مدیران خودروعصر اعتبار

شرط خروج بازار مسکن از رکود

کاهش ۲۰ الی ۳۰ درصدی قیمت مسکن

عصر ساختمان:اجرایی شدن برجام و آثار لغو تحریم‌ها بر اقتصاد، به‌طور کلی می‌توان گفت که تمامی بازارهای اقتصادی از این اتفاق متأثر خواهند شد، مسکن نیز یکی از این بازارها است که قطعاً از اجرایی شدن برجام بی تأثیر نمی‌ماند، اما اغلب کارشناسان و تحلیلگران اعتقاد دارند رکودی که این روزها دامن گیر بازار مسکن شده، نسبت زیادی به برجام ندارد و مؤلفه‌های دیگری این بازار را به رکود کشانده است.

شرط خروج بازار مسکن از رکود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از الف ، مسکن کالایی غیرقابل مبادله بوده و حتی ساخت آن تا حدود زیادی بدون نیاز به مواد اولیه خارجی صورت می‌گیرد، اعمال یا رفع تحریم‌ها اثر مستقیمی بر آن نخواهد داشت و تنها از کانال‌های غیرمستقیم و از طریق اثرگذاری سرمایه‌های خارجی یا بازارهای رقیب است که از اجرای برجام متأثر می‌شود. برای مثال بیش از هر چیز باید دید که اثر برجام بر بازارهایی مثل بورس، طلا یا ارز چگونه است و آیا سرمایه‌گذاری‌های جدید گزینه مناسب‌تری نسبت به مسکن هستند یا خیر. البته در بازارهای رقیب، بیشترین تأثیر بر بازار مسکن از طریق بازار پول و سپرده‌های بانکی است که نرخ سود آن نیز به سیاست‌های پولی بانک مرکزی در پسابرجام برمی‌گردد.

    آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه در مورد آینده بازار مسکن بعد از اجرایی شدن برجام گفت: مسکن به خاطر اینکه یک کالای غیر قابل مبادله ای است برای ما از لحاظ واردات و صادرات و محدودیتی وجود نداشته است. بازار مسکن مانند بازار خودرو و نفت نبوده است، دلیل اینکه بازار مسکن از تحریم‌ها متأثر شد این بود که به خاطر کاهش درآمد ارزی و بلوکه شدن منابع مالی، صنایع وابسته وابسته به مسکن مثل شیرآلات، آهن و... از تحریم‌ها ضرر کردند و هزینه‌ی تمام شده این محصولات بالا رفت وگرنه بازار مسکن به طور مستقیم از تحریم ضربه ای ندید.

    وی افزود: به خاطر تحریم‌ها قیمت تمام شده محصولات مرتبط با مسکن مثل شیرآلات و آهن بالا رفت و این بر بازار مسکن اثر گذاشت و ما شاهد این بودیم که علی رغم اینکه هزینه مسکن بالا رفت، عرضه مسکن هم زیاد شد ولی قیمت کاهش پیدا کرد. دلیل آن این بود که هم هزینه تمام شده بالا رفت و هم درآمد مردم کم شد؛ بنابراین بازار دچار رکود تورمی شد.

    این استاد دانشگاه گفت: رکود بازار مسکن ناشی از افزایش هزینه‌های رکود عرضه بوده است که بازار مسکن را به رکود کشانده است. حالا تحریم‌ها برداشته، این رفع تحریم‌ها چه تأثیری بر بحث مسکن می‌گذارد، روی صنایع وابسته مثل میلگرد و گچ و... تأثیر می‌گذارد و قیمت تمام شده آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و افزایش عرضه قیمت را کاهش می‌دهد، از طرفی هم بانک‌ها با دست بازتری وام‌های بانکی را به بحث تولیدی می‌توانند اختصاص بدهند. به این دلیل ما باید شاهد کاهش قیمت تمام شده مسکن کاهش قیمت بازار مسکن باشیم.

    بغزیان در پاسخ به این سؤال که شروع دوره رونق در بازار مسکن از چه زمانی است گفت: شروع این دوره رونق مشروط بر این است که آیا تولید کنندگان مسکن می‌خواهند بر اساس عرضه و تقاضا عمل کنند یا خیر، تولید کننده وقتی که قیمت تمام شده آن بالا رفت قیمت را بالا برد آیا اکنون که قیمت تمام شده کاهش پیدا کرد تولید کننده حاضر به کاهش قیمت می‌شود یا نه؟ اگر تولیدکنندگان در قبال کاهش قیمت مقاومت نشان دهند و بخواهند ضررهایی که به دلیل رکود اخیر را جبران کنند بازار مسکن حتی تا دو سال دیگر از رکود خارج نمی‌شود.

    وی ادامه داد: خروج از رکود به سازندگان مسکن بستگی دارد که آیا حاضرند بر قیمت‌های بالا پا فشاری کک‌اند یا نه؟ حفظ قیمت‌های کنونی بازار مسکن تأثیری بر بازار نمی‌گذارد چون قدرت خرید مردم در حال حاضر بالا نرفته، الآن توان عرضه بیشتر شده است. من اعتقاد دارم که اگر تولیدکنندگان اراده داشته باشند و نخواهند قیمت فعلی را حفظ کنند قیمت مسکن در آینده نزدیک باید 20 الی 30 درصد کاهش پیدا کند.

    بغزیان توضیح داد: اگر دارنده مسکن بخواهد در قبال کاهش قیمت‌ها مقاومت کند این بازار از رکود خارج نمی‌شود اگر تولیدکننده به سبب کاهش قیمت تمام شده قیمت مسکن را کاهش دهد بازار مسکن از سال آینده از رکود خارج می‌شود. امسال فقط جابجایی مسکن صورت می‌گیرد و افراد بدون مسکن؛ مسکن جدیدی نمی‌خرند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو