مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تمرکز بر تقاضا اصلی‌ترین برنامه دولت دوازدهم برای حل مشکل مسکن

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای مسکن توجه به ساکنان بافت‌فرسوده، حاشیه‌نشینان، خانه‌اولی‌ها و گروه‌های‌کم‌درآمد از اولویت‌های برنامه‌های مسکن دولت است، گفت: در حوزه مسکن اصلی‌ترین برنامه دولت، تمرکز بر تقاضاست که در چهار حوزه تقاضای جدی وجود دارد.

تمرکز بر تقاضا اصلی‌ترین برنامه دولت دوازدهم برای حل مشکل مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه های دولت دوازدهم برای خداحافظی با رکود در بازار مسکن توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: در حوزه مسکن اصلی‌ترین برنامه دولت، تمرکز بر تقاضاست که در چهار حوزه تقاضای جدی وجود دارد.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از این حوزه ها مسکن حاشیه‌نشین ها است که جمعیت آن ها حدود 11 میلیون نفر است افزود: حوزه دیگر بافت‌های‌فرسوده است که ساکنان آن نیز حدود 8 میلیون نفر هستند و در مجموع 19 میلیون نفر جمعیت هدف این دو حوزه  را شامل می‌شود.

    آخوندی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر خانه اولی ها هستند که می خواهند برای اولین بار خانه‌دار شوند.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه گروه‌های کم درآمد جامعه نیز گروه بعدی هستند که برای تامین مسکن خود با مشکل مواجه هستند، گفت: در برنامه ششم مطرح کردیم که اگر برنامه توسعه کشور بخواهد وارد بخش مسکن شود باید روی همین چهار حوزه اصلی متمرکز شود و مجلس نیز در قانون برنامه این موضوع را تصویب کرد.

    مسکن مهر نتوانست مشکل حاشیه نشینان را حل کند

    وی تاکید کرد: نقد عمده ای که ما به بحث مسکن مهر داشتیم این بود که مسکن مهر نتوانست مسئله و مشکل حاشیه نشینان را حل کند و مشکل آن ها سر جای خود باقی ماند.

    عضو کابینه دولت دوازهم در ادامه خاطرنشان کرد: سئوال این جاست که آیا می شود مسئله بافت های فرسوده مرکز شهر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز را در بیابان ها حل کرد؟ که پاسخ قطعا منفی است چراکه باید مشکل بافت فرسوده را در خود بافت فرسوده حل کرد.

    وی ادامه داد: اگر بخواهیم واقعی حرف بزنیم باید به این موضوع توجه کنیم این 19 میلیون نفری که در بافت‌های فرسوده و حاشیه ای ساکن هستند در 2700 محله در کشور زندگی می کنند و باید این موضوع را محله به محله مورد بازآفرینی شهری قرار داد چراکه هر محله ویژگی خاص خودش را دارد به این معنا که مسئله محله سیروس با جوادیه و مسگر آباد در تهران متفاوت است.

    اعطای تسهیلات بانکی با سود 8 درصد به ساکنان بافت‌های فرسوده

    وی به خانه ملت گفت: در شهرستان ها نیز همین گونه است و ساکنین این محلات باید از جهت مالی توانمند شوند تا بتوانند خانه بهتری برای خود بسازند که برای این افراد تسهیلات 8 درصدی در نظر گرفته شده است که در شرایط دشوار و با این نرخ‌های بالای سود بانکی تسهیلات بسیار ارزان قیمتی است.

    عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: ارقامی در بودجه و  برنامه برای این کار در نظر گرفته شده است چراکه این کار، کار یک دستگاه نیست؛ بنابراین یک ستاد بازآفرینی در پایتخت، مراکز استان ها و شهرستان ها ایجاد شده است.

    220 هزار خانوار از طرح صندوق پس انداز یکم استفاده کردند

    وی افزود: در خصوص مسکن خانه‌اولی‌ها طرح صندوق پس انداز یکم را اجرا کردیم که اتفاقاً با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است و آمارها نشان می دهد بیش از 220 هزار خانوار از این طرح استفاده و پس انداز کردند و در برابر هر پس اندازی تسهیلات تضمینی است یعنی بانک موظف به ارائه تحصیلات است.

    افزایش قدرت خرید زوج های تهرانی از 40 میلیون به 160 میلیون تومان

    وی ادامه داد: این افراد کسانی هستند که وارد بازار می شوند و قدرت خرید خوبی دارد یعنی یک زوج در تهران قدرت خرید  160 میلیون تومانی پیدا می‌کند که این مبلغ  قبل از دولت یازدهم 20 میلیون تومان بود و در مراکز استانها نیز افراد 120 میلیون تومان قدرت خرید پیدا می کنند.

    آخوندی تاکید کرد: به نظر می رسد که این دو طرح یعنی حل مسئله خانه اولی ها و بازسازی بافت های ناکارآمد شهری و حاشیه ای، به بخش مسکن رونق می بخشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی