مدیران خودروعصر اعتبار

بازگشت زنان به «خانه خورشید» با ایمن‌سازی خانه

عصر ساختمان- مدیر خانه خورشید در خصوص آخرین اقدامات شهرداری برای ایمن‌سازی خانه خورشید بدنبال تخریب بخشی از آن طی گودبرداری غیر اصولی ملک مجاور؛ گفت: هرچند هنوز ایمن سازی ادامه دارد، اما زنان آسیب دیده برای دریافت خدمات و ادامه روند اشتغال خود به خانه خورشید بازگشتند.

بازگشت زنان به «خانه خورشید» با ایمن‌سازی خانه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، لیلا ارشد با اشاره به ماجرای تخریب و تعطیلی خانه خورشید اظهار کرد: ساختمان فعلی را شهرداری حدود شش سال است که در اختیار ما قرار داده است. سال گذشته اعلام کردند بخش‌هایی از زمین این ملک باید در اختیار گروهی که قرار است مسجدی را در مجاورت خانه خورشید بسازند قرار بگیرد. بخشی از زمین را از ما گرفتند اما در روند گودبرداری نامناسب،  خطرات جدی ساختمان خانه خورشید را در معرض تهدید قرار داد. بخش‌هایی چون دندانپزشکی، نهارخوری، کارگاه آموزشی و آشپزخانه که در مجاورت محل گودبرداری قرار داشتند از ایمنی مناسبی برخوردار نیستند.

    وی افزود: مهندسان شهردای ناحیه در بازدیدی که داشتند ابراز نگرانی کردند و هشدار دادند که با دیدن هر ترک روی دیوار مراقب باشیم. ایمن سازی ساختمان از چند روز پیش آغاز شده، با این حال مرکز را به علت خطراتی که مددجویان را تهدید می‌کرد، تعطیل کردیم که با اعتراض و ناراحتی زنان مرکز مواجه شدیم چرا که جایی برای اقامت ندارند. آنها شب ها را در گرمخانه‌ها می‌گذرانند اما در طی روز و تا شش بعدازظهر  به خانه خورشید می‌آیند.

    مدیرخانه خورشید با بیان اینکه ما با گروهی از زنان کار می‌کنیم که بسیار آسیب پذیر هستند عنوان کرد: قطع سوء مصرف بسیار دشوار است، اما ماندن در سلامت و ترک از آن دشوارتر است و هرگونه خطر و تغییر می‌تواند آنها را به اعتیاد برگرداند. چند روز مرکز را تعطیل کردیم تا ایمن سازی به اتمام برسد اما بیش از این نمی‌توانیم مرکز را بسته نگه داریم زیرا هم جلسات قدم باید به موقع برگزار می‌شد و هم سفارشاتی در کارگاه‌های اشتغال داشتیم که باید به موقع تحویل مشتریان شود.

    ارشد درباره وضعیت زنانی که به علت تعطیلی خانه خورشید در خیابان‌ها رها شده‌ بودند گفت:  تعدادی از این زنان را پیدا کردیم  و به مرکز برگشتند. از یک سو مسئولیت سنگینی داریم و از سوی دیگر باید مدام نگران ایمنی ساختمان باشیم تا فرو نریزد. چون این ملک متعلق به شهرداری بود و سندی نداریم، حتی نتوانستیم آن را بیمه کنیم.

    وی با بیان اینکه شهرداری کاملا در جریان اتفاقات اخیر هست افزود: از مسئولان شهرداری، شورای شهر و کسانی که در جریان این اقدامات هستند درخواست می‌کنم فضای بزرگ‌تری را در اختیار این مرکز قرار دهند؛ چرا که تجربه ایجاد اشتغال برای زنانی که قطع سوء مصرف مواد داشته‌اند امیدوار کننده بوده است و توانسته‌ایم تعداد زیادی از آنها را به زندگی برگردانیم. اگر فضای بزرگ‌تری در اختیار ما قرار گیرد می‌توانیم از گروه بیشتری از این زنان حمایت کنیم.

    وی با بیان اینکه تقریبا بیش از شش سال است  شهرداری این ساختمان را در اختیار ما قرار داده است اظهار کرد: در این منطقه خدمات مناسب و خوبی به زنانی که قطع سوءمصرف می‌کنند ارائه می‌دهیم.

     

    ارشد با اشاره به برخی خدمات این مرکز افزود: بیش از 450 پرونده از زنانی داریم که از ما حمایت اجتماعی دریافت می‌کنند. هر هفته بیش از 20 نفر از مبتلایان به اچ.آی.وی و در معرض انتقال آن از خدمات دندانپزشکی ما استفاده می‌کنند. روزانه بیش از 20 نفر از زنان در این مرکز اشتغال دارند و حق‌الزحمه دریافت می‌کنند. جلسات NA هفتگی برگزار می‌کنیم و مهارت‌های اجتماعی و زندگی را به زنان می آموزیم. همچنین مشاوره‌های فردی و گروهی روانشناسی، مددکاری اجتماعی و حمایت‌های حقوقی چون دریافت شناسنامه برای این زنان و فرزندانشان و مسائل مرتبط با طلاق وازدواج انجام می‌شود.

    مدیر خانه خورشید ادامه داد: در عین حال گروه پنج نفره امدادرسان محلی داریم که هرروز هفته دو تا سه ساعت به سطح محله می‌روند و بسته بهداشتی شامل کاندوم، سرنگ، شامپوی گال و شپش، پمادهای آنتی بیوتیک و سوختگی، توزیع می‌کنند.

    ارشد با اشاره به حمایت از 10 4 کودک کار که والدینشان گرفتار اعتیاد هستند عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما این است که برای این زنان حامی پیدا می‌کنیم و پول رهن و کرایه اتاق آنها را می‌پردازیم و آن را تجهیز می‌کنیم تا بتوانند در شرایط آبرومند با فرزندانشان زندگی کنند.

     

    وی ادامه داد: موسسه‌ای هستیم که با این وسعت کار می‌کنیم و با هیچ سازمان دولتی هیچ گونه قراردادی نداریم. داستان زنان، اعتیاد و بیماری هایی چون اچ.آی.وی به گونه‌ای است که برای بسیاری از افراد سنتی و مذهبی دافعه دارد. بسیاری از مردم ما وقتی بحث کودک مبتلا به سرطان به میان می‌آید کمک می‌کنند اما برای مواردی چون اعتیاد و حواشی مرتبط با آن و اچ. آی. وی براحتی پا پیش نمی‌گذارند و  تمایلی به حمایت ندارند. کار کردن در چنین فضایی بسیار دشوار است.

    مدیرخانه خورشید با بیان اینکه بیش از یکسال است خدمات دندانپزشکی رایگان ارائه می کنیم گفت: در عین حال جلسات و گارگاه‌های متعدد برای گروه هدف NGO ها اعم از دانش آموزان و والدینشان برای پیشگیری از اعتیاد، کودک آزاری، روابط پرخطر جنسی برگزار می‌کنیم و در امر پیشگیری هم گام‌هایی برمی‌داریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار