مدیران خودروعصر اعتبار

در گفت و گوی اختصاصی عصر ساختمان با خالق اثر فینالیست جایزه معماری اروپا مطرح شد

تجلی روح مکان در آثار معماری سبب هویت بخشی خواهد شد

عصر ساختمان: بدون شک ترویج فرهنگ ، آداب و رسوم و هنر هر سرزمینی جز وظایف معمار و معماری می باشد. معماری به عنوان ابزاری پیشرو در خلق آثار ماندگار قطعا در گسترش فرهنگ قومیت های مختلف نقش حائز اهمیتی داشته است. این در حالی است که معماران با ایجاد روح معماری در آثار خود در شکل گیری این موج نقش به سزایی را ایفا می کنند.

تجلی روح مکان در آثار معماری سبب هویت بخشی خواهد شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، در این راستا پای صحبت های مهندس نیما کیوانی نشسته ایم تا از اهداف مجموعه خود در بهره گیری از معماری سنتی ایرانی در آثار معماری مدرن برای مخاطبان عصرساختمان بگوید.
در ابتدا نیما کیوانی در خصوص نگرش حاکم در آثار مجموعه خود در ترویج فرهنگ و معماری سنتی ایرانی می گوید : حضور در پروژه های مرمت بنا و تجربه حاصل در خلق آثار سنتی ایرانی این قابلیت را در تیم ما ایجاد کرده است تا در کنار مطالعه فرهنگ و معماری اصیل ایرانی بتوانیم در ایجاد روح ایرانی در آثار مدرن خود موثر عمل نماییم. آنچه این روزها در آثار معماری نقش آفرینی می کند بهره گیری از فرم در خلق بناهای مدرن شهری است. اما آنچه آثار گروه معماری ما را متفاوت ساخته، توجه به جنبه دیگری از معماری که همانا هویت و روح حاکم برفضاهای معماری می باشد ، است. ایجاد روح مکان در آثار معماری بدون شک بدون توجه به فرهنگ، آداب، سنن و شیوه زندگی مردم هر منطقه امکان پذیر نخواهد بود.
خالق آثاری چون خانه ارسی ، مهر خانه و پردیس خانه اعتقاد دارد ظرفیت های موجود در معماری ایرانی این فرصت را به خالق آثار مدرن داده است تا با بهره گیری از این پشتوانه فرهنگی و هنری به خلق آثار ماندگار بپردازند و از این طریق در صدور معماری ایرانی نقش آفرین باشند. کیوانی با اشاره به این موضوع بیان داشت معماران ژاپنی با علم به این امر آثاری ماندگار را در سطح جهان خلق کرده اند و در حال حاضر به عنوان معماران تاثیر گذار در عرصه بین المللی در حال فعالیت هستند. قطعا ترویج و بسط این امر بدون حمایت دولت ها و نهادهای خصوصی تاثیر گذار در بخش معماری ممکن نخواهد بود. قطعا دولتمردان با بهره گیری از پتانسیل های معماران در شکل گیری بنا های ماندگار و هویت سازی شهری و ملی موثر خواهند بود.
خالق اثر ساختمان تبدیل شونده که فینالیست و  نامزد دریافت جایزه معماری اروپا در سال 2017 است از ویژگی های این اثر به پایگاه خبری عصرساختمان گفت : ساختمان تبدیل شونده در راستای همان طرز فکری که پیشتر درباره آن سخن گفتیم شکل گرفته است. ساختمانی که برای طراحی آن مدت ها در خصوص اقلیم ، فرهنگ ، آداب ، سنن و حتی غذا و لباس های منطقه مطالعه و تحقیق شده است. نگرش حاکم بر این اثر برپایه حفظ بستر شکل گرفته است. کیوانی شاخصه اصلی این اثر را شکل پذیری و تطابق آن با توجه به شرایط اقلیمی منطقه در فصول مختلف میداند. این ساختمان که عنوان zero energy را یدک می کشد با بهره گیری از قابلیت های موجود در فرم معماری و روح مکان توانسته است بهره وری انرژی را به حداکثر برساند.
نیما کیوانی با اشاره به نقش انرژی های پاک در روند طراحی این اثر گفت : از تمامی فرصت ها و قابلیت های موجود در اقلیم برای تبدیل این اثر به مکانی با روح مکان و فرم معماری متفاوت استفاده شده است. بهره گیری از انرژی های پاک در کنار ترویج فرهنگ مردم ساکن در این منطقه این ساختمان را در زمره آثار ماندگار قرار داده است. ساختمانی که بر پایه سیاست های دولت لتونی در راستای گسترش صنعت توریسم طراحی شده است تمامی ویژگی های لازم برای تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری را دارد. اثری که به کاربران آن این اجازه را می دهد تا همانند مردم منطقه زندگی کنند. در این ساختمان که از انرژی های خورشیدی، باد و زمین گرمایی بهره مند است فضاهایی طراحی شده است تا کاربر تمامی تجربیات پیرامون آن اقلیم را تجربه کند ، در بخشی از این ساختمان که پوسته متحرک خارجی آن این قابلیت را دارد که به فرم های متفاوتی برای بهره مندی بیشتر از نور و نما تبدیل شود ، نکته جالب در این اثر بهره گیری از المان های مختلف فرهنگی منطقه و حتی ایران است. کرسی ، به عنوان المانی از فرهنگ ایرانی در اتاق قصه گویی این ساختمان که بخشی از فرهنگ مردم لتونی است طراحی شده است تا درعمل نیز صدور فرهنگ اصیل ایرانی شکل گیرد.

نیما کیوانی در انتها با اشاره به ویژگی منحصر به فرد این طرح و  استفاده هوشمندانه از باکسهای متحرک داخل می باشد اشاره کرد و گفت : با بهره گیری از قابلیت تغییر شکل فضاهای داخلی توانسه ایم تطبیق پذیری مناسبی را فراهم آوریم به نحوی که کاربری فضا ها قابلیت تغییر داشته که این امر الگویی از طبیعت و تغییر فصول را در این کانسپت فراهم آورده است. استفاده صحیح از متریال بومی در این طرح از دیگر نکات حائز اهمیت طراحی می باشد و در این راستا تمام تلاش اعضای استودیو طراحی این اثر ایجاد فرم معماری و روح مکان با استفاده از ظرفیت های موجود در مصالح بومی بوده است. این امر در پوسته متحرک و سایر عناصر این طرح به عینه قابل مشاده است. ساختمانی که در نهایت 20 درصد بیشتر از نیاز خود انرژی تولید می کند، به عنوان پیشرو در امر خلق آثار مدرن و ماندگار حرف برای گفتن دارد. کیوانی امیدوار است با تعهد موجود در جامعه معماری به خلق آثاری ماندگار در کنار حمایت های نهاد های تصمیم ساز گام هایی اساسی در شکل گیری آثار هویت محور در کشور برداشته شود تا نسل آینده این سرزمین از وجود آثاری با روح و کالبد انسانی از معماران معاصر به نیکی یاد کنند.
این اثر کاری گروهی از استودیو معماری کیوانی و همکاران ، نیما کیوانی ، سینا کیوانی ، هادی نورحسینی و شهرزاد شیروانی است.

 

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو