مدیران خودروعصر اعتبار

نائب رئیس اتحادیه سنگ قم:

لزوم حمایت دولت از صنعت سنگ

عصر ساختمان- جعفری گفت:حمایت‌ها می‌تواند کشورمان را به جایگاهی برگرداند که به ۲۰ سال پیش آن را تجربه کرده بود و در بازار جهانی نقش‌آفرینی خوبی داشت.

لزوم حمایت دولت از صنعت سنگ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا جعفری ،نائب رئیس اتحادیه سنگ قم ،بر لزوم حمایت دولت از صنعت سنگ تأکید می‌کند و بر این باور است که این حمایت‌ها می‌تواند کشورمان را به جایگاهی برگرداند که نزدیک به 20 سال پیش آن را تجربه کرده بود و در بازار جهانی نقش‌آفرینی خوبی داشت.

    نائب رئیس اتحادیه سنگ قم هم از دغدغه این روزهای بازار سنگ افزود: اینکه قوانین دست و پا گیر، بخش‌نامه‌ها و مالیات‌هایی که وجود دارد در کنار دیگر مشکلات صنعت سنگ را به مرزهای نابودی نزدیک می‌کند.

    غلامرضا جعفری تولید داخل را بیش از نیاز کشور می‌داند و البته به دلیل مشکلاتی که در بخش صادرات وجود دارد، رکود بازار باعث شده تا کارخانه‌های سنگ طی سالیان اخیر با مشکلات فراوانی مواجه باشند،رکود بازار باعث شده تا کارخانه‌های سنگ طی سالیان اخیر با مشکلات فراوانی مواجه باشند

    وی هم رکود در بخش مسکن را باعث رکود در بخش سنگ در داخل کشور می‌داند و البته این را هم بازگو می‌کند که سلیقه ایرانی‌ها در استفاده از سنگ برای نما ساختمان‌ها تنها معطوف به چند نوع سنگ است و چنانچه صادرات فعال باشد می‌توان سایر نمونه‌ها را به دیگر کشورها صادر کرد.

    مهدی رمضانی مقدم ، رئیس اتحادیه سنگ‌بری‌های استان قم را هم بر عهده دارد، از هزار و 900 معدن سنگ در کشور سخن می‌گوید، پتانسیلی که می‌تواند حتی درآمد نفتی را پشت سر بگذارد اما بی‌توجهی به آن باعث شده تا نزدیک به هزار و 100 معدن در کشور تعطیل شود.

    رمضانی مقدم ادامه داد:طبق معمول چین کشوری است که بازار جهانی را به سمت خود کشیده و البته هند، ترکیه و ایتالیا هم در این زمینه فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند و البته در این زمینه موفق هم بوده‌اند. باز هم سخن از چین ،البته وی در کنار مطالبی که از قبضه بازار سنگ توسط چینی‌ها می‌گوید به مسئله دیگر و شاید فاجعه بارتر اشاره می‌کند اینکه ایران حتی از چین هم سنگ وارد می‌کند.

    گرچه سنگ همیشه با سنگ دلی همراه است اما این روزها برای این سنگدلی، برای حال و روز ناخوش آن، برای کارخانه دارانی که یکی پس از دیگری کسب و کار را تعطیل می‌کنند، برای کارگرانی که بیکار می‌شوند، برای معادنی که بسته می‌شوند و برای درآمدهایی که هرگز به دست نمی‌آید، باید مرثیه خواند.

    کارخانه‌های سنگ یکی پس از دیگری در حال ورشکسته شدن هستند و معادن هم در کنار آن‌ها در روزمرگی‌ها گذران عمر می‌کنند و سنگ‌های قیمتی و زینتی و ساختمانی همچنان در دل کوه‌ها جا خوش کرده‌اند.

    وی بر صادرات تأکید دارد و اینکه بازار سنگ به مسکن هم مرتبط است و متأسفانه کشور در هر دو گزینه دچار مشکل است و نمی‌تواند سنگ و رنگ را به نمایش بگذارد،بازار سنگ به مسکن هم مرتبط است و متأسفانه کشور در هر دو گزینه دچار مشکل است

    عضو کنفدراسیون صنعت سنگ کشور تحریم‌ها، عدم اعتماد به ایران و جوسازی‌هایی که علیه کشور ما صورت گرفته و همچنین کشورهایی که وارد این عرصه شده‌اند را دلیلی بر عدم موفقت ایران در صادرات دانست.

    وی از سنگ‌بری‌های قم می‌گوید: اینکه از 320 واحد سنگ‌بری قم کمتر از 100 واحد مشغول هستند و البته برخی از آن‌ها هم تنها با 20 درصد ظرفیت کار می‌کنند؛ به عبارتی این مسئله را القا می‌کند که این صنعت در قم رو به نابودی است صنعتی که می‌توانست اشتغال‌زایی خوبی را داشته باشد.

    صنعت سنگ این روزها درگیر مشکلاتی است که باعث شده تا این صنعت با رکود در بازار مواجه شود،مرمر، گرانیت، ماسه سنگ، تراورتن، اونیکس، کوارتز و هزاران نام و رنگ در سنگ‌ها وقتی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند دور از انصاف است که نامی از کشورمان در کنار این‌ها نباشد.

    نعمتی عظیم از تنوع سنگ و رنگ که به گفته کسانی که عمری را در این راه صرف کرده‌اند مغفول مانده و دیده نمی‌شود، تنوعی از رنگ‌ها که در نزدیک به هزار و 900 معدن کشورمان جا مانده‌اند و انگار نمی‌خواهند که در زیر نور خورشید صیقل داده شوند.

    عضو کنفدراسیون صنعت سنگ کشور عنوان کرد: از تنوع رنگ و سنگ در ایران می‌گوید از ماشین‌هایی که دیگر کار نمی‌کنند و سنگ‌بری‌هایی که تنها برای بیکار نماندن کارگران سرپا هستند.استان قم هم که به لحاظ تنوع و رنگ سنگ از شهرهای برجسته کشور است حال و روزش با دیگران یکی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی