مدیران خودروعصر اعتبار

«عصر ساختمان» بررسی کرد:

تغییرات قیمت مسکن در چهار سال گذشته

عصر ساختمان- تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل وماه مشابه سال قبل به ترتیب، ۶ / ۲۱ و ۴/ ۶ درصد کاهش داشت. این در حالی است که اسفندماه ۹۵، متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل وماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان ۵/ ۱ و ۲/ ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

تغییرات قیمت مسکن در چهار سال گذشته
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا دراسفند ماه سال 95 حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 1/ 51 درصد بیشترین سهم ازواحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند؛ این در حالی است که این سهم درمقایسه با اسفندماه سال قبل کاهش یافته وعموما به سهم واحدهای با قدمت بیش از 15 سال ساخت افزوده شده است.  یکی از دلایل کاهش تقاضا برای نوسازها قیمت بالای کالا و مصالح بود که به واسطه هدفمند سازی یارانه ها اتفاق افتاد.
    در پی استقبال خریداران از ورود به بازار معاملات مسکن شهرتهران دردی ماه سال 95، حجم معاملات واحدهای مسکونی از بهبود قابل ملاحظه‌ای برخوردارشد و به 16 هزار و 700 واحد مسکونی رسید. البته شروع اعطای تسهیلات صندوق یکم تاثیر زیادی در این افزایش معاملات داشته است. این تعداد معامله درمقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 41٫6 و 3٫2 درصد رشد را نشان می‌دهد.
    قیمت واقعی مسکن از مهر ماه سال 92،‌ تحت تاثیر ترکیدن حباب مسکن بعد ازجهش بهارهمان سال، با رشد منفی همراه شد به این معنا که میزان رشد قیمت اسمی آپارتمان در تهران از نیمه سال 92،‌ در سطح پایین‌ترازتورم عمومی قرار گرفت.
    روند رشد منفی قیمت مسکن تا زمستان سال گذشته ادامه پیدا کرد، اما در دی ماه 95،‌ رشد نزدیک به 10 درصدی متوسط قیمت مسکن ،‌ باعث سبقت جزئی یک درصدی منحنی تورم مسکن از تورم عمومی بعد از 39 ماه رشد منفی قیمت واقعی‌ شد. اما اتفاق های خوب ماندگار نشد، به‌طوری که در آن زمان، با تغییر هر دو مسیر تورم مسکن و تورم عمومی طی چهار ماه اول 95،‌ نرخ رشد قیمت واقعی مسکن در تهران،‌ مجددا شیب منفی به خود گرفت. تیر ماه 95 ارزش واقعی آپارتمان در تهران –میزان رشد قیمت اسمی در مقایسه با نرخ تورم- حدود 7 درصد نسبت به اردیبهشت سال 95 کاهش پیدا کرد.
    در نتیجه قبول این ادعا که کنترل تورم بر رونق بازار مسکن ارجحیت داشته کاملا مستند است. حال باید ببینیم این تورم 8 درصدی که هدف دولت تدبیر و امید بوده و به آن رسید برای دولتمردان کافی بود واز پس مسکن نقل محافل دولت مردان می شود یا خیر. از طرفی درسال 95 در کنار مشوق هایی همچون کاهش نرخ سود بانکی که در صورت رعایت بانک ها مشوق بسیار کارسازی بود عوامل بازدارنده ایی هم به مرحله اجرا رسید.
    لازم به ذکر است هزینه‌های بالای ساخت مسکن، قیمت نفت، تورم، قیمت دارایی‌های دیگرمانند بورس و طلا و سپرده‌های بانکی، حجم نقدینگی، درآمد و پس‌انداز خانوار، وام خرید مسکن، نرخ سود بانکی، قوانین مالیاتی، دلار، عرضه زمین و مسکن دولتی از مهم‌ترین عوامل موثر بر رکود مسکن هستند.
    از طرف دیگر تسهیلات ارزان و مداوم، کاهش نرخ سود بانکی به طوری که تمام بانک ها تبعیت کنند، لیزینگ کارآمد و و کاهش تعرفه های ساخت و ساز میتواند در برون رفت مسکن از این رکود کارساز باشد.
    نرخ اجاره
    طی 4 سال فعالیت دولت یازدهم یعنی از ابتدای تابستان 92 تا بهار 96، در کل کشور، یک میلیون و 795 هزار واحد مسکونی جدید ساخته شده است که به دلیل رکود مسکن، این حجم عرضه، کمتر از سال‏های 84 تا 91 بوده است. اما در این دوره، به رغم افت ساخت و ساز، میزان رشد قیمت و اجاره‏بها، کمتر از سال‏های دولت‏های نهم و دهم بوده است.
    اثر معکوس ساخت و سازهای پرحجم بر قیمت مسکن طی دوره 8 ساله 84 تا 92 و همچنین عدم واکنش قیمت طی 4 سال اخیر به افت عرضه، نشان می‏دهد: در بازار مسکن همان‌طور که کارشناسان اقتصادی در چند مطالعه علمی اعلام کرده بودند، مولفه «حجم عرضه» اثربسیار کمی را بر قیمت مسکن در مقایسه با سایر مولفه‏ها همچون «نرخ تورم» و «قدرت خرید خانوار» دارد. از طرفی، کارنامه دولت‏ها در بازار مسکن مشخص می‏کند: صرفا با افزایش حجم عرضه مسکن، نمی‏توان انتظار بهبود شاخص‏های دسترسی به مسکن را داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو