مدیران خودروعصر اعتبار

مسعود نیلی در کارگاه بین المللی مطالعات بازار کار تشریح کرد :

عدم تطبیق ویژگی های دو سمت عرضه و تقاضا در بازار کار ایران

عصر ساختمان- نیلی ابراز امیدواری کرد که خروجی ­های حاصل از تعاملات طی دو روز برگزاری کارگاه بین­ المللی مطالعات بازار کار به نتاج اثربخش تبدیل شده و در قالب جمع­ بندی، جهت اعمال در سیاست­ گذاری به تصمیم­ سازان ارائه شود.

عدم تطبیق ویژگی های دو سمت عرضه و تقاضا در بازار کار ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد نامه، کارگاه بین المللی مطالعات بازار کار روز شنبه یازدهم شهریور ماه با حضور اندیشمندان و صاحب نظران حوزه اقتصادی در سالن تلاش وزارت کار برگزار شد. در این کارگاه دو روزه که با مشارکت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال برگزاری است دکتر مسعود نیلی رئیس موسسه و دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ارائه سخنرانی افتتاحیه پرداختند.

    دکتر مسعود نیلی به عنوان دبیر کمیته علمی کارگاه و نخستین سخنران کارگاه بین­ المللی مطالعات بازار کار، ضمن خوشامدگویی به حاضرین در نشست، در خصوص این کارگاه و ضرورت شکل­ گیری آن توضیحاتی ارائه داد. وی گفت: «وجود مشابهت­ های جمعیتی و ویژگی­های بازار کار بین کشور ایران و کشورهای منطقه نظیر مصر و ترکیه، و عدم تطابق ویژگی­های دو سمت عرضه و تقاضای بازار کار، ما را بر آن داشت تا این کارگاه را به صورت بین­ المللی برگزار کنیم و بدین­وسیله از هم اندیشی و تعامل ایجاد شده در مدیریت سیاست ­های بازار کار با اقتصاددانان کشورهای منطقه بهره بگیریم. ایده برگزاری این کارگاه در سال گذشته با وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح و با استقبال ایشان مواجه شد و در نهایت این رویداد با مشارکت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ­ریزی و مساعدت مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.» دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی همچنین ادامه داد: «برنامه ­ریزی این کارگاه حول سه محور ارائه مقالات از سوی محققان و دانشگاهیان، معرفی طرح­های پژوهشی و نیز ارائه مقالات از سوی اساتید و محققان بین­ المللی بازار کار صورت گرفته است.»

    وی سپس در خصوص مسائل کنونی و چالش­های آینده بازار کار به سخنرانی پرداخت. دکتر نیلی در سه مقطع زمانی پیش از سال 2006، بین سال­های 2006 تا 2013 و سال­های پس از 2013 به بررسی شرایط بازار کار از منظر ویژگی­های سطح تحصیلات و نرخ مشارکت پرداخت و عنوان کرد: «در مقطع نخست، هر دو شاخصِ سطح تحصیلات و مشارکت در بازار کار، رو به افزایش بوده است. بین سال­های 2006 تا 2013 سطح تحصیلات عالی رشد پیدا کرد اما مشارکت با کاهش مواجه شد. در حالی که از سال 2013 تا به امروز هردو شاخص در بازار کار روندی صعودی طی کرده و این تغییرات منجر به بزرگتر شدن عدم تطبیق ویژگی­های دو سمت عرضه و تقاضا در بازار کار ایران شده است.»

    دکتر نیلی همچنین وضعیتی از بازار کار به تفکیک جنسیت را ترسیم کرد و گفت: «بررسی­ ها نشان می­دهد طی سال­های اخیر ورودی زنان به بازار کار با افزایش معناداری همراه بوده بطوریکه نرخ مشارکت تنها در دو سال اخیر، به حدود 50 درصد و در مجموع به نزدیک 17 درصد رسیده است. با توجه به سرشماری نفوس و مسکن سال 1395، قلّة جمعیتی در سنین بین 25 تا 34 سال به چشم می­خورد که به جهت جنسیت و سطح آموزش­های عالی، میان مردان و زنان تقارن وجود دارد. اما بررسی تعداد شاغلین نشان می­دهد که طی 20 سال گذشته، نرخ مشارکت مردان کاهش و نرخ مشارکت زنان با جهش مواجه شده است. این پدیده بیانگر آن است که بازار کار ایران که با تسلط کامل مردان از نظر نوع مشاغل مواجه است، ظرف سالهای آینده ورود خیل عظیم زنان را تجربه خواهد کرد و این واقعیت می­تواند در صورت عدم توجه و تدبیر، به بزرگترین چالش در حوزه بازار کار ایران مبدل شود. افزون بر این، مساله بیکاری قابل توجه جوانان و خیل متقاضیان تحصیل کرده جویای کار، چالش­ های دیگر این حوزه به شمار می­رود. بنابراین علاوه بر اشتغال زایی قابل توجه، کیفیت شغل نیز موضوع با اهمیت است. به عبارت دیگر در سمت عرضه عمدتاً به اشتغال زنان و تحصیل کرده­ها معطوف خواهد بود و این در حالی است که سمت تقاضا این آمادگی را ندارد.»

    رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ­ریزی همچنین به رشد اقتصادی به عنوان پیش نیاز ایجاد شغل اشاره کرد و گفت: «طی سال­های 2005 تا 2010 میزان تولید ناخالص داخلی افزایش داشته و همزمان تعداد شاغلین کم شده است. به عبارتی پدیده رشد بدون اشتغال در کشور رخ داده است. اما از سال 2010 رشد اقتصادی محدود شد و در عوض اشتغالزایی رشد کرد و این بار پدیده اشتغال بدون رشد رخ داد. این واقعیت نشان می­دهد که در آینده رشد اقتصادی باید فراگیر باشد تا اشتغالزایی پایدار صورت گیرد. اما لازم است فارغ از رشد اقتصادی، سیاست­ های خاص بازار کار که مستقل از روند تولید ناخالص داخلی است، نیز مورد توجه قرار گیرد.»

    دکتر نیلی در خاتمه سخنرانی خود ابراز امیدواری کرد که خروجی ­های حاصل از تعاملات طی دو روز برگزاری کارگاه بین­ المللی مطالعات بازار کار به نتاج اثربخش تبدیل شده و در قالب جمع­ بندی، جهت اعمال در سیاست­ گذاری به تصمیم­ سازان ارائه شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار