مدیران خودروعصر اعتبار

تحصیل زیر سقفهای لرزان ۴هزار کلاس درس

عصر ساختمان- بندرعباس - سال تحصیلی جدید در حالی آغاز می شود که نگرانی ها از کلاس های درس غیراستاندار و تخریبی دل اولیا را لرزان کرده است.

تحصیل زیر سقفهای لرزان ۴هزار کلاس درس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، زنگ سال تحصیلی 96 - 97 از چند روز دیگر به صدا در می آید و دانش آموزان به خصوص کلاس اولی ها با شور و اشتیاق زیاد پا به عرصه تعلیم و تربیت می گذارند و برای افزایش دانش و معلومات خود تلاش می کنند.

    والدین و دانش آموزان از هفته های قبل برای خرید لوازم التحریر و پوشاک مدرسه در تکاپور هستند. لوازم التحریری ها، پوشاک مدارس، کیف و کفش بیشترین مراجعه کنندگان را دارند. در و دیوار شهر پر از اگهی های تبلیغاتی فروش پیراهن  و مانتو شلوار است که بیشترین آگهی «فرم مدارس رسید» در میان تمامی آگهی های رنگارنگ خودنمایی می کند و بیشترین طرفدار هم بین اولیا دارد.

    در کنار تمام این اشتیاق والدین برای خرید لوازم مورد نیاز فرزندانشان جهت حضور در مدرسه آنچه نباید فراموش کرد ایمنی و استحکام کلاس های درس و مدرسه است که طی ماههای اخیر از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

    3482 آموزشگاه پذیرای 342 هزار دانش آموز در هرمزگان

    سرپرست نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سئوال که تعداد دانش آموزان و فضاهای موجود در استان هرمزگان چقدر است؟ بیان داشت: در استان هرمزگان بیش از 342 هزار و 120 دانش آموز در مدارس دولتی و غیر انتفاعی تحصیل می کنند که بیش از 303 هزار و 800 دانش آموز در سه هزار و 240 آموزشگاه دولتی تحصیل می کنند که در مجموع با احتساب مدارس غیر انتفاعی سه هزار و 482آموزشگاه در سال جدید تحصیلی پذیرای دانش آموزان خواهد بود.

    نوید احمدی در پاسخ به این سئوال مهر که چند درصد مدارس فرسوده هستند؟ عنوان کرد: بیش از 919فضای آموزشی استان هرمزگان در قالب چهار هزار و 25 کلاس غیر استاندارد هستند. برخی از این فضاها تخریبی هستند که باید بازسازی شوند و بعضی دیگر نا ایمن هستند و باید مقاوم سازی شوند.

    4هزار و 25 کلاس درس تخریبی و غیراستاندارد در هرمزگان

    وی ادامه داد: 340فضای آموزشی در قالب هزار و 598 کلاس درس تخریبی و 579فضای آموزشی در قالب 2هزار و 427 کلاس درس غیر استاندارد و نیازمند مقاوم سازی هستند.

    احمدی با تاکید بر اینکه بحث مدارس تخریبی در استان بسیار جدی است، تصریح کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و هم ائمه جمعه همواره این موضوع را مطرح کرده اند که باید برای آن چاره اندیشی کرد. البته در این سالها اقدامات خوبی انجام شده و سعی کرده ایم منابع خیری را به سمت مدارس تخریبی سوق دهیم و از طرف دیگر بنیادها و موسساتی که در این راه خیر گام برداشته اند را ترغیب کنیم که مدارس تخریبی را بازسازی کنند.

    وی خاطرنشان کرد: همزمان با هفته دولت و مهرماه 1396، نوسازی مدارس هرمزگان 95پروژه آموزشی را در قالب 140کلاس درس با زیر بنای سه هزار و 994 متر مربع و با اعتباری بالغ بر 198میلیارد ریال در اختیار دانش آموزان عزیز سراسر استان قرار می دهد.

    به گفته سرپرست نوسازی مدارس هرمزگان، در سال گذشته 118پروژه آموزشی در قالب 514کلاس درس با زیر بنای 72 هزار و 42 متر مربع و با اعتباری بالغ بر 716میلیارد و 900میلیون ریال به بهره برداری رسید. این پروژه ها از محل اعتبارات ملی، استانی و مردمی به اتمام رسید. در دولت یازدهم 378پروژه در قالب هزار و 542 کلاس درس با زیر بنای 211 هزار و 480 متر مربع و اعتباری بالغ بر دو هزار و 257 میلیارد و 740میلیون ریال به بهره برداری رسید.

    نقش خیرین در استاندارد سازی مدارس و بازسازی کلاسهای تخریبی

    وی در مورد نقش خیرین مدرسه ساز هم ابراز داشت: نقش خیرین در توسعه عدالت آموزشی و گسترش مدارس ایمن و استاندارد غیرقابل انکار است. امروز اگر ما توانسته ایم در دورترین نقاط استان و البته محرومترین مناطق، فضای آموزشی استاندارد ایجاد کنیم با حمایت دولت و مشارکت خیرین بوده است. بعد از همایش خیرین مکران علاوه بر خیرین استان، خیرین ملی هم به مدد ما آمدند و بحمدالله امروز هرمزگان با بیش از 850خیر مدرسه ساز تعامل و همکاری دارد و در این راستا جا دارد از همه خیرین عزیز مدرسه ساز که ما را در این مهم یاری کرده اند تشکر و قدردانی کنیم.

    احمدی با بیان اینکه  19جشنواره خیرین مدرسه ساز در هرمزگان برگزار شده است، افزود: در این 19جشنواره 2هزار و 255 پروژه در قالب 5هزار و 914 کلاس درس با زیر بنای 629 هزار و 749 متر مربع با اعتباری بالغ بر 3هزار و 970 میلیارد ریال تعهد شده است که 2هزار و 920 میلیارد ریال تحقق یافته است.

    وی ادامه داد: در همین جشنواره 19خیرین مدرسه ساز 65پروژه در قالب 252کلاس درس با زیر بنای 10584متر مربع و اعتباری بالغ بر 317میلیارد ریال تعهد شد که از تقریبا 50درصد تعهد خیرین در قریب به 4ماه محقق شد و این اتفاق مبارکی است و امیدواریم تا جشنواره بیستم صددرصد تعهدات محقق شود.

    زلزله ای با قدرتی کمتر از 5 ریشتر هم برای مدارس غیراستاندار حادثه آفرین است

    وی در تشریح مشکلات و نیازهای استاندر بخش فضاهای آموزشی بیان داشت: عمده ترین مشکل در استان وجود مدارس تخریبی است که باید با عزم ملی در جهت جمع آوری آن همت بخرج داد. خدای ناکرده اگر در هرمزگان زلزله ای با قدرت کمتر از 5ریشتر حادث شود، باید منتظر حادثه بود. حتی بارندگی هم برای ما نگران کننده شده است.

    احمدی با بیان اینکه 1600کلاس تخریبی آمار کمی نیست، ابرازداشت: اینها کلاس هایی است که باید با قید فوریت آنها را بازسازی کرد. اولویت اول ما بحث بازسازی و مقاوم سازی مدارس تخریبی است. در مرحله دوم کمبود فضاهای آموزشی است که باید جدا مورد پیگیری قرار گیرد.

    وی در با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی در شهرک های مسکن مهر به خصوص در شهرک پیامبر اعظم در بندرعباس بیان داشت: در مجتمع پیامبر اعظم بندر عباس 32هزار واحد مسکونی داریم که برای  آنها کلاس درس باید ایجاد شود. درحالی است که تنها در این مجتمع کمتر از 70کلاس درس داریم. در سایر مناطق استان هم 20هزار واحد مسکونی مهر ساخته شده که نیاز به فضای آموزشی دارند در مجموع هزار و 380 کلاس درس برای مسکن مهر استان هرمزگان می خواهیم .

    سرپرست نوسازی مدارس هرمزگان گفت: اقدام بعدی ما تلاش در جهت یک شیفته شدن مدارس است. 378آموزشگاه دوشیفته در قالب دو هزار 880 کلاس درس داریم که امیدواریم بتوانیم با حمایت دولت و همراهی خیرین نیک اندیش مدارس را یک شیفته کنیم. مهمترین موضوعی که لازم به ذکر است. شرایط آب و هوایی و محیطی (جغرافیایی ) هرمزگان با مناطق دیگر کشور متفاوت است. لذا پروژه های در دست اجرا باید در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

    به گفته احمدی، 231پروژه در قالب 879کلاس درس با زیر بنای 189هزار و 849 متر مربع در دست اجرا داریم که برای تکمیل آنها به بیش از 1300میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم. با این شرایط آب و هوایی و رطوبت بالایی که شهرهای ساحلی هرمزگان دارند باید زمان اجرای  پروژه ها به حداقل برسد.

    وی در مورد سیستم گرمایشی استاندارد در مدارس استان اعلام کرد: استاندارد سازی سیستم سرمایشی و گرمایشی  مدارس هرمزگان به عنوان اقدامی مهم در دولت یازدهم بود. در دولت یازدهم بالغ بر 110میلیارد ریال به منظور استاندارد سازی سیستم گرمایشی در هرمزگان هزینه شده است که برای اولین بار در این دولت اجرایی شد.

    وی عنوان کرد: توزیع بیش از 3هزار و 92بخاری تابشی در مدارس از اقدامات دیگر این اداره کل بوده است. مدارس شهر حاجی آباد هرمزگان از سیستم حرارت مرکزی بهره مند شده اند. در شهرستان بستک هم این طرح ادامه دارد.

    حل معضل کلاس های تخریبی نیازمند کمک های همگانی است

    احمدی ابراز امیدواری کرد که در 4سال آینده بتوانیم مدارس تخریبی استان را جمع آوری کنیم. اعتقاد دارم با عنایت به اینکه در 4سال گذشته بیش از 1542کلاس درس بهره برداری شده، می توان در این 4ساله هم با حمایت دولت و مشارکت خیرین نسبت به جمع آوری مدارس تخریبی امیدوار باشیم.

    وی در پایان عنوان کرد: دعوت می کنم از خیرین نیک اندیش، موسسات و بانکها، بنیادهای مردمی و خیریه، شهرداریها و همه نهادها و شرکتهایی که می توانند، به مدد ما و آموزش و پرورش بیایند و کمک کنند که انشاالله مدارس تخریبی استان جمع آوری شود. باز هم نگرانی خودم و مردم استان هرمزگان را اعلام می کنم و انتظار همراهی و مشارکت دارم. از جنابعالی و همکاران خوبتان تشکر می کنم.

    38 هزار و 255 کلاس اولی وارد مدرسه می شوند

    دانش هاشمی پور مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آغاز سال تحصیلی جدید در هرمزگان بیان داشت: در سال تحصیلی جدید 342 هزار و 120 دانش آموز در 13 هزار و 628 کلاس درس تحصیل خواهند کرد. که از این تعداد 297 هزار و 129 دانش اموز در مدارس دولتی و 20 هزار و 397 دانش آموز در مدارس غیردولتی ثبت نام کرده اند.

    هاشمی پور با اشاره به تعداد کلاس اولی ها عنوان کرد: اول مهرماه 38 هزار و 255 دانش آموز کلاس اولی وارد مدارس هرمزگان خواهند شد.

    وی افزود: تعداد کل مدارس دولتی و غیردولتی استان هرمزگان سه هزار و 482 آموزشگاه در سال جدید تحصیلی فعال خواهد بود که هزار و 54 آموزشگاه شهری و دو هزار و 427 آموزشگاه روستایی است.

    مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با ابراز نگرانی از وجود بیش از چهار هزار کلاس درس غیراستاندارد و تخریبی در هرمزگان افزود: امیدواریم نوسازی مدارس با همکاری خیرین مدرسه ساز و حمایت های نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس و نگاه ویژه دولت به نوسازی مدارس تخریبی این مشکل هم طی سالهای پیش رو مرتفع شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار