مدیران خودروعصر اعتبار

"میراگر و مهاربند"؛ زلزله در برابر این سیستم هیدرولیکی مغناطیسی می میرد

عصر ساختمان- سیستم هیدرولیکی مغناطیسی میراکننده انرژی زلزله و مهاربند، دو محصول ثبت شده شرکت دانش‌بنیان «پیمان‌ساخت ماداکتو» است که در مرحله آزمایشگاهی است و پس از انجام مراحل نهایی و اخذ تاییدیه‌ها به تولید انبوه می‌رسد. شرکت دانش‌بنیان پیمان‌ساخت ماداکتو در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شده است.

"میراگر و مهاربند"؛ زلزله در برابر این سیستم هیدرولیکی مغناطیسی می میرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از آنا، مصطفی سعیدی شرکت دانش‌بنیان «پیمان ساخت ماداکتو» سال 1390 از سوی دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات راه‌اندازی شد اما علی دالوند پیش از ثبت این شرکت از سال 88 فعالیت‌های پژوهشی و ثبت اختراعات خود را آغاز کرده بود.
    ایده ایجاد شرکت دانش‌بنیان زمانی به ذهن دالوند خطور کرد که تصمیم‌ گرفت دانش و آموخته‌های علمی خود را تبدیل به محصول کند، البته هنوز محصولات تولیدی شرکت پیمان ساخت ماداکتو در مرحله آزمایشگاهی است و به تولید انبوه نرسیده است. اکنون این شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر است و در کنار 23 شرکت دیگر در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان و تبدیل ایده و دانش به محصول تلاش می‌کند.

    به گفته دالوند سیستم هیدرولیکی مغناطیسی میراکننده انرژی زلزله یکی از دو محصول ثبت شده این شرکت است و کارکرد میراکننده انرژی زلزله، استفاده از جداکننده‌های لرزه‌هاست.
    دانشجوی مقطع دکتری عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ادامه می‌دهد: «این جداکننده‌ها به‌منظور میراکننده انرژی زلزله است؛ برای استفاده از سیستم هیدرولیکی، میراکننده در پی ساختمان قرار می‌گیرد و بولت‌هایی که متصل به آن است در فندانسیون ساختمان استقرار می‌یابد. برای به‌کارگیری میراگرها در سقف هم تیر و تیرچه‌ها بر روی این سیستم قرار می‌گیرند.»
    رئیس هیات مدیره پیمان‌ساخت ماداکتو با توجه به کاربرد سیستم میراگر می‌گوید: «این اختراع در صنعت ساختمان‌سازی، پل‌سازی و نیروگاه‌های اتمی کاربردهای مفیدی دارد.»

    وی می‌افزاید: «میراگرها در کشورهای پیشرفته دنیا استفاده‌های فراوانی دارد اما هنوز وارد ایران نشده است و فقط از سوی ساختمان‌سازان مالزیایی در پروژه مسکن مهر پرند استفاده شده است و ما تلاش داریم ابتدا از طریق بازارسازی و واردات نمونه‌های خارجی این سیستم، بتوانیم محصول دانش‌بنیان و بومی خود را در کشور معرفی کنیم.»
    مهاربند محصول تولیدی دیگر این شرکت است که دالوند در توضیح این محصول اظهار می‌کند:‌«مهاربندها اعضای سختی هستند که در سازه‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند مقاومت ساختمان در برابر زلزله را افزایش دهد.»
    وی اضافه کرد: «یکی از ویژگی‌های این مهاربند امکان استفاده آن در سازه‌ها و ساختمان‌های قدیمی است. به عنوان نمونه اگر از چنین تکنولوژی و محصولاتی در ساختمان پلاسکو استفاده می‌شد، مقاومت سازه و ساختمان در برابر ریزش افزایش می‌یافت.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار