مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه و شهرسازی :

بد مسکنی ۳۰ درصد از مردم اردبیل

عصر ساختمان- وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه ۳۰ درصد مردم استان اردبیل در بد مسکنی زندگی می کنند، گفت متأسفانه تاکنون راه حل مناسبی برای رفع مساله بد مسکنی به کار گرفته نشده است و سیاست های دهه ۶۰ برای رفع این مساله جواب نمی دهد.

بد مسکنی ۳۰ درصد از مردم اردبیل
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در جریان سفر 2 روزه به اردبیل ضمن حضور در جلسه ستاد بازآفرینی استان با تأکید بر این نکته که ما باید در کشور به اجماعی در خصوص صورت مسئله واقعی بحث مسکن و شهرسازی برسیم گفت: اگر به تحلیل محتوای مسائل مطرح شده در این جلسه بپردازیم کاملا به صورت مسئله مشکل مسکن در کشور پی برده و انحرافات و درک نادرست خود از این مبحث را متوجه می‌شویم.

    وی در ادامه بیان کرد: آمار و ارقام مربوط به این حوزه به روشنی نشان می‌دهد که در حال حاضر 30 درصد از مساحت شهرها در استان اردبیل جزو بافت فرسوده، ناکارآمد میانی و حاشیه‌ای است که در حقیقت مشکل و صورت مسئله اصلی ما در حوزه مسکن را در تمامی کشور بیان می کند. در حقیقت مشکلی که ما از آن رنج می‌بریم همین نکته است که به جای اجماع روی این نکته آن را کنار گذاشته و تصور می‌کنیم که ساخت و ساز جدید می‌تواند آن را برطرف نماید، این درحالی است که مسئله مذکور غیرقابل پیش‌بینی بوده و باید برای حل آن به اتفاق نظری واحد در کل کشور رسید.

    آخوندی در ادامه با اشاره به این نکته که استان اردبیل حدودا 400 هزار نفر جمعیت دارد که 30 درصد ان در وضعیت بد مسکنی هستند گفت: ما باید به طور حتم در همین نقطه به دنبال راه حل بگردیم، در حال حاضر در کل ایران حدود 59 میلیون جمعیت شهری داریم که 19 میلیون آن برابر با یک سوم جمعیت شهری کل کشور در وضعیت بد مسکنی زندگی می‌کنند که متأسفانه تاکنون راه حل مناسبی برای رفع آن به کار گرفته نشده است.

    این مقام مسئول با تأکید بر این که قطعا مسئله مهم و استراتژیک 2 الی 3 دهه آینده در کشور ارتقای کیفیت زندگی خواهد بود گفت: ما در تمامی طرح‌های عمرانی خود به دنبال همین مسئله بوده و در تلاشیم به صورت مسئله اصلی مشکل رسیدگی کنیم. به تصور من تمام سیاستگذاران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به این مسئله توجه کنند چراکه همچنان تصور آن‌ها برای رفع بحران همانند دهه 60 است.

    تولید انبوه مسکن مشکل بافت‌فرسوده و حاشیه‌نشینی را حل نمی‌کند

    به گفته عضو کابینه دولت دوازدهم سیاستگذاران کشور تصور می‌کنند که تولید انبوه مسکن و با اجرای طرح‌های آماده‌سازی می‌تواند راه حل رفع مشکل مسکن در کشور باشد، حال آنکه در حقیقت هیچ یک از موارد نام برده مشکل بافت فرسوده و حاشیه نشینی را حل نمی‌کند به همین دلیل باید ضمن گردهمایی  و گفتگو به درک درستی از صورت مسئله اصلی این حوزه در سطح کشور دست یابیم.

    آخوندی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به رشد کاهنده جمعیت در اکثر استان‌های کشور بیان کرد: با توجه به نرخ فعلی رشد جمعیت در کشور با جمعیت ثابتی در اکثر استان ها مواجه هستیم، جمعیت شهری در استان اردبیل در سال 90 برابر با 488 هزار نفر و در سال 95، 527 هزار نفر اعلام شده است که تقریبا افزایش جمعیت سالانه 7 هزار نفر را نشان می‌دهد.

    به گفته وی رشد در مرکز به عنوان شهری مهاجرپذیرتر نسبت به سایر شهرها به سمت کاهش جدی بوده و حتی این نرخ در سایر شهرها نیز رشدی منفی را نشان می‌دهد.

    وی همچنین در اشاره به وضعیت رشد جمعیتی در کلانشهر تهران نیز بیان کرد: به طور مثال جمعیت شهری تهران نیز در سال 90، 8 میلیون و 400 هزار نفر و در سال 95، 8 میلیون و 700 هزار نفر اعلام شده است که رشدی به شدت منفی را نشان داده و حاکی از این روند کاهنده در سراسر کشور است.

    آخوندی همچنین با تاکید براینکه تنها رشد جمعیت در برخی از شهرهای مستثنی مانند چابهار به دلیل ایجاد بندر ممکن است رو به افزایش باشد گفت: درحقیقت این رشد ثابت و در برخی مناطق منفی نوعی فرصت و تهدید برای ما به شمار می‌رود چراکه وقتی رشد متوقف شود می توانیم به جای کمیت به کیفیت زندگی در شهرها فکر کرده و سیاستی درست را انتخاب کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت برگزاری ستاد بازآفرینی در سطح کشور بیان کرد: بدون شک ستاد بازآفرینی یک سوم از جمعیت شهری کشور و ارتقای کیفیت زندگی آن ها را مورد هدف قرار داده و به همین دلیل حائز اهمیت است، جلسات ستاد باید به طور منظم و مرتب و به صورت ماهیانه در سطح استانی و شهرستانی در کشور برگزار شود چراکه هیچ مسئله ای جز رسیدگی به افراد ساکن در محلات ناکارامد در زمان فعلی کشور وجود ندارد.

    عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به حضور بیش از 20 دستگاه در جلسات ستاد بازآفرینی و آغاز به کار آن در دولت یازدهم گفت: ما منابع محدود تمامی دستگاه ها را یک جا جمع کرده و با هم در محلات هزینه می‌کنیم و به این ترتیب می‌توانیم بگوییم که به جای هدر رفت منابع در اخر کار حداقل شاهد رفع مشکلات یک محله بوده‌ایم که قطعا در نتیجه هماهنگی تمامی دستگاه‌ها محقق شده است.

    این مقام مسئول محله محوری را یکی از سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی در رسیدگی به بافت‌های ناکارامد در کشور اعلام کرد و افزود: سیاست ما در این حوزه از دولت یازدهم برخورد با مشکلات به صورت محله‌ای است، چرا که مسئله و مشکل هر محله با محله دیگر متفاوت بوده و ما نمی‌توانیم برای رویارویی با آن یک راه حل عمومی تعریف کنیم، از سوی دیگر بین افراد یک محله علاقه‌ای خاص وجود دارد که ما با ایجاد محله در مناطق حاشیه‌ای به دنبال به وجود آمدن حس تعلق بین افراد هستیم.

    ایجاد محله بر ایجاد مسکن اولویت دارد

    آخوندی در این راستا ایجاد محله و دادن هویت و تشخص به آن‌ها را یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت دوازدهم در مناطق حاشیه نشین دانست و گفت: به تصور من ایجاد محله بر ایجاد مسکن اولویت دارد، قطعا یک محله باید افتخارآفرین بوده و به ساکنین خود حسی خوش و افتخار بدهد، در محله روابط اجتماعی، سرمایه اجتماعی و مشارکت اجتماعی به همراه حس تعلق دیده شده و به شهروند که موضوع مورد توجه ما در این حوزه است نیز اهمیت می دهد.

    وزیر راه و شهرسازی شهروند محوری را رویکرد دیگر خود در رسیدگی به مشکلات بافت ناکارآمد در کشور اعلام کرد و گفت: ما تمامی این اقدامات را انجام می دهیم تا در آخر کار شهروندان احساس رضایت بیشتری داشته باشند پس چه بهتر است که خود این افراد محور اقدامات اجرایی قرار بگیرند، چراکه شهر باید نظامی اجتماعی داشته باشد و ما علاوه بر کالبد باید به بخش اجتماعی آن نیز توجه کنیم.

    وی با بیان این مطلب که مسکن مهر به دلیل بی توجهی به شهروند و رویکردی کالبد محور پروژه ای نادرست بود گفت: مسئله ما در کشور آن است که ما به جای رسیدگی به همین مسائل ساده آن ها را رها کرده و به ارائه سخنانی بزرگ می پردازیم که نتیجه اش پس از 70 سال چیزی جز وجود یک سوم جمعیت شهری در وضعیت بد مسکنی نبوده است.

    این مقام مسئول عدم توجه به شهروند محوری در پروژه های اجرایی گذشته را مشکل اصلی آن ها دانست و افزود: ما باید برای رفع حقیقی این مشکل صورت مسئله را تغییر داده و بدون شک برای رسیدن به این مرحله نیاز به گفتگو در سطح ملی داریم.

    وزیر راه و شهرسازی در اشاره به وجود مشکل ثبت مالکیت در مناطق ناکارامد استان اردبیل نیز بیان کرد: مسئولان استانی با استناد به ماده 9 قانون احیا می توانند  با تشکیل شورای مربوطه به راحتی آن را رفع و به مسائل موجود رسیدگی کنند.

    تاکید بر استفاده از صندوق پس انداز یکم

    آخوندی در خصوص نحوه تأمین مالی در تهیه مسکن نیز در کشور بیان کرد: روشی که در این حوزه از نظر من توصیه می شود روش استفاده از صندوق پس انداز یکم است چراکه این روش قیمت تمام شده پول را کاهش داده و دولت در آن یارانه ای پرداخت نمی‌کند به همین دلیل قابل تداوم است.

    به گفته وی در این روش که کمتر در سطح کشور معرفی و تبلیغ شده است فرد می تواند ظرف 6 ماه، 6 برابر میزان پول پس انداز شده خود را دریافت کرده و تسهیلات ارزان قیمت بگیرد.

    آخوندی که این روش را روندی سودمند برای بانک و متقاضی دانست گفت: خوشبختانه در سطح کشور شاهد استقبال خوبی از این روش بوده ایم به گونه ای که طبق آمار تا کنون 260 هزار نفر در آن ثبت نام کرده و خواستار دریافت تسهیلات هستند.

    عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه آمار اعلام شده نشان دهنده ثبت نام روزانه 932 نفر طی یک هفته گذشته در کشور است گفت: قطعا از آنجایی که بانک محور این روش بوده و باعث ایجاد تقاضای مطمئنی در بازار و قدرت خرید در متقاضی می شود روش بسیار خوبی محسوب می شود که در تلاشیم تا مدت زمان 6 ماهه را کاهش داده و زمان ارائه تسهیلات را کوتاه کنیم.

    آخوندی همچنین خاطرنشان کرد: من از تمامی مسئولین و نمایندگان در سطح استان ها می‌خواهم تا با معرفی این روش و آموزش روش ثبت نام در آن این راه با دوام در تهیه مسکن را در کشور ترویج دهند، این روش از آن جهت که به بودجه دولت وابسته نیست بادوام محسوب می‌شود، بدون شک هر طرحی که به بودجه دولتی وابسته باشد به دلیل محدودیت این بودجه با شکست روبه رو خواهد شد.

    وزیر راه و شهرسازی در پایان  در خصوص مباحث و پیشنهادات مطرح شده در سطح استان نیر در جلسه بیان کرد: ما تلاش داریم تا ردیف بودجه ای مشخصی برای استان در سال 97 قرارداده و با اکثر پیشنهادات مطرح شده موافق هستیم که برای آغاز عملیات اجرای آن ها باید از جهت بودجه ای آن را مورد بررسی قرار دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو