مدیران خودروعصر اعتبار

یک سوم جمعیت کشور «بد مسکن» هستند

عصر ساختمان- آمارها نشان می‌دهد ۲۷ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد در حالی که تعداد خانوارها ۲۴ میلیون نفر است

یک سوم جمعیت کشور «بد مسکن» هستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تابناک، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی آخر هفته گذشته را در مشهد به سر برد، در بازدید و بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف درباره مشهد و حیات شهرها صحبت کرد و در چند جمله کلیدی دیدگاهش را نسبت به سیاست‌های شهری نشان داد: «بافت‌های شهرهای ما نشان‌دهنده اتفاقاتی است که در حوزه شهرسازی و همچنین اجتماعی در حال رخ دادن است. شهرهایی که از درون فرسوده می‌شوند نمی‌توانند کیفیت زندگی، امنیت، موضوعات اجتماعی و فرهنگی را در شهر ارتقا دهند. در حال حاضر مسأله ما در ایران به این برمی‌گردد که چگونه کیفیت سکونت را در کشور ارتقا دهیم.»  در پی این سفر، 2 هزار و 58 واحد مسکن مهر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

    به گزارش روزنامه ایران، آخوندی در بازدید از پروژه قطار سریع السیر مشهد به گلبهار نسبت به تسریع در اجرای پروژه به ویژه در بخش فاینانس قول مساعدت داد و در حاشیه بهره‌برداری از مرکز کنترل ترافیک و مانیتورینگ راه‌آهن خراسان رضوی گفت: «به دنبال راه‌اندازی شرکت حمل و نقل حومه‌ای ریلی در سال جاری هستیم.» وزیر راه و شهرسازی همچنین با ارائه آمارهایی تأمل برانگیز درباره وضعیت مسکن و سکونتگاه‌ها در ایران گفت: «آمارها نشان می‌دهد 27 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد در حالی که تعداد خانوارها 24 میلیون نفر است یعنی 2 میلیون و 600 هزارخانه خالی در کشور وجود دارد و در مقابل 19 میلیون جمعیت شهری ایران در بدمسکنی زندگی می‌کنند و این‌ها نشان می‌دهد توزیع بسیار نامناسبی از جهت امکانات صورت گرفته است.»

    پیشنهاد آخوندی به روحانی درباره وام مسکن

    وزیر راه و شهرسازی در انتهای سفر خود در جلسه ستاد بازآفرینی خراسان رضوی شرکت کرد. او با تأکید بر ارتقای کیفیت زندگی در بافت‌های شهری گفت: «اقدامات عملیاتی وزارت راه و شهرسازی در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهر و توانمندکردن مردم است که در بحث توانمندکردن مردم در بافت‌ها ما با تکیه بر نظام پس‌انداز و راه‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم و افزایش میزان تسهیلات به مردم و همچنین کاهش سود تلاش‌های قابل توجهی را در راستای توانمندکردن مردم انجام دادیم.» به اعتقاد آخوندی، دولت یازدهم افزایش قدرت خرید را در جهت توانمندکردن مردم با تکیه بر نظام پس‌انداز افزایش داده است. او گفت: «نرخ سود تسهیلات در بافت فرسوده 8 و در سایر بافت‌ها 9.5 درصد است که رقم مناسبی است. بر اساس آمارهای در حال حاضر 260 هزار نفر در صندوق پس‌انداز یکم ثبت‌نام کرده‌اند که بر اساس میانگین، روزانه 800 نفر در صندوق ثبت‌نام می‌کنند که ما باید بتوانیم این رقم را افزایش دهیم.»

    وزیر راه و شهرسازی همچنین پیشنهادی را به رئیس جمهوری درباره وام مسکن ارائه کرد و گفت: «پیشنهاد من به رئیس جمهوری این است که میزان اعطای تسهیلات مسکن را از هر 6 ماه یک برابر به هر پنج ماه یک برابر افزایش دهد.»

    36 درصد جمعیت خراسان رضوی بدمسکن هستند

    «در سال 75 که طرح جامع مشهد تصویب می‌شد به خاطر دارم که سطح طرح جامع 22 هزار هکتار بود و جمعیت مشهد بالغ بر یک میلیون و 800 هزار نفر بود. همان زمان‌ها بحث ما در وزارت مسکن با مقامات مشهد این بود که اجازه ندهیم جمعیت بیشتر شود تا مسائل مختلف در آینده گریبانگیر مشهد شود.» وزیر راه وشهرسازی در ادامه درباره وضعیت کنونی مشهد گفت: «متأسفانه این مطلب در تمام ایران رواج پیدا کرده است و به عنوان نمونه در شهر مشهد شاهد هستیم که بیش از 9 هزار هکتار به شهر اضافه شد و در مقابل 9 هزار بافت حاشیه‌ای در طی 20 سال به شهر مشهد افزوده شد و اینها نشان دهنده این مطلب است که اگر مساحت شهری افزایش پیدا نمی‌کرد، نرخ بهره‌وری بسیار بالاتر بود.»

    آخوندی گفت: «پیشنهادم به مسئولان استان خراسان رضوی این است که محدوده شهر مشهد را در 31 هزار هکتار برای طرح جامع کافی بدانند و روی همان میزان این رقم بسته شود. همچنین روستاهای واقع در حریم نیز جزو محدوده منفصل شهری شوند.»

    وزیر راه و شهرسازی همچنین با انتقاد از برنامه‌های توسعه گفت: «قبل و بعد از انقلاب حدود 10 برنامه توسعه در کشور اجرا شد. نتیجه اجرای 10 برنامه توسعه در ایران که میلیاردها تومان هزینه در بر داشته است به وضعیت مناسبی ختم نشده است. در جمعی که امروز حضور دارید براساس آمارها 36 درصد جمعیت شهری استان خراسان رضوی در وضعیت بدمسکنی و ناهنجاری زندگی می‌کنند و متأسفانه مسأله بدمسکنی، مسأله تمامی شهرهای ایران است.»

    او ادامه داد: «به رغم آنکه هزاران میلیارد تومان برای اجرای برنامه‌های توسعه هزینه شده است در ایران 19میلیون نفر در وضعیت بدمسکنی به سر می‌برند که یک سوم جمعیت کشور را شامل می‌شود و این نشان می‌دهد که یک جای کار ایرادات اساسی دارد.»

    طرح پیرامون حرم در خور امام رضا(ع) نیست، اشتهای به تخریب را کاهش دهیم

    او همچنین انتقادهایی را درباره طرح پیرامون حرم مطهر رضوی مطرح کرد و گفت: «این طرح در حال حاضر و در شکل فعلی برای هیچیک از ما شیعیان افتخاری ایجاد نکرده است.معتقدم استراتژی مداخله حداکثری در بافت جواب نداد و هزینه‌های زیادی نیز ایجاد کرد.»

    آخوندی در مورد استراتژی خود و وزارت راه و شهرسازی نسبت به بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، گفت: «بافت حرم مطهر باید با پیرامون آن مطابقت داشته باشد و در این مورد پیوستگی بافت و پیرامون بسیار حائز اهمیت است. بدین‌معنا که طرح مشهد باید در سه سطح خود حرم، حلقه میانی و حلقه دورتر دیده شود. در عین حال، پیشنهاد من این است که جاهایی که می‌توانیم مداخله را کم کنیم این وضعیت را ایجاد کنیم.»

    او با استفاده از عبارت صریح «اشتهای تخریب» در انتهای صحبت‌هایش گفت: «آنچه در بافت پیرامون حرم ایجاد شده است در خور امام رضا (ع) نبوده و به نظرم به هیچ‌عنوان قابل دفاع نیست. اشتهای به تخریب را کاهش دهیم.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو