مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن:

سونامی قیمت مسکن نخواهیم داشت

عصر ساختمان- دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با تاکید بر اینکه در ۵ سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار مستأجر به تعداد مستاجران اضافه شده است، گفت: در حال تجربه پیش رونق بازار مسکن هستیم.

سونامی قیمت مسکن نخواهیم داشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، فرشید پورحاجت در خصوص گزارش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در خصوص دلایل رکود 4 ساله مسکن، گفت: پایین بودن قدرت خرید و بالا بودن ریسک معاملات، ناکارآمدی سیستم بانکی و بازار سرمایه و بالا بودن نرخ سود بانکی را باید از عوامل اساسی در طولانی شدن رکود بخش مسکن دانست.

    وی با اشاره به اینکه دریافت سودهای بالای بانکی تا 28 درصد از سوی مردم را باید اولین دلیل رکود اقتصادی دانست، گفت: 22 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی در کشور با 24 میلیون خانوار داریم که این آمار نشان می‌دهد حدود یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی کمتر از تعداد خانوار است.

    پورحاجت در پاسخ به این سؤال که اگر تعداد خانوار بیشتر از تعداد واحدهای مسکونی است چرا از سوی مرکز آمار و وزیر راه و شهرسازی عنوان می‌شود 2.5 میلیون خانه خالی از سکنه داریم، گفت: متقاضیان مسکن بنا به دلایلی مثل پایین بودن قدرت خرید و بالا بودن ریسک معاملات نتوانستند در این 4 سال خود را به خرید مسکن نزدیک کنند و یکسری از واحدهای مسکونی به دلیل نبود نقدینگی در دست مردم خالی از سکنه ماند، بنابراین این واحدها جزو واقعیات جامعه است و وجود دارد اما وقتی این موارد را در یک ترازو می‌گذاریم می‌بینیم که در 5 سال گذشته یک میلیون و 800 هزار مستأجر اضافه شده است و یک میلیون و 300 هزار خانوار هم بلاتکلیف هستند.

    دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن ادامه داد: در گزارش مرکز آمار مشخص نشده است که چه تعداد مسکن شهری و چه تعداد مسکن روستایی خالی از سکنه هستند اما واحدهایی که به عنوان مثال در بالای شهر تهران خالی از سکنه باقی مانده است به این دلیل است که به هر حال باید پذیرفت مسکن یک کالای سرمایه‌ای است و برخی از متقاضیان برای کسب سود واحدهای مسکونی را خریداری کرده‌اند.

    وی ادامه داد: برخی از متقاضیان مسکن که افراد توانمندی هستند در برخی از شهرها به خرید مسکن برای کسب سود و افزایش سرمایه اقدام کرده‌اند پس این موضوع نمی تواند خیلی عجیب و غریب باشد.

    پورحاجت اضافه کرد: در حال حاضر در کشور 19 میلیون بد مسکن داریم که اعتقاد ما این است بیشتر از این عدد در کشور بد مسکن داریم، پس باید جزئیات گزارش مرکز آمار در خصوص واحدهای مسکونی خالی از سکنه اعلام شود تا مشخص شود این گزارش تا چه حد به واقعیت نزدیک است.

    وی با اشاره به اینکه گزارش 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه را قبول داریم گفت:آیا تمام این واحدهای مسکونی اعلام شده مصرفی بوده‌اند که به نظر می‌رسد این گونه نباشد،پس برخی از واحدهای مسکونی خالی از سکنه با نگاه سرمایه‌گذاری خالی مانده‌اند.

    *وزارت راه و شهرسازی هم به تولید مسکن اعتقاد دارد

    دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر ساخت‌وساز از تقاضا عقب است، گفت: این سؤال را اگر از وزارت راه و شهرسازی بپرسید شک نکنید که آنها هم پاسخ خواهند داد که نیاز به تولید مسکن داریم پس باید چرخه تولید مسکن همچنان ادامه داشته باشد.

    وی افزود: در شرایط کنونی سالانه به ساخت 800 هزار واحد مسکونی برای کنترل بازار مسکن نیاز است و یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی کسری واحد مسکونی نسبت به خانوار جزو واقعیات است و از آمارهای استخراجی مرکز آمار خارج شده‌اند.

    *سونامی قیمت مسکن نخواهیم داشت

    پورحاجت در پاسخ به این سؤال که با این کمبود تعداد واحدهای مسکونی نسبت به خانوار می‌توان گفت که سونامی قیمت مسکن می‌تواند در راه باشد، گفت: با این گفتمان مخالف هستیم. چیزی تحت عنوان سونامی قیمت مسکن نمی‌بینیم و این موضوع زمانی رخ می‌دهد که کنترل در بازار مسکن نداشته باشیم. این سونامی زمانی رخ می‌دهد که دولت بازار مسکن را به حال خود رها کند و یا زمانی رخ می‌دهد که نقدینگی در اختیار مردم باشد اما افزایش قیمت مسکن در حدود تورم و یا یک مقدار بالاتر می‌تواند باشد.

    وی ادامه داد: به هر حال همانطور که در بازار اجاره مسکن شاهد افزایش قیمت بودیم افزایش قیمت مسکن هم اجتناب‌ناپذیر است اما میزان آن را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

    *افزایش قیمت مسکن در مناطق متوسط و بالای شهر رخ داده است

    به گفته وی، در حال حاضر هم اگر بازار مسکن را رصد کنیم افزایش قیمت مسکن در مناطق متوسط و بالای شهر رخ داده است،  مناطقی که ریسک سرمایه‌گذاری در آنها کمتر بوده است مردم برای خرید اقدام کرده‌اند بنابراین به نظر می‌رسد که در حال تجربه پیش رونق بازار مسکن هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی