مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی تأکید کرد

ضرورت توجه به شناسنامه‌ «فنی - ملکی» ساختمان به‌هنگام خرید منزل

عصر ساختمان- رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی در توصیه‌ای به مردم حین خرید منزل، گفت: مردم به‌هنگام خرید منزل، برای اطلاع از کیفیت ساختمان، به شناسنامه‌ی فنی ملکی ساختمان توجه کرده و کیفیت آن را ارزیابی کنند و یا از مهندسان ذی‌ربط و سازمان نظام مهندسی استان اطلاعات مورد نیاز را کسب کنند.

ضرورت توجه به شناسنامه‌ «فنی - ملکی» ساختمان به‌هنگام خرید منزل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، علی طوماری اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان بر اساس قانون «نظام مهندسی» مصوب سال 74، تشکیل یافته و وظیفه‌ی نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی در حوزه‌ی ساخت و ساز را بر عهده دارد.

    وی ادامه داد: پیش از تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان، ارائه‌ی خدمات مهندسی هم‌چنین عملکرد مهندسان، از نظم آنچنانی برخوردار نبود، سازمان نظام مهندسی برای ساماندهی ساخت و سازها هم‌چنین ارائه‌ی خدمات مهندسی تشکیل شد.

    رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در ابتدای تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال 74، شمار مهندسان محدود بود اما امروزه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، به‌ویژه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، بزرگترین مجموعه‌ی مردم نهاد کشور بوده و در کل کشور بیش از 400 هزار عضو فعال دارد.

    طوماری با تأکید بر این‌که، سازمان نظام مهندسی استان، 30 هزار عضو فعال دارد، خاطرنشان کرد: 60 درصد این افراد دارای پروانه بوده و مابقی بدون پروانه هستند و همکارانی که بخواهند خدمات مهندسی ارائه دهند، لزوماً باید دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی از وزارت راه و شهرسازی باشند.

    وی با اشاره به این‌که سازمان نظام مهندسی استان، 12 دفتر نمایندگی و دو شعبه دارد، افزود: همه ساخت و سازها در حوزه‌ی مسکن، به غیر از ساخت و سازهای دولتی، زیر نظر سازمان نظام مهندسی و مهندسان عضو این سازمان است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: پیش از تشکیل سازمان نظام مهندسی، ساخت و سازها با وضعیت نامطلوبی مواجه بوده و مهندسی‌ساز نبود و از اصول و قواعد مشخص و فنی نیز برخوردار نبودند، پس از تصویب قانون نظام مهندسی و تدوین مقررات ملی تهیه ساختمان، مقرر شد که ساخت و سازها توسط سازمان نظام مهندسی، تحت نظارت قرار گیرد و امروز نیز می‌توان این ادعا را داشت که ساخت و سازهایی که زیرنظر سازمان و مهندسان عضو سازمان انجام می‌گیرد دارای کیفیت مناسبی بوده و ما نسبت به شرایط جامعه، در این زمینه به موفقیت نسبی دست یافته‌ایم.

    طوماری با اشاره به اقدامات این سازمان در خصوص ارتقای کیفیت ساخت و سازها هم‌چنین مقاوم‌سازی در برابر زلزله، یادآور شد: سازمان، نقشه‌های طراحی شده توسط مهندسان طراح را کنترل کرده و سپس این نقشه‌ها توسط مهندسان مجری ذی‌صلاح یا سازندگان اجرایی می‌شوند، در طول اجرا نیز مهندسان ناظر موظف هستند که به فرآیند ساخت و ساز نظارت داشته باشند و سازمان نیز بر نظارت و عملکرد مهندسان ناظر، نظارت عالیه دارد.

    وی در این‌باره افزود: پس از سال 94 در راستای نظارت‌ بر ساخت‌وسازها دقت بیشتری اعمال شد و در واقع نظارت‌های سازمان سخت‌گیرانه شد و همواره نیز در تلاش بوده‌ایم طبق تجربیات، نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را شناسایی و به همکاران اطلاع رسانی کنیم.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی با اشاره به آموزش‌های ارائه شده توسط سازمان برای مهندسان برای ارتقای کیفیت ساختمان‌ها و مقاوم‌سازی در برابر زلزله، افزود: ارائه‌ی آموزش‌های رایگان، برگزاری سمینارها و همایش‌های ویژه و دوره‌های آموزشی متنوع که اکثراً رایگان هستند، از سوی سازمان به‌طور جدی پیگیری می‌شود تا خدمات مهندسی با کیفیت‌تری ارائه شود، چون منشأ اصلی ارائه‌ی خدمات مهندسی، مهندسان هستند و در نتیجه هر اندازه که این افراد به دانش و علم روز مجهز شوند، ساخت و سازهای مقاوم‌تر و محکم‌تری خواهیم داشت.

    طوماری با اشاره به تعاملات سازمان با دستگاه‌های مختلف نیز، خاطرنشان کرد: در این راستا کوشیدیم که تعاملات خود را با دستگاه‌های مختلف به‌ویژه شهرداری، راه و شهرسازی و سایر مجموعه‌‍‌های ذی‌ربط بیشتر کرده هم‌چنین با بنیاد مسکن نیز تعاملاتی داشته و سعی کرده‌ایم که در مناطق روستایی حضور خود را پررنگتر کنیم تا کیفیت ساخت و سازها در این مناطق نیزافزایش یابد.

    وی با تاکید بر این‌که پارسال، بالغ بر دو میلیون مترمربع پرونده زیرنظر سازمان نظام مهندسی استان اجرایی شده است، یادآور شد: متأسفانه از سال 92 با کاهش شدید ساخت و ساز مواجه هستیم و چنانچه آمار نیز نشان می‌دهد، در سال 92، شش میلیون مترمربع ساخت و ساز داشتیم که امروز این آمار به دو میلیون مترمربع رسیده است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به آمار شش ماهه‌ی نخست سال‌ که دوره‌ی ساخت و ساز است، پیش‌بینی می‌شود که امسال‌ نیز آمار مشابه سال 95 در خصوص میزان پرونده‌های تحت نظارت و اجرا داشته باشیم.

    طوماری یادآور شد: هرچند که ساختمان‌های ساخته شده در استان هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارند، اما می‌توان این ادعا را داشت که  ساختمان‌هایی که تحت نظارت سازمان نظام مهندسی استان ساخته می‌شوند، از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

    وی با تأکید بر اهمیت و لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه‌ی ساخت و ساز باکیفیت، گفت: ما در این حوزه ضعف‌هایی هم داریم و باید در این زمینه اقدامات فرهنگی بیشتری انجام گیرد و رسانه‌ها نیز باید در این راستا تلاش مضاعفی داشته باشند تا کیفیت ساختمان مورد توجه افراد و سازنده‌ها قرار گیرد.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که ساختمان، یک سرمایه‌ی ملی است، یادآور شد: ضرورت دارد مجموعه‌هایی که به حوزه‌ی ساخت و ساز ارتباط دارند، دست به دست هم دهند تا کیفیت ساخت و ساز ارتقا یابد.

    طوماری گفت: این سازمان در نظر دارد در جهت بررسی الزامات قانونی ایمنی و انتقال تجارب و یافته‌های علمی، فنی و حقوقی در زمینه ایمنی، سمینار آموزشی «ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی و پیشگیری از حوادث ناشی از کار» با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، اداره کل راه و شهرسازی استان، اداره‌کل تعاون، کار و اموراجتماعی استان، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تبریز و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز به مدت 3 ساعت آموزشی، درتاریخ  22 شهریور ماه 1396 از ساعت 17:00 الی 20:00 با حضور بیش از 500 نفر از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، مدیران و متخصصان این حوزه در محل تالار اجتماعات مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز، برگزار کند.

    وی در ادامه با تأکید بر اهمیت رعایت اخلاق و قانون در کنار یکدیگر در ساخت و سازها، افزود: تا مجری و سازنده به «قانون و اخلاق» تواماً پایبند نباشد، آنچنان در این زمینه موفق نخواهیم شد.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی در خصوص برخورد سازمان نظام مهندسی با متخلفان حوزه‌ی ساخت و ساز نیز افزود: به استناد قانون مهندسی، در ذیل هر سازمان یک شورای انتظامی تشکیل یافته و چهار نفر از مهندسان پیشکسوت، باسابقه و خوشنام به همراه سایر شرایطی که قانون تعیین کرده، انتخاب شده و یک نفر نیز به‌عنوان قاضی شورای انتظامی از طرف رئیس کل دادگستری انتخاب می‌شود و بر اساس قانون هر گونه تخلفی در حوزه‌ی ساخت و ساز به شورای انتظامی گزارش شده و تحت بررسی قرار می‌گیرد.

    طوماری با تأکید بر این‌که استفاده از مصالح استاندارد در کیفیت ساختمان بسیار اهمیت داشته و مورد توجه است، یادآور شد: نخستین قدم این است که جلوی تولید هم‌چنین واردات مصالح ساختمانی غیراستاندارد گرفته شود و در وهله‌ی بعدی نیز در حین ساخت و ساز باید نظارت شود تا مصالح غیراستاندارد مورد استفاده قرار نگیرد.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی افزود: در خصوص میلگردهای غیراستاندارد که به تازگی مطرح شده‌اند نیز ما در حال پیگیری هستیم و می‌کوشیم این مورد از مصالح ساختمانی نیز همانند جوش، بتن و خاک که آزمایش اجباری دارند، آزمایش میلگردها نیز در ساخت‌ و سازها اجباری شده و تحت کنترل قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو