مدیران خودروعصر اعتبار

تلاش آخوندی برای توافق با روحانی در بخش مسکن

کاهش ضرایب و اقساط وام ۸۰ میلیونی در راه است

عصر ساختمان- تاکید رئیس جمهوری بر عدم توافق با وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن به نوعی آخوندی را به تکاپو برای جلب نظر و همراهی با رئیس جمهور واداشته و باعث شده است تا از ارائه پیشنهاد کاهش ضرایب وام خرید مسکن به روحانی خبر دهد،موضوعی که یک ماه قبل به شیوه دیگری مطرح کرده بود.

کاهش ضرایب و اقساط وام ۸۰ میلیونی در راه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، در روزهای رای اعتماد وزرا از مجلس، روحانی رئیس جمهور با انتقاد از برخی اقدامات آخوندی اعلام کرد که در بخش مسکن نتوانستیم با وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم به توافق نهایی برسیم، بنابراین در دولت دوازدهم اولین چیزی که از ایشان به جد خواهم خواست مسئله مسکن است.

    رئیس‌جمهوری در جلسه علنی مجلس با بیان این‌که آخوندی در دولت یازدهم مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده داشت، در خصوص وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم گفته بود که آخوندی وزیر بسیار فعالی بودند، البته در بخش مسکن ما نتوانستیم به توافق نهایی با یکدیگر برسیم و در دولت دوازدهم اولین چیزی که از ایشان به جد خواهم خواست مسئله مسکن است.

    بنابراین گزارش،این اظهارات رئیس جمهور به نظر می رسد با تکاپو و تحرک آخوندی همراه شده و وزیر راه و شهرسازی را به این فکر انداخت موضوع کاهش اقساط تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن را با یک مدل دیگر مطرح کند بنابراین در اولین اقدام خود از پیشنهاد کاهش ضرایب وام 80 میلیونی خرید مسکن به رئیس جمهور و دولت خبر داد.

    وزیر راه و شهرسازی دو روز پیش در حالی از ارائه این پیشنهاد به رئیس جمهور خبر داده بود که پیشتر و در هنگام معرفی کابینه برای رای اعتماد وزراء از مجلس نیز به افزایش دوره بازپرداخت و کاهش اقساط وام مسکن تاکید کرده و گفته بود پیشنهاد افزایش دوره بازپرداخت و سپس کاهش اقساط وام مسکن را به بانک مرکزی داده‌ایم.

    آخوندی با اشاره به این‌که دولت یازدهم افزایش قدرت خرید را در جهت توانمندکردن مردم با تکیه بر نظام پس انداز افزایش داد، اظهار کرد:" نرخ سود تسهیلات در بافت فرسوده 8 و در سایر بافت ها 9.5 درصد است که رقم مناسبی است. در حال حاضر 260هزار نفر در صندوق پس انداز یکم ثبت نام کرده‌اند که باید بتوانیم این رقم را افزایش دهیم پس پیشنهادم به رئیس‌جمهوری این است که میزان اعطای تسهیلات مسکن را از هر شش ماه یک برابر به هر پنج ماه یک برابر افزایش دهد".

    مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت:در مذاکرات با بانک مرکزی بر این موضوع تأکید کرده‌ایم که میزان وام باید افزایش یابد و طول مدت بازپرداخت اقساط از 12 سال به 15 سال برسد و نرخ سود این تسهیلات که در حال حاضر در بافت فرسوده 8 درصد و در سایر نقاط 9.5 درصد است کاهش یابد.

    در این خصوص مقامات مسئول بانک مسکن همچنان سکوت کرده و به طور علنی به این پیشنهاد آخوندی وزیر راه و شهرسازی واکنش نشان نداده‌اند،هر چند که بت شکن مدیرعامل بانک مسکن در دی ماه سال گذشته اعلام کرده بود از تدابیر ویژه‌ای برای اینکه حق انتخاب به مردم زیادتر شود، استفاده خواهد شد.

    بت شکن سال گذشته گفته بود به جای اینکه سقف وام مسکن را افزایش دهیم، یک حساب ترکیبی بدون سپرده و با سپرده برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم که پس از تصویب، به اطلاع مردم خواهد رسید، بنابراین ظاهرا این طرح با این پیشنهاد آخوندی به بایگانی سپرده شده است.

    یک مقام مسئول در بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تایید اینکه این پیشنهاد جدید وزیر راه و شهرسازی برای کاهش ضرایب وام خرید مسکن(کاهش دوره انتظار از شش ماه به پنج ماه) با هماهنگی مدیران و اعضای هیات مدیره بانک مسکن بوده است گفت:این طرح به نوعی با هماهنگی مسئولان ارشد بانک مسکن بوده است و به نوعی محاسبات آن انجام شده است.

    وی افزود: قطعا اگر این طرح و پیشنهاد با موافقت بانک مرکزی همراه باشد میزان اقساط و حتی نرخ سود آن کاهش خواهد یافت.

    این مقام مسئول گفت:قطعا با کاهش ضرایب باید دید که با این اقدام نرخ سود تا چه میزان کاهش می‌یابد،شامل حال متقاضیانی که قبلا سپرده گذاری کرده‌اند می‌شود؟ و یا اینکه از چه مقطعی آغاز خواهد شد.

    بر اساس این گزارش، ظاهرا با توجه به قدرت خرید پائین مردم بالا بودن اقساط پرداختی یکی از نگرانی‌ها و زمینهساز نارضایتی برخی از متقاضیان وام خرید مسکن است بطوریکه طبق گفته برخی از مدیران شعب بانک مسکن برخی از متقاضیان به دلیل ناتوانی در بازپرداخت اقساط علیرغم سررسید شدن امتیاز خود هنوز برای دریافت وام خرید مسکن تشکیل پرونده نداده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی