مدیران خودروعصر اعتبار

وزارت مسکن با هدف تقویت تقاضا در بازار ارائه کرد

۳ پیشنهاد برای رونق بازار مسکن

عصر ساختمان- پس از حدود سه سال رکود، تازه‌ترین آمارهای منتشره از خرید و فروش مسکن حاکی از این است که بتدریج بازار مسکن به‌عنوان یکی از پیشرانه‌های مهم رونق اقتصادی بیدار می‌شود. برپایه گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه امسال به ۱۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل، ۲۳.۷ و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

۳ پیشنهاد برای رونق بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از روزنامه ایران، درکنار رشد معاملات، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران نیز 46.7 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.اما این پیش نشانه‌ها به معنای بازگشت رونق به این بازار نیست و همچنان تمهیداتی می‌طلبد تا غول خفته مسکن بیدار شود. با وجودی که در چهار سال گذشته دولت یازدهم ضمن تنوع بخشی مبالغ تسهیلات خرید مسکن را نیز به میزان قابل توجهی افزایش داد به طوری که سقف 20 میلیون تومانی وام خرید هم‌اکنون به 160 میلیون تومان رسیده است، ولی همچنان دایره شمول این وام‌های جذاب با دو مشکل مواجه است. اول آن که با وجود افزایش مبلغ وام‌ها کماکان به‌دلیل گرانی مسکن هنوز پاسخگوی تأمین 20 درصد از قیمت یک واحد مسکونی است و دوم آنکه همراه با رشد مبلغ، اقساط این وام‌ها نیز بالا رفته است که پرداخت آن در توان هرکسی نیست. برهمین اساس دولت با تقسیم‌بندی متقاضیان مسکن وام‌های جذاب خرید مسکن را برای اقشار متوسط و طرح‌هایی نظیر مسکن اجتماعی و محرومان را برای اقشار کم درآمد تعیین کرده است. حال برای تکمیل فرآیند رونق بازار مسکن که به گفته کارشناسان رونق آن به دلیل ارتباط با بیش از 200 صنعت تأثیر بسیاری بر اقتصاد ایران و زیربخش‌های آن می‌گذارد، وزارت راه و شهرسازی فعال‌تر از قبل درحال تدوین برنامه‌هایی برای تسهیل دسترسی عموم متقاضیان برای خرید مسکن است تا پس از ارسال این برنامه‌ها و پیشنهادها به بانک مرکزی که یکی از اضلاع مهم رونق بازار مسکن برای تأمین مالی پیشنهادهاست، برنامه‌های خود را پیش برد. برهمین اساس طی سال‌های اخیر سیگنال‌های زیادی از ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بزرگراه آفریقا به ساختمان لاجوردی میرداماد(بانک مرکزی) و همچنین بازار مسکن ارسال می‌شود.

    پیشنهادهای سه گانه
    اکنون که با توجه به داشته‌ها دولت تمام تلاش خود را برای افزایش مبلغ وام خرید و ساخت مسکن کرده است، وزارت راه و مسکن برای سهولت دسترسی متقاضیان راه میانبری یافته است تا با طولانی شدن مدت بازپرداخت اقساط خرید مسکن که هم‌اکنون 12 سال است، مبلغ اقساط تسهیلات را کاهش دهد. هرچند که برخی کارشناسان اعتقاد دارند که این اقدام باعث می‌شود تا وام‌گیرندگان سود بیشتری بپردازند. با وجود این افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات زمان خروج منابع از بانک‌های عامل بخصوص بانک مسکن را نیز بالا می‌برد که باید به صورت کارشناسی این بار اضافی را جبران کرد. پیشنهاد دیگری که از سوی مسئولان این وزارتخانه به صورت جدی دنبال می‌شود کاهش نرخ سود وام خرید مسکن است که بازهم به کاهش میزان اقساط منجر می‌شود.هاد عباس آخوندی به رئیس جمهوری نیز طرح دیگری ارائه شد که براساس آن به جای اینکه متقاضیان وام صندوق یکم پس از دو دوره شش ماهه بتوانند دو برابر مبلغ سرمایه‌گذاری خود وام دریافت کنند این مدت به 10 ماه کاهش یابد که باعث افزایش 16 درصدی گردش نقدینگی و کمک به رونق بازار مسکن می‌شود.

    درهمین زمینه حامد مظاهریان،  معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با فارس گفت: در تمام مذاکرات با بانک مرکزی درخواست ما این است که میزان تسهیلاتی که بانک‌ها برای خرید مسکن ارائه می‌کنند درصد بالاتری از خرید مسکن را پوشش دهد و بازپرداخت اقساط در توان خریداران مسکن باشد.وی با اشاره به اینکه در مذاکرات با بانک مرکزی بر این موضوع تأکید داشته‌ایم که میزان وام باید افزایش یابد و طول مدت بازپرداخت اقساط از 12 سال به 15 سال برسد، خاطرنشان کرد: نرخ سود این تسهیلات که در حال حاضر در بافت فرسوده 8 درصد و در سایر نقاط 9.5 درصد است کاهش یابد.

    بانک مسکن موافق است
    براساس پیگیری ‌های خبرنگار «ایران» و اطلاعات به دست آمده از بانک مسکن، این بانک نیز با پیشنهادهای تازه‌ای که وزیر راه و شهرسازی برای تغییر در مدت زمان بازپرداخت و انتظار وام مسکن ارائه داده است موافق است و حتی تمام محاسبات آن در چند سناریو توسط کارشناسان و مدیران این بانک تهیه و آماده شده است تا به صورت دقیق میزان اثرگذاری هر یک از سناریوها با توجه به میزان افزایش دوره بازپرداخت و همچنین انتظار درمیزان نقدینگی که نیاز دارد مشخص شود. طبق این پیگیری‌ها درمرحله بعد بانک مرکزی و مدیریت اعتبارات این بانک پس از بررسی طرح نظر خود را اعلام خواهند کرد.

    ساخت سالانه 100 هزار واحد مسکونی برای محرومان
    درکنار طرح‌های متنوع مسکنی دولت، یکی از طرح‌ها تأمین مسکن محرومان و اقشار آسیب پذیر است که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید 100 هزار واحد مسکونی برای این اقشار ساخته شود. اما تنها مشکل برای اجرایی شدن این طرح تأمین مالی آن بود که به تازگی و براساس توافق‌های صورت گرفته محل تأمین مالی آن مشخص شد. برهمین اساس وزیر راه و شهرسازی از عملیات ساخت 100 هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا پایان سال‌جاری خبر داد. عباس آخوندی با بیان اینکه بخشی از افرادی که برای تأمین مسکن خود با مشکل روبه‌رو هستند، گروه‌های کم‌درآمد جامعه هستند، افزود: این گروه‌ها یا تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) هستند یا تحت پوشش سازمان بهزیستی یا تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و تعداد بسیار کمی نیز تحت پوشش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستند.

    وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وقتی طرح مسکن مهر آغاز شد قرار بود تنها مسأله گروه‌های کم درآمد را حل کند اما کسانی در این طرح ثبت‌نام کردند که به هیچ وجه مشمول آن نبودند از این رو، ما به جای اینکه دوباره یک صف بی‌جهت درست کنیم، آمده‌ایم به سازمان‌هایی که وظایف اجتماعی دارند اعلام کرده‌ایم که خودتان مشکل مسکن گروه‌های تحت پوشش را حل کنید. وی افزود: کاری که ما می‌توانیم به‌عنوان دولت انجام دهیم این است که برای ساخت این واحدهای مسکونی تسهیلات و زمین در اختیار بنیاد مسکن قرار دهیم و معتقدیم امام خمینی(ره) برای همین گروه این بنیاد را تأسیس کردند و از این‌رو به فرمان و حساب 100 حضرت امام(ره) برگشته‌ایم و بنیاد مسکن را برای حل این مشکل محور قرار داده‌ایم.وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: خبر خوشی که برای گروه‌های کم درآمد داریم این است که سالی 100 هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در برنامه داریم و امسال ساخت 100 هزار واحد مسکونی اول را برای گروه‌های کم درآمد عملیاتی خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو