مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن؛ بازاری در میانه رونق و رکود

عصر ساختمان:در حالی که انتظار می‌رفت بازار مسکن این روزها با رشد سقف وام مسکن و رسیدن قیمت‌ها به کف قیمتی با استقبال از سوی متقاضیان مواجه شود و رونق نسبی را در بازار شاهد باشیم گزارش‌ها نشان می‌دهد که سازنده‌ها هنوز برای ورود به ساخت و ساز رغبتی نشان نمی‌دهند و سرمایه‌ها را در بانک‌ها محبوس کرده‌اند.

مسکن؛ بازاری در میانه رونق و رکود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از اطلاعات، در شرایطی که اقتصاد ایران دو سال است در رکود به سر می‌برد،کارشناسان اقتصادی و فعالان مسکن معتقد هستند بخش مسکن موتور محرکه اقتصادی کشور است و تا زمانی که دولت سیاست انقباضی را با این هدف که تورم تک‌رقمی شود، در دستور کار خود قرار دهد نه بخش مسکن و نه اقتصاد از رکود خارج نمی شود.

    رکود فعلی مسکن که از تابستان سال 92 آغاز شده و تاکنون حدود 9 فصل را طی کرده است، بر مبنای تحلیل تاریخی باید انتظار داشت که در شروع سال 1395 دوره رکود به پایان برسد.اما آیا وضع کنونی بازار مسکن این نوید را می دهد؟

    در این میان اگر چه یکی از راهکارهای دولت برای افزایش سرعت روند خروج از رکود به ویژه در بخش مسکن، آزادسازی سرمایه‌های سپرده گذاری در بانک‌ها است،اما به نظر می رسد هنوز هیچ یک از برنامه ها و راهکارهای دولت نتوانسته است گره کور این بازار را باز کند. در حال حاضر بازار مسکن با دو مشکل اصلی و عمده رو به رو است؛ ضعف قدرت خرید مردم و بی میلی سرمایه گذاران برای افزایش تولید. بنابراین در حالی که هر روز شاهد افزایش و انباشت تقاضا برای تامین نیاز مسکن هستیم، به دلیل رکود و کاهش سود سرمایه گذاری در این بازار، سرمایه گذاران حاضر به تزریق سرمایه در حوزه ساخت و ساز و تولید نیستند و همزمان با افزایش تقاضا، عرضه ثابت مانده است.

    طبق آخرین گزارش های رسمی وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر قیمت مسکن در بازار به قیمت های سال 1389 برگشته است و این به معنای کاهش قیمت ها و کاهش سود سرمایه‌گذاری در این بازار است. هر چند دولت توانست به واسطه رکود، حباب قیمتی از بازار را تخلیه کند، اما ثبات قیمت ها در بازه زمانی بلند مدت خطر خروج سرمایه‌ها را به دنبال دارد.

    تخلیه حباب قیمتی و برگشت قیمت ها به پنج سال پیش هر چند به ظاهر به نفع خریداران است اما این وضع به دلیل ناهماهنگی با قدرت خرید مردم برای بیشتر خریداران غیرقابل بهره وری است.

    همچنان که اشاره شد با طولانی شدن دوره ثبات قیمت ها، سوددهی بازار، تمایل به سرمایه‌گذاری و افزایش تولید کاهش می یابد. حال در شرایطی که بازار مسکن در رکود به سر می‌برد، خروج سرمایه‌ها از بازارهای تولیدی بیشتر می شود و گرایش سرمایه گذاران به هدایت سرمایه به بازارهای واسطه ای افزایش می یابد.

    در بازار مسکن هر چند قرار است تسهیلات خرید صدها میلیون ریال افزایش یابد، اما این میزان افزایش وام بانکی با سود یارانه‌ای نمی تواند قدرت خرید مردم را ارتقا دهد. در این شرایط حتی اگر دولت بتواند با افزایش سقف تسهیلات ارزان قیمت، قدرت خرید مردم را افزایش دهد با سد کمبود مسکن برمی خورد. در چنین شرایطی با پیشی گرفتن میزان تقاضا نسبت به عرضه و افزایش قدرت خرید با افزایش قیمت ناگهانی مواجه خواهیم شد.

    این همان تهدیدی است که امروز دغدغه آن وجود دارد. در این ارتباط حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی چندی پیش نسبت به احتمال به صدا درآمدن زنگ خطر کمبود خانه هشدار داد و گفت: این ثبات قیمتی به نفع مصرف کننده نیست. چراکه با ادامه این روند و کاهش میزان سوددهی بازار، سرمایه‌ها به سمت سایر بازارها هدایت می شود و تا 2 سال دیگر با کمبود تولید و مسکن برای عرضه مواجه خواهیم شد.

    با توجه به این شرایط، دولت روی راهکار کاهش نرخ سود بانکی برای برون رفت از رکود تولید از جمله تولید مسکن متمرکز شده است؛ راهکاری که در ابتدا این پرسش را بر می انگیزد که کاهش نرخ سود بانکی چگونه می تواند در بازارها و ایجاد رونق در اقتصاد تاثیر گذار باشد؟

    در مقدمه پاسخ به این پرسش باید گفت کاهش نرخ سود بانکی در بخش بهره سپرده ها پیامدهای مثبت و منفی در بازار مسکن خواهد داشت.

    تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی برای بازارهایی مانند مسکن که از رقیبان اصلی بانک ها به حساب می آید، می‌تواند سرنوشت ساز باشد؛ چرا که یکی از علت‌های مهم کاهش سرمایه‌گذاری در بازارها و بنگاه های تولیدی مانند مسکن این است که در حال حاضر هیچ بازار غیر واسطه ای نمی تواند سوددهی سپرده گذاری در بانک‌ها را داشته باشد.طبق گزارش های مرکز آمار، میزان صدور پروانه‌های ساختمانی در سال جاری چیزی حدود 60 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته و سرمایه‌های معطوف به آن هم به بخش های دیگر از جمله بانک‌ها تغییر جهت داده است؛ این در حالی است که در دوره‌ای از دهه ی 80 به دلیل سیاست‌های غلط دولت وقت، سوددهی سرمایه‌گذاری در مسکن به طور حباب گونه ای به چند برابر رسید و سرمایه ها از بازارهای رقیب به سمت مسکن سرازیر شد. اما به محض عمیق شدن رکود در این بازار از میانه های سال 1391، این سرمایه ها به بخش های دیگر به ویژه بانک ها با ضریب امنیت بالاتر کوچ کرد.

    اکنون سیاست دولت این است که با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، سرمایه های حبس شده در بانک ها را آزاد کند.

    از آنجایی که بازار مسکن و املاک از بازارهای سنتی و سودده کشور محسوب می شود و همواره مسکن در ایران کالای سرمایه ای بوده و نه اجتماعی، پیش بینی می‌شود با کاهش نرخ سود بانکی سرمایه‌ها به سمت بازارهایی مانند مسکن سوق پیدا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو