مدیران خودروعصر اعتبار

کاهش مجموع ذخایر استاتیک آب زیرزمینی

عصر ساختمان- از مجموع ذخایر استاتیک آب زیرزمینی حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

کاهش مجموع ذخایر استاتیک آب زیرزمینی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمدتقی توکلی - کارشناس - اظهار کرد: کشور ما علاوه بر اینکه در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته، در اثر تغییرات آب و هوایی و تداوم خشکسالی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

    وی ادامه داد: چنان که مصرف روزافزون و بیش از ظرفیت منابع آب، کاهش منابع آب تجدید شونده در اثر کاهش بارندگی‎های یک دهه گذشته، افزایش دما و هدرروی آب باعث شده که کشورمان در وضع موجود جزو کشورهای با عدم تعادل آبی قرار گیرد.

    توکلی اضافه کرد: شاهد این مدعا آن است که در شرایط فعلی میانگین سالیانه بارندگی کشور به کمتر از 240 میلیمتر و به تبع آن میزان منابع تجدید شونده آب حاصل از بارندگی سالیانه به کم تر از 116 میلیارد متر مکعب رسیده است.

    مشاور وزیر نیرو  با بیان اینکه تفاوت مصارف و منابع آب از طریق اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی جبران شده است، افزود: حال تداوم این امر برابر آمار و اطلاعات وزارت نیرو حاکی از آن است که از مجموع ذخایر آب زیرزمینی حدود 130 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

    وی یادآور شد: میزان آب قابل استحصال در وضعیت موجود طبق اطلاعات مربوط به حجم آب قابل برنامه‎ریزی شده کشور بایستی 87.7 میلیارد متر مکعب باشد که از این میزان 61.7 میلیارد متر مکعب آن مربوط به بخش کشاورزی است (31.38 میلیارد متر مکعب از طریق استحصال آب منابع زیر زمینی و 30.33 میلیارد متر مکعب مربوط به آب سطحی ).

    توکلی خاطرنشان کرد: در حالی که مصارف فعلی کشور در بخش‎های مختلف بیش از مقادیر فوق بوده ما در کشور با کسری منابع آب و اضافه برداشت در آب‎های زیرزمینی رو به رو هستیم.

    این کارشناس گفت: حال اگر بخواهیم وضعیت کشور را در بخش آب ارزیابی کنیم برابر استانداردهای جهانی هر کشوری که بیش از 40 درصد منابع آب تجدیدشونده خود را مصرف کند در وضعیت بحرانی قرار دارد که بر این اساس کشور ما را شامل شده است.

    او گفت: همچنین میزان سرانه آب در کشور به حدود 1450 متر مکعب در سال برای هر نفر رسیده است که وضعیت فعلی کشور را در حال گذر از تنش آبی و رسیدن به کمبود آب نشان می دهد.

    این کارشناس آب اضافه کرد: به طور کلی می‎توان این گونه اذعان کرد که در تاریخ مدیریت آب کشور نگاه مسئولان بیشتر معطوف به تامین آب و عرضه بوده است و برای این امر و با استفاده از تکنولوژی فن‌سالار سرمایه‎گذاری‎های زیادی در سطح استان‎ها و حوضه‎های آبریز اجرایی شده و به بهره‎برداری رسیده است.

    وی اضافه کرد: تداوم این راه با توجه به وجود خشکسالی‎ها، استفاده غیر استاندارد و بیش از ظرفیت منابع آب و نهایتا مدیریت غیرجامع و نقطه‎ای در کشور باعث شده است که ذخایر و منابع ما تحت تاثیرات استفاده شده به حالت بحرانی برسد.

    او تصریح کرد: این وضعیت با تخریب محیط زیست، مهاجرت، حاشیه نشینی و چالش‎های تامین آب مناطق پر جمعیت به همراه بوده و نباید ادامه یابد و باید این روند مورد اصلاح قرار گیرد.

    توکلی یادآور شد: بنابراین می‎توان این گونه نتیجه گرفت از آن جایی که کشور ما باید در جهت پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پیش رود برای رسیدن به این مهم باید مصرف آب را تا حد ظرفیت قابل تحمل منابع آب در حوضه‎های آبریز کشور متعادل کنیم.

    او گفت: تحقق این استراتژی نیازمند الزامات قانونی است و علی رغم آن که در گذشته و در برنامه‎های چهارم و پنجم قوانین خوبی در بخش آب تدوین شده بود متاسفانه این برنامه‎ها به مرحله اجرا در نیامده است.

    وی ادامه داد: در برنامه ششم نیز به این موضوع توجه شده است و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید با اجرای تکالیف تعیین شده مصرف آب را سالانه به میزان 11 میلیارد متر مکعب کاهش دهند.

    توکلی گفت: اقدامات پیش‎بینی شده مربوط به مدیریت مصرف مثل افزایش عملکرد در واحد سطح، ارتقاء شاخص بهره وری در آب کشاورزی، مدیریت تقاضا همراه با کنترل حجم آب تحویلی، کاهش برداشت‎های غیر مجاز و تعیین قیمت تمام شده آب با لحاظ کردن ارزش اقتصادی برای مصرف کنندگان بالاتر از الگوی مصرف است که متولیان امر باید بدون هر گونه ملاحظه‎ای به آن اهتمام ورزند و عزم خود را جزم کرده و با اصلاح و بهبود ساختار با همراهی سایر ذی نفعان و در جهت اصلاح آن اقدام کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار