مدیران خودروعصر اعتبار

از سوی معاون وزیر راه صورت گرفت؛

تأکید بر تداوم سیاست مرمت و بهره برداری از خانه‌های تاریخی

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تهیه سند تعیین نحوه مواجهه با بافت تاریخی گفت: مرمت و بهره‌برداری مجدد از ساختمان‌های تاریخی در حال اجراست.

تأکید بر تداوم سیاست مرمت و بهره برداری از خانه‌های تاریخی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی در خصوص رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در مواجهه با بافت تاریخی در کشور بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی در حال حاضر 24 هزارهکتار بافت تاریخی در 168 شهر کشور به عنوان محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری محسوب شده و به نوعی بازگوکننده فرهنگ و تمدن شهرهای ما هستند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه این مناطق دربردارنده ساختمان‌ها، ابنیه و فضاهای متعدد بسیار ارزشمندی بوده ولی طی دهه‌های گذشته مورد بی مهری قرار گرفته‌اند گفت: متأسفانه این مناطق نتوانستند همگام با توسعه زندگی شهری، امکانات و تجهیزات لازم برای زندگی را دریافت و از خدمات نوین شهری بهره‌مند شوند.

    این مقام مسئول ادامه داد: ساکنان بافت‌های مذکور به دلیل شرایط بد زندگی در این مناطق، محل زندگی خود را ترک کرده و در نتیجه نگهداری و مراقبت لازم نیز از آن‌ها به گونه‌ای صحیح انجام نگرفته است که با گذشت زمان باعث تخریب بخش عمده‌ای از این نواحی نیز شده است.

    ایزدی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: از این رو وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم برای نخستین بار اقدام به تهیه سندی مبنی بر معرفی و تعیین نحوه مواجهه و سیاست صحیح مداخله در این محدوده‌ها کرده و موفق شد با همکاری سازمان میراث فرهنگی آن  را در 13 بند تشریح کند.

    به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی این سند بیان کننده اصول لازم در فرآیند برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی در ساماندهی بافت تاریخی است و در وهله اول حفاظت و باززنده‌سازی این محدوده‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد.

    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین بیان کرد: سند تفضیلی این مصوبه که طی دوره گذشته به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری نیز رسیده، قرار است با مشارکت سازمان میراث فرهنگی به همره جزئیات بیشتر در بخش‌های مختلف تهیه و مجددا برای شورای عالی ارسال شود.

    وی با اشاره به این مطلب که شناسایی محدوده‌های هدف در مرحله اول اجرایی این سند مورد توجه قرار گرفته است گفت: ما در ادامه مسیر اصول برنامه این سند را در چارچوب محدوده‌های شناسایی شده تهیه و در اختیار مجریان قرار دادیم.

    ایزدی با تأکید براینکه در حال حاضر اقدامات اجرایی مفصلی براساس سند مذکور در محدوده‌ها در حال انجام داریم گفت: مرمت و بهره‌برداری مجدد از ساختمان‌های تاریخی، تجهیز و بهسازی شبکه معابر و ... نمونه‌ای از این اقدامات به شمار می‌روند که برای نخستین بار در کشور در تبعیت از یک سند در حال اجرا هستند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: سندِ سیاست مواجهه با بافت ناکارآمد به عنوان یکی از مٖأموریت‌های مهم وزارت راه و شهرسازی دنبال شده و تهیه آن می‌تواند در کنترل، نظارت و هدایت فرآیند اجرا نقش بسیار مهمی داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی