد.  

    کارشناسان معتقد هستند هر چند تلاش وزارت راه وشهرسازی دولت یازدهم بر افزایش قدرت خرید مردم بود اما به دلیل بحران بانکی و کسری منابع بانک ها این سیاست هنوز محقق نشده است.

    در حال حاضر با توجه میزان قدرت خرید مردم خانه های کم متراژ بیشترین تقاضا را در بازار دارند. در جدول زیر قیمت خرید و فروش سوئیت های محله های مختلف تهران آمده است:

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی