مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

مسکن هنوز سودده نیست

عصر ساختمان- معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به این که افزایش قیمت مسکن ۵.۶ درصد و تورم حدود ۱۰ درصد است، پس هنوز بازار مسکن سودده نیست.

مسکن هنوز سودده نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حامد مظاهریان، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: چهار سال است که قیمت مسکن پایین‌تر از نرخ تورم بوده و خریداران واقعی خرید می‌کنند که خبر خوبی است. باید درصد افزایش قیمت مسکن را با تورم سالیانه مقایسه کرد. اگر افزایش قیمت مسکن پایین‌تر از نرخ تورم باشد نشان می‌دهد که این بازار خالی از دست سفته‌گران است و خریداران واقعی وارد این بازار شده‌اند که هم‌اکنون اینگونه است.

    ** افزایش قیمت مسکن پایین‌تر از نرخ تورم است

    وی درباره تحولات چند ماه اخیر بازار مسکن گفت: اینها را پیش نشانگرهای رونق و رکود می‌نامیم. هم‌اکنون 5.6 درصد افزایش قیمت مسکن داریم. در تهران میانگین قیمت 4.65 میلیون تومان است. شاید در مناطق مختلف این رقم متفاوت باشد ولی این میانگین افزایش در کل کشور است. با توجه به اینکه افزایش قیمت 5.6 درصد و تورم حدود 10 درصد است پس هنوز بازار مسکن سودده نیست. لذا کسی به این نتیجه نرسیده که پول را از بانک بیرون بیاورد و وارد بازار مسکن شود.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: سیاست ما این است که بتوانیم طرف تقاضا را تقویت کنیم. من معدود افرادی را می‌شناسم که با پول نقد مسکن خریداری کرده باشند و چیزی که همه ما تجربه کرده‌ایم با وام خریداری کرده‌اند. صندوق پس‌انداز مسکن یکم بهترین ایده‌ای است که شکل گرفته است. سود این وام در بافت فرسوده 8 درصد و در دیگر مناطق 9.5 درصد است که پایین‌ترین بهره‌ای است که بانک‌ها می‌دهند. قبل از سال 1392 وام مسکن 20 میلیون تومان با سود حدود 40 درصد برابر با نرخ تورم بود. الان این رقم به 160 میلیون تومان با نرخ سود 9.5 درصد رسیده است.

    ** بعد از 2.5 سال منابع مسکن از طریق سپرده هفت برابر می‌شود

    مظاهریان با بیان اینکه ما سه گروه متقاضیان مسکن در جامعه داریم، گفت: یک گروه دو دهک بالایی هستند که خودشان می‌توانند مشکلشان را حل کنند. حدود سه دهک پایین جامعه هم مسکن اجتماعی دریافت می‌کنند. سایر افراد، گروهی هستند که شغل دارند ولی نیازمند حمایت هستند. صندوق پس‌انداز مسکن یکم بهترین مسیر برای این افراد است. پولی که در این صندوق سپرده‌گذاری می‌شود بعد از شش ماه به دو برابر می‌رسد. بنابراین اگر 10 میلیون تومان بگذارید بعد از دو سال و نیم، منابع شما به حدود حدود 70 میلیون تومان می‌رسد.

    مظاهریان، سیاست دولت را افزایش رقم و کاهش نرخ سود وام مسکن عنوان و تاکید کرد: دولت معتقد است میزان وام باید 80 درصد قیمت مسکن را بپوشاند، بهره آن کاهش یابد و مدت‌زمان دریافت وام افزایش پیدا کند. بانک‌ها مشکلاتی دارند که آنها را در جهت این سیاستگذاری درست، محدود می‌کند ولی ما همواره از طرف مردم افزایش رقم وام را دنبال می‌کنیم.

    ** پیشنهاد کاهش دوره سپرده‌گذاری از 6 به 5 ماه

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه‌ریزی براساس منابع محدود شکل می‌گیرد. اگر منابع محدود نبود که اصلا برنامه‌ریزی وجود داشت. در حال حاضر خواسته وزارتخانه این است که دوره پس‌انداز مسکن از 6 به 5 ماه کاهش یابد.

    ** ورود دولت مخل بازار مسکن است

    مظاهریان خاطرنشان کرد: درخصوص بازار مسکن باید از دو نوع رکود و رونق صحبت کنیم. رونق سفته بازی را باید از بازار مسکن تفکیک کنیم. از این نوع رونق تجربه بدی داریم که باعث افزایش پی در پی قیمت می‌شود. ورود دولت به این بخش همیشه مخل بازار بوده است. همیشه در تاریخ ما مردم خودشان مسکن خودشان را ساخته‌اند. دولت‌ها وظیفه دارند حمایت و از این طریق بازار را تنظیم کنند. هر وقت دولت‌ها دخالت کردند ابرو را درست کردند ولی چشم را کور کردند.

    ** مسکن مهر باعث افزایش بی‌رویه حاشیه‌نشینی شد

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی شما می‌گویید هرکس خانه ندارد اسم‌نویسی کند مقدار زیادی تقاضای غیرواقعی ایجاد می‌کنید. ممکن است از روستاها و شهرهای اطراف هرکس که به فکر مسکن نیست فکر کند می‌تواند تقاضایی را ثبت کند. لذا مسکن مهر باعث افزایش بی‌رویه حاشیه‌نشینی شد.

    مظاهریان همچنین درخصوص تفاوت مسکن اجتماعی با مسکن مهر گفت: مسکن اجتماعی برای محرومین و کسانی است که حمایتی نیستند و خودشان نمی‌توانند برای مسکن اقدامی کنند. این برنامه در دنیا به عنوان مسکن اجتماعی نام برده می‌شود. مسکن مهر هم به نوعی مسکن اجتماعی است ولی با سیاست متفاوت و به زعم من اشتباه انجام شد. مسکن اجتماعی بخش عمده‌اش کمک به پرداخت اجاره و ودیعه مسکن و بخشی هم به ساخت اختصاص پیدا می‌کند. این طرح سالیانه 100 هزار خانوار را به مدت پنج سال تحت پوشش قرار می‌دهد.

    ** مسکن خودم را اقساطی خریدم

    وی در پاسخ به این سوال که آیا خود شما مالک هستید یا مستاجر، گفت: بنده مالک هستم و مسکن را به صورت اقساطی تهیه کردم. بازپرداخت اقساط نیز دردسرهای خود را داشت.

    ** دولت قول داده مسکن مهر را تا پایان سال تحویل دهد

    همچنین صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار  کرد: دولت قول داده تا مسکن مهر را تا پایان سال تحویل دهد. ما هم  این قول را می‌دهیم که از طرف مردم پیگیر وعده‌های دولت باشیم. پیش‌بینی ما این است که حتما نواقص رفع می‌شود و واحدها تحویل خواهد شد.

    ** میلگرد و آهن گران شده است

    وی درباره یک سال آینده بازار مسکن گفت: با توجه به وضعیتی که وجود دارد تحرکی هم در بعد معاملات و هم در بعد پروانه های ساختمانی صورت گرفته است. مصالح ساختمانی خصوصا در بخش میلگرد و آهن الان گران شده ولی باید برنامه ریزی شود که این مساله باعث افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن نشود.

    بدری به نقش کمیسیون عمران در حوزه مسکن اشاره و تصریح کرد: اگر مصالح گران شود حتما مسکن هم گران خواهد شد ولی باید دولت تلاش کند که اثر تورمی کاهش یابد. در حوزه اقتصاد مسکن موضوع تورم و موضوع رکود دو کفه ترازو هستند. لذا باید برنامه ریزی شود که هرکدام باعث مشکل در کفه دیگر نشود. تورم مسکن خواهد بود اما باید کنترل شده و معقول باشد.

    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درباره وضعیت ساختمان پلاسکو گفت: کمیسیون عمران دستگاه‌هایی که کوتاهی داشتند را مشخص کرد و وعده‌هایی که دولت و بنیاد مستضعفان داده محقق نشده است. البته مجلس دفتر محاکمه‌ای نیست بلکه پیگیری است. حتما از وزیر مربوطه مسائل ساختمان پلاسکو را پیگیری می‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی