مدیران خودروعصر اعتبار

دغدغه اجاره‌نشینی با کاهش سود بانکی

عصر ساختمان- خبر کاهش نرخ سود بانکی در حالی منتشر شد که یکی از بازارهای متاثر از آن یعنی بازار اجاره‌بها، حال و روز خوبی ندارد و این روزها مالکان حتی بدون اطلاع از تصویب و انتشار این خبر با دریافت اجاره‌بهای بیشتر و ودایع کمتر روزهای ناخوشایندی را در بازار رهن و اجاره برای مستاجران رقم زده‌اند.

دغدغه اجاره‌نشینی با کاهش سود بانکی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، به عبارت بهتر، این روزها اوضاع و احوال بازار مسکن خوب نیست و کاهش نرخ سود بانکی نیز در این بین برای مالکان بهانه‌ای شده که مستاجران را تحت فشار بیشتری قرار بدهند. البته از سوی دیگر اگرچه کاهش نرخ سود بانکی به گفته بسیاری از کارشناسان، در بازار اجاره اثرگذار است، اما می‌توان به این موضوع امیدوار بود که بازار خریدوفروش مسکن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و زمزمه‌های رونق به این بازار می‌رسد. با توجه به رکود 4 ساله که بازار مسکن را درگیر خود کرده، تمامی سازندگان و مالکان منتظر یک تلنگر برای دگرگون کردن این بازار هستند.

    بازار اجاره ظرفیتی برای افزایش قیمت ندارد

    یکی از مشاوران املاک با اشاره به اینکه اثر کاهش نرخ سود بانکی در ماه‌های آینده بر بازار مسکن نمایان می‌شود، افزود: قیمت مسکن در سال آینده با افزایش روبه‌رو می‌شود و رکودی که طی این 4 سال انباشته شده، تبدیل به حباب گرانی می‌شود که با یک تلنگر می‌ترکد.

    وی افزود: فصل نقل‌وانتقالات مسکن رو به پایان است، به همین دلیل قیمت‌ها بیش از 30 درصد افزایش یافته و بازار اجاره ظرفیتی برای افزایش قیمت ندارد، بنابراین بیشتر تاثیر قیمت روی بازار خرید است، اما به‌طور کلی براساس این گزارش، اگرچه کاهش نرخ سود بانکی شاید در بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور جوابگو باشد و بتواند مشکل اقتصادی را برطرف کند، اما به نظر می‌رسد که این موضوع در بخش مسکن نه تنها نمی‌تواند به رونق کمک کند، بلکه زمینه ایجاد مشکلات بیشتر برای مستاجران را نیز فراهم می‌کند.

    بنابراین باید در این زمینه دولت به ویژه مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی چاره‌اندیشی کنند تا جرقه افزایش قیمت در بخش مسکن زده نشود.

    کاهش نرخ سود بانکی به نفع بازار اجاره نیست

    محمد محتشم، کارشناس بازار مسکن

    به‌طور معمول مستاجران به امید اینکه می‌توانند بخش قابل توجهی از سنگینی بار اجاره‌بها را با ودیعه کمتر کنند، به دنبال مکمل مورد نظر می‌روند و حال با این تصمیمی که گرفته شده است، باید منتظر ماند و دید که در بازار اجاره‌بها چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

    در حالت عادی و با توجه به این تصمیم برای هر کسی این تصور قابل پیش‌بینی است که مالکان و صاحب‌خانه‌ها دیگر به هیچ عنوان ودیعه‌های با مبالغ بالا را قبول نخواهند کرد و اقدام به دریافت اجاره‌بهای سنگین‌تر خواهند کرد.

    پس این اقدام که با نام کاهش نرخ سود بانکی مصوب شده است، به هیچ عنوان به نفع بازار اجاره نیست. شاید کاهش نرخ سود بانکی بر بازارهای دیگر تاثیرات مثبتی داشته باشد، اما برای بازار اجاره‌بها مشکل‌ساز خواهد شد.

    بارها عنوان شده است اگر قرار باشد مشکل مسکن در وجوه مختلف شامل بازار اجاره و قیمت ریشه‌کن شود، لازم است که بین عرضه و تقاضای مسکن یک تعادل ایجاد شود. در غیر این صورت کوچک‌ترین مساله‌ای می‌تواند این بازار را تحت‌الشعاع قرار دهد.

    فصل اجاره‌بها بی‌تلاطم ادامه خواهد د اشت

    حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک

    این روزها با اینکه روزهای پایانی جابه‌جایی سپری می‌شود- فصل جابه‌جایی به‌طور تقریبی از اواخر خرداد و با پایان یافتن امتحانات دانش‌آموزان آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد- اما باز هم مستاجران نگرانی‌هایی را درباره تبعات و تاثیرات کاهش نرخ سود بانکی بر افزایش اجاره‌بها دارند. به هر حال این امر طبیعی است که در فصلی که شاهد اوج جابه‌جایی‌ها هستیم و این مساله عنوان می‌شود، مستاجران نگران شوند.

    البته این فرضیه‌ای بیش نیست و به‌طور کلی می‌توان آن را رد کرد، چراکه اکثر مالکان و صاحب‌خانه‌هایی که درصدد دریافت اجاره‌بها از ملک خود هستند، همان اول اجاره را دریافت می‌کنند و تعداد مالکانی که بخواهند پولی از مستاجر بگیرند و در بانک سپرده‌گذاری کنند، بسیار اندک است، بنابراین مستاجران نباید دغدغه داشته باشند که کاهش نرخ سود بانکی عاملی در جهت افزایش اجاره‌بها باشد.

    هرچند که ممکن است این فرضیه اثر روانی در جامعه داشته باشد، اما می‌توان به مردم این اطمینان را داد که این اتفاق رخ نخواهد داد و بازار مسکن در حوزه اجاره تا پایان شهریور که فصل اجاره‌بهاست، بی‌تلاطم ادامه خواهد داشت.

    به‌طور کلی در شهریورماه وضعیت معاملات مطلوب بود و در 18 روز اول شهریور 9 هزار و 962 قرارداد خریدوفروش و 9 هزار و 548 قرارداد اجاره داشتیم. در همین مدت در سراسر کشور نیز 28 هزار و 473 قرارداد خرید و فروش و 31 هزار و 597 قرارداد اجاره انجام شده و وضعیت معاملات رو به رشد است و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم امسال شاهد افزایش حجم معاملات مسکن باشیم. در مردادماه نیز وضعیت معاملات مسکن مطلوب بود و در این ماه در شهر تهران 19 هزار و 846 قرارداد خرید و فروش و 20 هزار و 343 قرارداد اجاره داشتیم و در هر دو بخش نسبت به تیرماه شاهد افزایش حجم معاملات بودیم.

    در سطح کشور نیز در مردادماه 57 هزار و 201 قرارداد خرید و فروش و 69 هزار و 613 قرارداد اجاره داشتیم که در هر دو بخش رشد معاملات را شاهد بودیم.

    این روند در افزایش تولید مسکن، میزان معاملات و رونق بازار مسکن موثر خواهد بود و با توجه به تغییر سیاست‌های پولی به ویژه در حوزه کاهش سود بانکی به‌طور مطمئن بخشی از پول‌ها به سمت بازار مسکن و خرید ملک هدایت خواهد شد، اما از آنجا که بازار مسکن یک بازار مقاوم است، اثرپذیری آن نسبت به بازارهای موازی نظیر بازار طلا و ارز بسیار متفاوت است و دیرتر تاثیر می‌پذیرد. همچنین آماری که بانک مرکزی براساس داده‌های سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور منتشر کرده، نشان می‌دهد در مردادماه امسال میانگین قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران حدود 4 میلیون و 600 هزار تومان بوده که در مقایسه با تیرماه تا یک درصد و نسبت به مرداد سال گذشته تا 6.2 درصد افزایش یافته است. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به مرداد سال گذشته به منطقه 6 تهران با حدود 11.6 درصد و بیشترین کاهش به منطقه 22 با 0.4 درصد اختصاص  یافت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار