مدیران خودروعصر اعتبار

۲۰درصد از جامعه عشایری اسکان یافتند

عصر ساختمان- قائم مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه سیاست این سازمان بر اسکان عشایر نیست، گفت: تاکنون ۲۰درصد از ۲۱۳ هزار خانوار در کانون های عشایری به طور داوطلبانه اسکان یافته اند.

۲۰درصد از جامعه عشایری اسکان یافتند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، شاهپور علایی مقدم با ذکر اینکه پشتیبانی و ارائه خدمات به کوچندگان، اسکان و ساماندهی عشایر از وظایف این سازمان است اظهار کرد: در کانون های اسکان عشایر خدماتی از قبیل بهداشت و درمان، بهسازی محل اسکان، آموزش، ارتقای مهارت و سطح سواد و خدمات پشتیبانی اعم از آب، برق و حتی در برخی از مکان ها گازرسانی ارائه می شود.
    وی افزود: اسکان عشایر داوطلبانه انجام می شود به دلیل اینکه این قشر به دنبال مراتع برای چرای دام خود هستند و در این راستا، 34 میلیون هکتار مرتع در کشوردر اختیار آنهاست.
    علایی مقدم اضافه کرد: زمانی که سایت کانون عشایری طراحی می شود، هزینه ای از خانوار عشایری دریافت نمی شود واراضی شناسایی شده در این زمینه اراضی ملی و دولتی هستند.
    قائم مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امور عشایر ایران گفت: این سایت ها از محل اعتبارات دولتی و برخی مواقع تسهیلاتی برای ساخت مسکن و شغل هایی که در محل دارند طراحی می شود.

    **ایجاد تنوع بخشی در شغل جامعه عشایری در کشور
    علایی مقدم با بیان اینکه درسیاست اقتصاد مقاومتی تمام استان ها در چهار محور فعالیت می کنند اظهارکرد: یکی از این چهار محور زنجیره تولید گوشت قرمزاست که از محل پرواربندی و عرضه به بازار تکمیل شده و در این زمینه تسهیلاتی از محل صندوق توسعه ملی و ماده 10 و 12 ارائه می شود.
    وی افزود: 25 درصد از تولید گوشت قرمز مورد نیاز در سطح کشور از محل فعالیت های عشایری است که به جمعیت جامعه عشایری هر یک نفرعشایر، گوشت 16 نفر ایرانی را تامین می کند.
    علایی مقدم از دیگر مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی به طرح ساماندهی تشکل ها و تعاونی های عشایری اشاره کرد و گفت: تشکل ها و تعاونی ها بازوی اجرایی سیاست سازمان امورعشایر هستند.
    وی اضافه کرد: اکنون 2 اتحادیه مرکزی،21 اتحادیه استانی، 204 شرکت تعاونی در شهرستان ها و 300 صندوق خرد زنان عشایر در کشور وجود دارد که در زمینه ساماندهی و پشتبانی از آنها اقدامات خوبی انجام شده است.
    قائم مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امورعشایرایران از دیگر مصوبات این ستاد به توسعه زراعت و باغبانی دراراضی شیب دار اشاره وعنوان کرد: اکنون 64 هزار هکتار باغ و 790 هزار هکتار زمین زراعی در سطح کشور برای افزایش درآمد در اختیار جامعه عشایری است.
    وی توسعه کشت گیاهان دارویی، جمع آوری این گیاهان و عرضه آن به بازار را از دیگر مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: در اجرای این چهار سیاست به طور میانگین کشوری، بیش از 100 درصد موفق بوده ایم.
    علایی مقدم اظهارکرد: اخیرا هفت برنامه نیز به عنوان برنامه کلی عشایر تدوین کردیم که زنجیره تولید و عرضه گوشت قرمز، تولید و فرآوری عرضه لبنیات، توسعه گردشگری و بوم گردی در سامانه عشایری، صنایع تبدیلی و فرآوری مصوبات عشایر و صنایع دستی، توسعه باغات و گلخانه ها و ایجاد شرکت خدمات پشتیبان عشایرشامل می شود.
    وی با تاکید براینکه اجرایی کردن این برنامه ها در حال پیگیری است گفت: برای اجرای کامل آنها 20 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و در صورت تخصیص کامل این تسهیلات 50 هزار شغل جدید ایجاد می شود.
    علایی مقدم خاطرنشان کرد: در سال جاری 2 هزار و 500 میلیارد ریال نیز از محل ماده 10و 12 با بهره 4درصد و بازپرداخت پنج ساله و مبلغ 2هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای فعالیت های اقتصادی و تولیدی زود بازده به جمعیت عشایر در تمام استان ها اختصاص یافته است.
    وی همچنین گفت: در سال 93، شورای عالی عشایر که به مدت 10 سال نشست ها تشکیل نشده بود، به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و اجرای دو مصوبه، ارتقای سطح دانش، مهارت و ارتقای فرهنگ، مذهب و بهبود وضعیت بهداشت عشایر تصویب شد.
    علایی مقدم با بیان اینکه این دو مصوبه مجدد در سال گذشته مصوب و ابلاغ شده است افزود: استانداران و فرمانداران به ترتیب در استان و شهرستان ها با دبیری اداره کل امورعشایراین دو مصوبه را اجرایی کنند تا تحول عظیمی را در جامعه عشایری کشور شاهد باشیم.

    **بیشترین خسارت خشکسالی به جامعه عشایری وارد شده است
    قائم مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امورعشایرایران با اشاره به خشکسالی در سال های اخیر بیان کرد: این کشور جزو مناطق خشک است و با توجه به میانگین بارش ها، بیشترین صدمه و خسارت خشکسالی به جامعه عشایری وارده شده چون منبع تامین علوفه برای دام عشایرمراتع است.
    وی اظهارکرد: امسال برای کاهش اثرات خشکسالی و کمبود علوفه در مراتع کشور، تامین جیره غذایی دیگرمانند کنسانتره دامی و توزیع جو مدت داربرای جمعیت عشایر انجام شد که هزینه آن در طول شش ماه از آنها اخذ می شود.
    علایی مقدم ادامه داد: دراین راستا ارائه تسهیلات 2 هزارو 500 میلیارد ریالی با بهره 4 درصد و بازپرداخت پنج ساله از محل ماده 10 و 12 در مدیت بحران کشور مصوب شد تا عشایر بتوانند اثرات خشکسالی را کاهش دهند.
    وی عنوان کرد: درمراتع سطح کشور میزان رشد علوفه بین 15 تا 20 درصد نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.
    علایی مقدم گفت: در طول سال های اخیر به رغم خشکسالی های پی در پی سازمان امورعشایر در بخش های مختلف در زمینه آبرسانی کارهای بسیار بزرگ انجام داده است.
    وی افزود: به رغم کمبودهایی که در بخش آبرسانی سیار به جمعیت عشایروجود داشت اما اجازه ندادیم که در مساله آب شرب و بهداشت آنها مشکل ایجاد شود.
    علایی مقدم از مسئولان کشوری و استانی در خواست کرد که در زمینه پروژه تامین انتقال آب و هزینه آبرسانی سیار توجه ویژه ای داشته باشند.
    وی اظهارکرد: در بسیاری از استان ها بابت آبرسانی سیار ادارت به تشکل ها و تعاونی ها بدهکارهستند که می طلبد سازمان برنامه و بودجه در کشور و استان ها در ثبیت و تخصیص بودجه جامعه عشایر را به صورت ویژه توجه کند.

    **ایجاد میدان عرضه دام توسط بخش خصوصی دراستانها
    قائم مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امور عشایر گفت: یکی از سیاست های ما این است که درتمام استان ها میدان عرضه دام توسط بخش خصوصی و تشکل های عشایری ایجاد کنیم.
    شاهپور علایی مقدم اظهارکرد: جامعه عشایری در سال گذشته درعرضه دام زنده به بازار نقش خوبی داشته و 9.5 میلیون راس دام را به کشورعرضه کرده که دستاورد بسیار بزرگی است.

    **تاکنون گزارشی درباره فروش بره های نارس از استان ها گزارش نشده است
    وی درباره فروش بره های نارس در کشور گفت: دراین راستا تاکنون گزارشی از استان ها ارائه نشده و درطول برنامه پرواربندی با تکنیک های اصلاح نژاد و تغذیه در بخش عشایری این مساله حل شده است.
    علایی مقدم اضافه کرد: در برخی از استان ها در شور ضریب تبدیل مواد غذایی به میزان افزایش گوشت به طور تقریبی 550 گرم نسبت به ازای هر کیلو، افزایش وزن شده که دستاورد بسیار خوبی است.
    وی با ذکر اینکه افزایش درصد بره گیری در دام های کشورافزایش پیدا کرده است اظهارکرد: هدف این است که این مهم به 100 درصد برسد که اکنون میانگین جامعه عشایری در این زمینه حدود 75 درصد است.
    علایی مقدم گفت: درشرایط پرواربندی سازمان امورعشایر از جیره کمکی در زنجیره تولید گوشت استفاده می کند که سبب افزایش میانگین وزن روزانه، نسبت به کنسانتره ای که مصرف می کنند، می شود.
    براساس آمار سرشماری 1387، یک میلیون و 270 هزارنفرعشایر در قالب 213 هزار خانوار و با حدود 23 میلیون راس دام سبک و سنگین در سطح کشورزندگی می کنند.
    دستگاه های اجرایی، سازمان ها، نهادها و شرکت های دولتی و عمومی و همچنین مردم می توانند دیدگاه ها یا برنامه های خبری خود را از طریق شماره تلفن 32226666 و 32231776 و یا به 09159768804 تلگرام به ایرنا اطلاع دهند یا نمابر کنند.
    قائم مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امورعشایرایران به منظور بازدید از مناطق ییلاقی عشایر استان خراسان شمالی به شهرستان های بجنورد، اسفراین و شیروان سفر کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار