مدیران خودروعصر اعتبار

رنج مستاجران از فشار موجران

عصر ساختمان- اگر گشتی در این شهر برای اجاره یک منزل مسکونی و یا واحد تجاری بزنید با قیمت‌های سرسام‌آوری و نامتعارفی مواجه می‌شوید که احتمالا ترجیح می‌دهید هیچ تغییر خاصی در زندگی شما رخ ندهد.

رنج مستاجران از فشار موجران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، هر ساله افزایش اندکی در قیمت مبالغ ودیعه مسکن و یا اجاره‌بها رخ می‌داد که اغلب منطقی به منظر می‌رسید چرا که مالک حق استفاده از سرمایه خود را دارد اما در ماه‌های اخیر شاهد افزایش بی‌حد و حساب در واحد صنفی املاک بودیم.

    افزایش سرسام‌آور در این مورد از طرف هیچ مستاجری قابل قبول نیست چرا که تغییر خاصی در رونق بازار و کسب و کار رخ نداده است بنابراین هیچ مستاجری توان دو برابر کردن قیمت مبلغ ودیعه مسکن و یا مبالغ اجاره را ندارد.

    یکی از شهروندان همدانی در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: در شهرک مدنی و پشت بیمارستان تأمین اجتماعی ساکن هستیم که تا سالجاری با مبلغ 8 میلیون تومان رهن کامل ساکن بودیم اما چندیست صاحب ملک درخواست کرده مبلغ ودیعه را به 13 میلیون تومان افزایش دهیم.

    «س.س» با بیان اینکه چنین افزایش قیمتی را قبول نداریم، اظهار کرد: توان پرداخت چنین مبلغی بدون هیچ‌گونه تغییر ایجاد شده در منزل مسکونی برایمان وجود ندارد و در صورتی‌که مالک بر پرداخت چنین مبلغی پافشاری کند، به طور قطع منزل را تخلیه خواهیم کرد.

    وی با بیان اینکه این فرد فقط قصد افزایش مبلغ اجاره را دارد و به ماندن خانواده ما در این مکان راضی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه هیچ‌گونه نظم و نظام خاصی بر روابط بین مالک و مستاجر وجود ندارد و مالک به هر شیوه‌ای که دوست دارد با مستاجر برخورد می‌کند.

    این شهروند با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه نظارتی بر میزان افزایش اجاره‌بها در همدان وجود ندارد، یادآور شد: قرارداد منعقد شده بین مالک و مستاجر صرفا یک کاغذ بوده که هیچ استنادی به آن نمی‌شود.

    افزایش 20 درصدی مبالغ اجاره‌بها در همدان

    رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان در گفت‌وگو با ایسنا، از افزایش 20 درصدی مبالغ اجاره‌بها در همدان خبر داد و اظهار کرد: متأسفانه مبالغ اجاره در برخی موارد به دو برابر نیز افزایش یافته است.

    ابراهیم جمالی با تأکید بر اینکه اتحادیه املاک و بنگاه‌ها هیچ دخالتی در این افزایش قیمت ندارند، افزود: رکود و گرانی حاکم بر بازار مهمترین عامل این میزان افزایش قیمت است.

    وی با اشاره به اینکه متأسفانه در برخی موارد دیده می‌شود صاحبان املاک قیمت اجاره را تا دو برابر افزایش داده‌اند، یادآور شد: در حقیقت این افراد هر گونه کمبودی در وضعیت مالی خود را می‌خواهند با افزایش قیمت اجاره املاکشان جبران کنند و مدام بر مستاجر فشار می‌آورند.

    جمالی با تأکید بر اینکه دولت باید خود مستقیم به این جریان ورود کرده و از اعمال چنین قیمت‌هایی جلوگیری کند، افزود: اگر گشتی در این شهر برای اجاره ملک بزنید با قیمت‌های سرسام‌آوری مواجه خواهید شد.

    وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت اجاره‌بها اختصاص به منطقه خاصی ندارد و شامل همه مناطق بالا و پایین شهر می‌شود، تصریح کرد: وقتی مستاجران با این قیمت‌ها مواجه می‌شوند اغلب نمی‌پذیرند اما برخی ناچار به پذیرش چنین موضوعی هستند.

    رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان خاطرنشان کرد: هیچ مبنایی برای تعیین قیمت اجاره در همدان وجود ندارد و صرفا مالکان بر اساس خواست خود ملک را اجاره می‌دهند.

    وی یادآور شد: باید قیمت کل ملک مبنایی برای اجاره باشد اما هیچ قانونی در این زمینه وضع نشده و حتی سازوکار نظارتی برای این موضوع وجود ندارد.

    جمالی در ادامه گفت: این خلاف وجدان اخلاقی ما مسلمانان است که در چنین شرایط اقتصادی مدام برای جبران کمبودهای زندگی به مستاجر فشار بیاوریم چرا که روزی خود مستاجر بودیم.

    تاثیر کاهش سود بانکی بر بازار مسکن چیست؟

    رئیس اتحادیه مشاورین املاک با بیان اینکه کاهش سود بانکی تأثیر مثبتی بر بازار مسکن خواهد گذاشت، افزود: وقتی سود بانکی کاهش یابد مردم سرمایه‌های خود را در بازار و مسکن سرمایه‌گذاری کرده و تغییری هر چند اندک در این بازار رخ می‌دهد.

    وی تأکید کرد: در حال حاضر بازار مسکن در شرایط کاملا رکود به سر می‌برد و نمی‌توان وضعیت آن را در آینده پیش‌بینی کرد.

    تعطیلی 151 واحد صنفی مشاورین املاک در همدان

    جمالی از تعطیلی 151 واحد صنفی از سال گذشته تاکنون در رسته صنف مشاورین املاک همدان خبر داد و گفت: متأسفانه رکود حاکم بر بازار مسکن این واحدهای صنفی را به تعطیلی کشانده و 51 واحد صنفی نیز در سالجاری جمع‌آوری شده است.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر 950 واحد صنفی فعال در همدان وجود دارد و 25 واحد صنفی جدید نیز در دست اقدام برای آغاز فعالیت هستند، عنوان کرد: حدود 60 پروانه در سالجاری برای مشاورین املاک همدان صادر شده است.

    جمالی خاطرنشان کرد: در رسته صنف مشاورین املاک هیچ واحد صنفی فاقد پروانه کسب وجود ندارد چراکه برای چاپ قولنامه به پروانه کسب و ارائه کد رهگیری مورد نیاز است همچنین اداره تعزیرات حکومتی بر داشتن پروانه کسب توسط این واحدها نظارت می‌کند.

    انتظار می‌رود مسئولان نظارت بیشتری بر شرایط حاکم بر اجاره‌بها در همدان داشته باشند تا مستاجران بیش از این تحت فشار بی‌مهری موجران خود نباشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار