مدیران خودروعصر اعتبار

جمعیت نیم میلیونی فردیس در انتظار تکمیل تنها بیمارستان دولتی شهر

عصر ساختمان- عملیات ساخت بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی فردیس به عنوان پروژه ای ملی و یکی از مطالبات جمعیت بیش از نیم میلیون نفری این شهرستان،با اهتمام ویژه دولت یازدهم و تخصیص اعتبار از محل سفر رییس جمهوری درآبان ماه سال گذشته به استان البرز آغاز شده اما تسریع در احداث آن یک ضرورت است.

جمعیت نیم میلیونی فردیس در انتظار تکمیل تنها بیمارستان دولتی شهر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، پروژه بزرگ بیمارستان 160 تختخوابی فردیس در سال 89 در زمینی به مساحت 15 هزار متر مربع در اراضی 110 بلوار منظریه کلنگ زنی شد، اما به دلیل تامین نشدن اعتبار آن 5 سال این پروژه مسکوت ماند.
    با اهتمام دولت تدبیر و امید، قرار شد عملیات اجرایی بیمارستان فردیس توسط یک نهاد در سال 94 آغاز شود که این بنیاد فقط اقدام به تجهیز کارگاه و دیوارکشی در اطراف محل سازه کرد و عملیات پروژه بیمارستان متوقف شد.
    این طرح بزرگ از همان ابتدای کار با مشکل نقدینگی مواجه بود و به عنوان یک طرح رها شده به دولت یازدهم رسید تا اینکه در آبان ماه سال 95 در سفر رییس جمهوری به استان البرز 600 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت بیمارستان اختصاص داده شد که بخشی از این مبلغ به صورت اوراق بهادار پرداخت شد.
    شهرستان فردیس یکی از شهرستان های محروم کشور در بخش بهداشت و درمان است که با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و نیازمند توجه ویژه مسئولان کشور و استان است.
    زیرساخت های بخش بهداشت و درمان فردیس با توجه به روند افزایش جمعیت و مهاجرپذیری بالای این شهرستان به هیچ عنوان مناسب نیست.
    نبود یک بیمارستان دولتی، بیماران تنگدست و درد کشیده فردیس را روانه تهران و کرج کرده تا تسکینی برای آلام خود بیابند، اما هزینه های گزاف ایاب و ذهاب و مراکز درمانی، درد دیگری است که خود مسکن می خواهد.
    دولت با اجرای طرح تحول سلامت توانست خدمتی بزرگ و ماندگار ارائه کند که نتیجه آن در استان البرز ایجاد یک هزار و 400 تخت جدید بیمارستانی و 70 تخت مراقبت های ویژه (CCU) و (ICU) بوده است.
    در ابتدای فعالیت دولت یازدهم و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز تنها 800 تخت بیمارستانی در فضای 35 هزار مترمربع در استان البرز وجود داشت و ساختمان های مراکز درمانی استان فرسوده و غیر استاندارد بودند که با اهتمام ویژه دولت علاوه بر نوسازی مراکز درمانی فرسوده شاهد افزایش نزدیک به 3 برابری تخت های بیمارستانی بوده ایم.
    در 4 سال گذشته تاکنون یک هزارو 400 تخت بیمارستانی و 75 هزار متر مربع فضای جدید بهداشتی درمانی در این استان با صرف 2 هزار و 100 میلیارد ریال راه اندازی و احداث شده که با بهره برداری از این فضاها سه هزارو 500 فرصت شغلی ایجاد شده است.
    با تلاش دولت یازدهم اکنون تعداد تخت های بیمارستانی بخش دولتی در استان البرز به 2 هزار و 200 تخت رسیده است.
    در سفر آبان ماه سال گذشته رئیس جمهوری به استان البرز نیز یکهزار و 800 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرح های بهداشتی درمانی اختصاص یافت که می تواند تحول اساسی در بخش بهداشت و درمان این استان پرجمعیت ایجاد کند.
    به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز باید بیش از 5 هزار تخت بیمارستانی دیگر احداث شود تا این استان به میانگین استاندارد دست یابد.
    سرانه تخت های بیمارستانی پیش از دولت یازدهم 4 دهم درصد بوده که اکنون به 1.6 درصد رسیده است.
    ساخت، تجهیز و بهره برداری از 1400 تخت بیمارستانی در قالب 7 بیمارستان در استان البرز صورت گرفته که توانسته است وضعیت درمان استان را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.
    ساخت و بهره برداری تخت های مراقبت های ویژه نیز از سال 92 تا سال 95 در استان البرز 100درصد افزایش داشته و به 70 تخت رسیده است.
    در دوره دولت یازدهم همچنین شاهد افزایش 100 درصدی ساخت، تجهیز و بهره برداری 220 پایگاه و مرکز جامع سلامت، ساخت، تجهیز و بهره برداری دانشکده دندانپزشکی، دانشکده داروسازی، بوده ایم.
    ساخت، تجهیز و بهره برداری کلینیک ویژه تخصصی دانشگاه، سلامتکده، کلینیک ویژه تخصصی دندانپزشکی و ایجاد، تخصیص و بهره برداری از اورژانس هوایی (مدیکپ) ارتقای 2 برابری را شاهد بوده است.
    اختصاص زمین، تعیین مجری و تخصیص اعتبار بیمارستان 260 تختخوابی سیدالشهداء و بیمارستان 160 تختخوابی فردیس نیز از دیگر پروژه هایی است که با اهتمام دولت یازدهم به نتیجه رسیده است.
    پروژه ملی ساخت بیمارستان فردیس به عنوان تنها بیمارستان دولتی این شهر پرجمعیت و محروم برغم اختصاص اعتبار با کندی هایی در جریان ساخت مواجه است که نیازمند توجه ویژه برای تسریع در تکمیل این پروژه است.
    بسیاری از بیماران مجبور هستند از فردیس به بیمارستان های کرج و یا تهران مراجعه کنند و امکان دارد در این بین جان انسان هایی به خطر بیفتد و تسریع در ساخت بیمارستان می تواند بخش بزرگی از مشکلات این شهرستان محروم و تازه تاسیس را برطرف کند.
    اکنون روند پیشرفت این پروژه بزرگ و با اهمیت آهسته پیش می رود، اما می تواند سرعت احداث این پروژه مهم درمانی افزایش یابد تا مردم از خدمات آن هر چه سریعتر بهره مند شوند.
    در بازدیدی که اوایل امسال توسط بهزاد کلانتری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز و فرماندار فردیس با حضور خبرنگاران از روند اجرای بیمارستان 160 تختخوابی فردیس به عمل آمد بیان شد که این پروژه 20 ماه آینده به بهره برداری می رسد که تحقق این امر به توجه ویژه مسئولان استان و شهرستان نیاز دارد.
    سرپرست فرمانداری فردیس در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: عملیات ساخت بیمارستان 160 تختخوابی فردیس را مطلوب ارزیابی کرد مرحله اسکلت بندی شروع شده است.
    حمید احدی افزود: ساخت بیمارستان تا 20 ماه دیگر به اتمام می رسد و این بیمارستان می تواند پذیرش بیمار داشته باشد.
    وی با اشاره به پروژه ساخت بیمارستان 160 تختخوابی فردیس به مدت 5 سال متوقف شده بود، گفت: در دولت تدبیر و امید با پیگیری مسئولان استانی و شهرستان فردیس آغاز عملیات ساخت این بیمارستان به نتیجه رسید و این نوید خوبی برای مردم شریف فردیس است.
    سرپرست فرمانداری فردیس گفت: با بهره برداری از این بیمارستان مشکلات بهداشت و درمان مردم این شهرستان مرتفع خواهد شد.
    رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز در این باره گفت: پروژه احداث بیمارستان 160 تختخوابی فردیس پیشرفت خوبی داشته و در صورت تامین کامل منابع مالی حدود 2 سال دیگر بهره برداری می رسد.
    حمید درفشی در بازدید از روند ساخت بیمارستان 160 تختخوابی فردیس، افزود: در سفر سال گذشته رییس جمهوری به استان البرز قرار شد که منابع مالی بیمارستان فردیس تامین شود و یک ماه بعد عملیات ساخت و گرفتن پیمانکار آغاز شد.
    وی ادامه داد: با منابع مالی محدودی که در اختیار داشتیم پروژه از پیشرفت خوبی برخوردار است و در صورت تامین اعتبار امیدوارم بتوانیم ظرف 2 سال این پروژه را به نتیجه برسانیم.
    درفشی گفت: بخشی از منابع مالی به شکل اوراق پرداخت شده و امیدوارم بتوانیم از این اوراق استفاده کنیم تا پروژه به انجام برسد.
    وی با اشاره به اینکه پروژه بیمارستان 160 تختخوابی فردیس 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: باید تاکنون بیشتر از 30 درصد منابع مالی تامین می شد و امیدوارم با تامین اعتبار مورد نیاز ظرف 2 سال این پروژه به بهره برداری برسد.
    رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: دولت از نظر منابع مالی با مشکل مواجه است اما امیدوارم با پیگیری که انجام می دهیم در زمان مناسب این منابع تامین شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی