مدیران خودروعصر اعتبار

مقاوم سازی واحدهای مسکونی جدی گرفته شود

تهدید زنجان توسط ۴۲ گسل

عصر ساختمان- زنجان-استان زنجان همواره حوادث طبیعی متعددی را تجربه کرده از زلزله سال ۶۹ طارم تا سیل و دیگر حوادث طبیعی که باید بنا بر این شرایط مقاوم سازی واحدهای مسکونی جدی گرفته شود.

تهدید زنجان توسط ۴۲ گسل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، از زلزله سهمگین سال 1369 طارم تا سیل وتگرگ حوادث طبیعی ناگواری بوده اند که استان زنجان با ان مواجه شده است و از این رو لزوم برنامه ریزی برای کاهش اثرات مخرب این حوادث باید با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

    استان زنجان در مجموع 720 هکتار بافت فرسوده دارد که بیشترین مساحت آن بالغ‌بر 517 هکتار مربوط به شهر زنجان است به گونه ای که در حال حال حاضر با وجود تاکیدات مسئولان استقبال خوبی برای بهسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده از سوی مردم صورت نمی گیرد.

     

    زنجان در محاصره 42 گسل

    مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان همواره حوادث طبیعی متعددی را تجربه کرده است، گفت:  18 حادثه طبیعی تاکنون در استان زنجان بوقع پیوسته است.

    صفی الله کرامتی  در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه زلزله یکی از حوادثی است که احتمال وقوع آن در سطح استان زنجان وجود دارد،  افزود: در داخل استان زنجان 2 گسل اصلی شامل گسل های زنجان و سلطانیه وجود دارد.

    علاوه بر 2 گسل زنجان و سلطانیه 40 گسل دیگر نیز  در پیرامون استان زنجان وجود دارد
    وی ادامه داد: علاوه بر 2 گسل زنجان و سلطانیه 40 گسل دیگر نیز در پیرامون استان زنجان وجود دارد که استان زنجان را تهدید می کنند.

    کرامتی  با تاکید بر لزوم توجه  به مبحث مقاوم سازی در ساخت واحدهای مسکونی، گفت: مردم در ساخت واحدهای مسکونی بخصوص در مناطق روستایی نسبت به رعایت مقاوم سازی واحدهای مسکونی توجه ویژه داشته باشند.

    توجه به بهسازی  بافت فرسوده یکی از نیازهای اصلی شهرهای زنجان است

    مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان ادامه داد: نخستین گام برای مواجهه با حوادثی همچون زلزله، مقاوم کردن ساختمان‌های تصمیم‌گیر و خدمات‌رسان است.

    کرامتی با بیان این که بافت فرسوده در سطح شهرها موجب آسیب پذیر شدن آنها در زمان بروز حادثه می‌شود، خاطرنشان ‌کرد: توجه به بهسازی بافت فرسوده یکی از نیازهای اصلی شهرهای استان است و در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی هستیم.

    وی تصریح کرد: تسهیلات مناسبی برای احیای بافت فرسوده در نظر گرفته شده است که شهروندان باید از آن استقبال کنند تا روند احیای این مناطق تسریع شود.

    مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به اینکه شهرداری‌ها باید نسبت به بازگشایی معابر در محدوده بافت فرسوده برای ترغیب شهروندان جهت بازسازی منازل خود اقدام کنند، افزود: بی‌توجهی به بافت فرسوده خطرات فراوانی را برای سلامت شهروندان به همراه دارد.

    نوسازی بافت روستایی یکی از اقدامات جدی برای کاهش آسیب‌پذیری این مناطق در مواجهه با بلایای طبیعی از جمله زلزله است
    کرامتی به مقاوم‌سازی واحد مسکونی روستایی طی سال‌های گذشته اشاره کرده و خاطرنشان کرد: نوسازی بافت روستایی یکی از اقدامات جدی برای کاهش آسیب‌پذیری این مناطق در مواجهه با بلایای طبیعی از جمله زلزله است و در این خصوص تاکنون به موفقیت‌هایی نائل شده‌ایم.

    وی تصریح کرد: دولت بستر مناسبی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های جدیدالتاسیس را فراهم کرده است و شهروندان باید با آگاهی نسبت به مزایای این کار، به رعایت استانداردهای ساخت و ساز دقت نظر لازم را داشته باشند.

    مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان مقاوم‌سازی منازل را برنامه‌ ای زمان بر عنوان کرد و گفت: تجربه برخی کشورها نشان می‌دهد که با سرمایه‌گذاری دراین بخش می‌توان از بروز فجایع انسانی در زمان حادثه پیشگیری کرد.

    وی، عدم استقبال روستائیان از طرح مقاوم‌سازی منازل را از جمله مشکلات پیش روی این طرح عنوان‌کرد و افزود: باید دیدگاه روستائیان نسبت به این موضوع تغییر یابد تا شاهد بازسازی منازل باقی مانده در روستاها باشیم.

    مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان توجه به رعایت استانداردهای اعلام شده در ساخت ساختمان‌ها را نیز ضروری عنوان کرد و گفت: با توجه به حجم بالای ساخت مسکن مهر شاهد رعایت این موارد هستیم و بر اساس اعلام نظر کارشناسان، این واحدها در برابر حوادث مقاوم هستند.

    توجه به مقاوم‌سازی تاسیسات و زیرساخت‌های شهری

    کرامتی با اشاره به اهمیت توجه به مقاوم‌سازی تاسیسات و زیرساخت‌های شهری، افزود: در همین راستا مطالعات پراکنش مراکز آتش‌نشانی، هلال‌احمر و فوریت‌های پزشکی در سطح شهر زنجان صورت گرفته و کمبودها در این خصوص استحصال شده است.

    کرامتی پیشگیری را مهم‌ترین اصل در مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی عنوان کرد و یادآور شد: تجهیز آتش‌نشانی‌ها و احداث سالن‌های چند منظوره، خرید دستگاه بسته‌بندی آب و نانوایی سیار برای مناطق مختلف از جمله اقداماتی است که در زمینه پیشگیری در استان انجام شده است.

    اگر ساخت و سازها براساس معیارها و اصول ساختمان سازی نظام مهندسی ساختمان استان زنجان صورت بگیرید قطعا در مقابل حوادث احتمالی شاهد تلافات جانی نخواهیم بود
    وی با بیان اینکه شهروندان در زمینه ساخت واحدهای مسکونی باید اصول و مقررات نظام مهندسی استان زنجان را مدنظر داشته باشند، گفت: اگر ساخت و سازها براساس معیارها و اصول ساختمان سازی نظام مهندسی ساختمان استان زنجان صورت بگیرید قطعا در مقابل حوادث احتمالی شاهد تلافات جانی نخواهیم بود.

    مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه رعایت اصول و مقررات ساختمان سازی مدنظر نظام مهندسی در سطح شهرهای استان مطلوب شده است، گفت: باید آگاهی و مطالبه شهروندان از ناظرین ساخت واحدهای مسکونی باید بیشتر شود و در این ساخت واحدهای مسکونی مقاوم باید مطالبه صورت بگیرید.

    کرامتی افزود: شهروندان از ناظرین واحدهای مسکونی بخواهند که واحدهای مسکنوی آنها را بادقت بیشتر مورد نظارت و بررسی قرار بدهند.

    وی با بیان اینکه ساختمان های مقاوم در برابر سیل نیز مقاومت و استحکام لازم را نیز دارد، گفت: در سیل اخیر که در شهرستانهای استان صورت گرفت ساختمان های خشتی بیشترین آسیب را دیدند ولی ساختمان هایی که مقاوم سازی شده بودند کمترین آسیب را دیدند.

    واحدهای مقاوم شده طرح ویژه بهسازی 38 هزار و 501 مورد است

    در این میان مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: واحدهای مقاوم سازی شده طرح ویژه بهسازی 38 هزار و 501 مورد است و مجموع واحدهای مقاوم سازی شده 50 هزار و 50 موردمعادل 55 درصد است.

    سجاد صنعتی منفرد در گفتگو با خبرنگار مهر تعداد واحدهای مسکونی روستایی در استان زنجان را 82 هزار و 435 واحد اعلام کرد و افزود: از این تعداد 32 هزار و 493 واحد غیر مقاوم هستند.

    وی تعداد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شده تا سال 84 را 11 هزار و 549 مورد اعلام کرد.

    مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تعداد واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده طرح ویژه بهسازی شهری را 4 هزار و 640 مورد واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده طرح ویژه بهسازی روستایی را 33 هزار و 861 مورد عنوان کرد.

    صنعتی منفرد واحدهای مقاوم سازی شده طرح ویژه بهسازی را 38 هزار و 501 مورد اعلام کرد و گفت:مجموع واحدهای مقاوم سازی شده 50 هزار و 50 مورد بوده که در مجموع  55 درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شده است.

    مجموع واحدهای مقاوم سازی شده 50 هزار و 50 مورد بوده که در مجموع  55 درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شده است
    وی تاکید کرد: بعد از تشکیل بنیاد مسکن به فرمان امام خمینی(ره) این ارگان در زمینه به‌سازی مسکن روستایی، احداث مسکن مهر در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت، احداث مسکن روستایی، اجرای طرح هادی و دیگر زمینه‎ها فعالیت می‌کند.

    مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب استان زنجان تصریح کرد: بنیاد مسکن یک نهاد انقلابی، غیر دولتی عمومی است که به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در راستای محرومیت زدایی تشکیل شد.

    وی یاد آورشد: در بحث مسکن شهری و روستایی بنیاد مسکن طرحهای خوبی را در دولت تدبیر و امید را انجام داده است.

    صنعتی منفرد افزود: بنیاد مسکن استان زنجان نسبت به مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی برنامه ریزی لازم را دارد و تاکنون هم در این امر موفق بوده است.

    وی یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه شهری زنجان، نحوه برخورد با بافت فرسوده است که باید نسبت به آن اهتمام بیشتری صورت گیرد و بدون مداخله دولت و مدیریت شهری در بافت فرسوده، مشکل این حوزه حل نخواهد شد.

    صنعتی منفرد افزود: بافت فرسوده احیاء نمی‌شود مگر با مشارکت مردم و حمایت جدی دولت که باید در سال‌های آتی نسبت به عملیاتی کردن این موضوع اقدامات اجرایی صورت گیرد.

    مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: این اداره کل نظارت ویژه و دقیق در زمینه مقاوم سازی واحدهای مسکونی چه در سطح شهرها و چه در سطح  مناطق روستایی دارد و در این زمینه تاکنون گام های خوبی برداشته شده است.

    کلیم الله وثوق با تاکید بر اینکه ساخت واحدهای مسکونی مقاوم و دارای اصول و مقرارات ساختمانی نقش مهمی در کاهش تلفات ناشی از بلایای طبیعی دارد، افزود: توجه به امر مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی از بروزخسارت های جانی و مالی به مردم جلوگیری می کند و درصد خسارتها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

    وی با بیان اینکه ناظران فنی مهندسی در روستاها بر ساخت و ساز ها نظارت جدی دارند، ادامه داد: راه و شهرسازی تاکید ویژه بر مقاوم سازی واحدهای مسکونی دارد چرا که آمار ها نشان می دهد در واحدهای مسکونی که ساخت و سازها اصولی بوده خسارت جانی و مالی بسیار کمتر بوده است.

    مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان متذکر شد: سازمان راه و شهرسازی در دو کار گروه  حمل و نقل و مخاطرات زلزله عضو است و در زمینه زلزله این کار گروه بسیار فعال بوده و در دو شهرستان طارم و زنجان بافت های فرسوده را مورد بررسی قرار داده است.

    براساس مطالعات  انجام گرفته 31 نوع بلای طبیعی در ایران و 18 نوع در زنجان ثبت شده که باید آمادگی لازم برای  مقابله با این بلایا را داشته باشیم
    وثوق  افزود: براساس مطالعات  انجام گرفته 31 نوع بلای طبیعی در ایران و 18 نوع در زنجان ثبت شده که باید آمادگی لازم برای  مقابله با این بلایا را داشته باشیم.

    همچنین رئیس بهسازی شهری راه و شهرسازی استان زنجان از شناسایی 83 هکتار بافت فرسوده در ابهر و 27 هکتار در شهر قیدار خبر داد و گفت: 5.3 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های محرک توسعه در بافت‌های ناکارآمد شهری استان زنجان اختصاص یافت.

    صمد هاشملو با اشاره به انجام مطالعات برای شناسایی بافت‌های ناکارآمد شهری و بافت فرسوده اظهار داشت: 27 هکتار از اراضی شهر قیدار بافت فرسوده محسوب می‌شود و به تأیید مراجع قانونی رسیده است.

    وی با بیان اینکه سکونتگاه‌های غیررسمی شهر قیدار به تصویب ستاد شهرستانی رسیده و نقشه های آن ترسیم شده است، گفت: باید این نقشه‌ها به تأیید ستاد استانی برسد تا بتوانیم تهیه‌ طرح را انجام دهیم.

    رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان به بافت فرسوده 83هکتاری شهر ابهر اشاره کرد و گفت: این محدوده به تصویب مراجع قانونی رسیده است و سکونتگاه‌های غیررسمی شهر ابهر شناسایی شده و نقشه جدید ترسیم شده ولی هنوز به تأیید ستاد استانی نرسیده است.

    هاشملو با اعلام اینکه بافت فرسوده شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت مورد مطالعه قرار می‌گیرد، گفت: شناسایی بافت فرسوده شهرهایی مانند ماهنشان، هیدج و صائین‌قلعه به‌دلیل کوچک بودن و کم‌جمعیت بودن در دستور کار قرار ندارد.

    رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان راجع به اقدامات انجام‌شده در شهر زنجان برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی ابراز کرد: در محله‌های اسلام‌آباد و نجف‌آباد کتابخانه با مشارکت شهرداری استقرار می‌یابد تا هم به‌لحاظ کالبدی و هم به‌لحاظ فرهنگی و اجتماعی غنی‌سازی انجام شود.

    هاشملو با اشاره به اینکه 11 پروژه محرک توسعه در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی استان زنجان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: برای این 11 پروژه که در شهرهای زنجان، ابهر و قیدار انجام می‌شود اعتباری به‌میزان 5 میلیارد و 350 میلیون تومان از محل منابع ملی درنظر گرفته شده است.

    بی شک توجه به بهسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی همواره به عنوان یک اصل مهم باید مورد توجه قرار بگیرید و در این میان ساخت های واحدهای مسکونی مقاوم توسط مهندسان به عنوان یک مطالبه از سوی مردم مطرح باشد و نظارت جامع در این زمینه اعمال شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو