مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان:

اجرای مقررات ملی ساختمان نیازمند تعامل دستگاه‌های اجرایی مرتبط است

عصر ساختمان- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان متولی نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان در عرصه ساخت و ساز نیازمند تعامل دستگاه‌های اجرایی مرتبط با ساخت و ساز است.

اجرای مقررات ملی ساختمان نیازمند تعامل دستگاه‌های اجرایی مرتبط است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بهنام برومندزاده با بیان این‌که از ابتدای شروع دوره ششم فعالیت هیات مدیره، آسیب شناسی مشکلات و موانع کاری سازمان در اولویت کارها قرار گرفته است، اظهار کرد: در این زمینه راهکارهایی ارائه شده که یکی از این راهکارها تعامل هرچه بیشتر با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با صنعت ساختمان است.

    وی تصریح کرد: این تعامل با همکاری معاونت عمرانی استانداری خوزستان و انجمن‌های مرتبط با صنعت ساختمان شکل گرفته و به طور مستمر انجام می‌شود.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به این‌که ما بدنبال ایجاد ارتباطات موثر در روابط بین نهادی هستیم، عنوان کرد: بسیاری از آسیب‌هایی که در گردش کارها و عدم اجرای قوانین و مقررات وجود دارد به دلیل فقدان آگاهی بعضی از مدیریت‌های نهادها، نسبت به قانون نظام مهندسی ساختمان است که امیدواریم با تعامل بیشتر زمینه آگاهی بهتر نیز فراهم آید.

    وی افزود: از این حیث سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان سیاستی را پیش گرفت که روابط میان نهادها را تحکیم و در راستای فرهنگ سازی رعایت مقررات ملی ساختمان و آگاهی بخشی گام‌هایی بردارد.

    برومندزاده عنوان کرد: در گام اول، جلسات مستمر و متعددی با مدیران ارشد از طریق اداره کل راه و شهرسازی (به عنوان مرجع نظارتی سازمان نظام مهندسی ساختمان) برگزار و موانع و مشکلات مطرح شد که هدف اصلی این جلسات ایجاد بستر مناسب برای اجرای مقررات ملی ساختمان و ارتقای جایگاه سازمان بوده است.

    وی با اشاره به این‌که این جلسات مشترک با شهرداری اهواز نیز برگزار شده است، تصریح کرد:  در این جلسات توانایی‌ها و مشکلات نظام مهندسی و راهکارهای افزایش ارتباط با اداره کل راه و شهرسازی، معاونت عمرانی و دفتر فنی استانداری و شهرداری مطرح و این نتیجه حاصل شد که با همکاری شایسته‌تری می‌توان به کاهش موانع کاری فی مابین امیدوارتر بود.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان خاطرنشان کرد: کلیه مجموعه‌های فعال در صنعت ساختمان به دنبال ایجاد وضعیت مناسبی در صنعت ساختمان هستند که امیدواریم در سایه تعامل و همکاری‌های ایجاد شده، شاهد تحقق قانون نظام مهندسی در سراسر استان باشیم.

    وی افزود: بدون شک اجرای دقیق و بدون نقص این مقررات، رعایت بحق حقوق شهروندی و امنیت ساکنان ساختمان‌های احداث شده است.

    راه‌اندازی سامانه مشترک ساخت و ساز در خوزستان

    عضو کارگروه تخصصی صنعت ساختمان استان ادامه داد: راه‌اندازی و آغاز بکار سامانه مشترک ساخت و ساز که برای اولین بار در استان خوزستان شکل  گرفت، به همت سازمان‌هایی مانند دفتر فنی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و نظام مهندسی ساختمان اجرایی شد.

    برومند زاده با اشاره به این‌که در راستای اجرایی شدن سامانه مشترک، جلسات متعددی فی مابین سازمان و شهرداری برگزار شد، گفت: کارشناسان سازمان نظام مهندسی و شهرداری (سازمان فاوا) در طی این جلسات، نرم افزار مورد نظر را مرور و اشکالات آن را عیب یابی کردند و در نهایت با نگارش صورتجلسه‌ای خواسته‌های قانونی نظام مهندسی در اجرای سامانه، مکتوب و به امضای طرفین رسید.

    وی در خصوص ویژگی‌های کاربردی سامانه ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این سامانه ارتباط اداری و فنی بین مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری به شکل کارتابل الکترونیکی است که در این سامانه اداره کل راه و شهرسازی و دفتر فنی استانداری به عنوان ناظر و کنترل کننده این روابط همکاری متقابلی با یکدیگر خواهند داشت. همچنین در این سامانه کلیه گزارشات مرحله‌ای، مکاتبات فنی و اداری و سایر کنترل‌ها، منظم و جامع به صورت الکترونیکی انجام خواهد گرفت.

    برومندزاده با بیان این‌که سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان سه پیشنهاد در خصوص سامانه مشترک ارائه داد، تصریح کرد: از جمله این پیشنهادات، الزام به رعایت کلیه مقررات ملی ساختمان و ضوابط موجود، در این سامانه مورد تاکید قرار گرفته است.

    وی اظهار کرد: شهرداری اهواز مطابق قوانین و مقررات ملی ساختمان فقط برای نقشه‌هایی پروانه صادر خواهد کرد که اسناد و مدارک فنی آن از طریق سازمان نظام مهندسی در این سامانه بارگذاری شده باشد و برای پلاک‌های ثبتی که خارج از سازمان کنترل شده‌اند پروانه صادر نخواهد شد و همچنین سازمان قابلیت این را خواهد داشت که گزارش کاملی از کلیه پروانه‌ها ساختمانی و کارکرد مهندسان ناظر را از این سامانه، جهت کنترل ظرفیت‌های اشتغال و ارائه گزارش کارکرد مهندسان به مراجع مالیاتی اخذ کند.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان خاطر نشان کرد: در نهایت و پس از کارشناسی‌های متعدد این موضوع در هیات مدیره مطرح و به تصویب رسید و در نهایت جهت اجرایی شدن آن به اداره راه و شهرسازی استان ارائه شد.
    وی با اشاره به این‌که سامانه مشترک بر روی یک جامعه هدف محدودی در حال اجرا است، اظهار کرد:  در صورت موفقیت و رفع نواقص به زودی به شکل گسترده ابتدا در شهر اهواز  و سپس سایر شهرهای استان اجرا می‌شود. براساس این سامانه کلیه مهندسان ناظر مکلف هستند گزارشات مرحله‌ای و اتمام عملیات ساختمانی را از طریق این سامانه و کارتابل شخصی که در این سامانه ایجاد می‌شود به واسطه یک امضای الکترونیکی ارسال کنند.

    برومندزاده ادامه داد: امکان این قضیه وجود دارد تمام پروسه انجام کار از طریق کارتابل برای خود مهندسان و همچنین نهادهای نظارتی قابل رویت باشد که خدمت بسیار بزرگی در جهت شفافیت ارائه خدمات و ارتقای کیفیت ارائه خدمات مهندسی خواهد بود.

    وی گفت:  این سامانه که برای اولین بار در کشور رونمایی شده است به شورای مرکزی معرفی خواهد شد که امیدواریم مورد استقبال قرار گرفته و در کل کشور مورد اجرا قرار گیرد.

    برگزاری انتخابات دفاتر نمایندگی

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در خصوص انتخابات دفاتر نمایندگی اظهار کرد: این سازمان در راستای اجرای مواد ٨ و ١4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ماده ٧6 و بند ف ماده ١١4 اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و به جهت همکاری در تنسیق امور کنترل و نظارت بر ارائه خدمات مهندسی و ارتباط بیشتر سازمان با اعضاء شهرستان‌های استان و نیز مشارکت هرچه بیشتر اعضاء در انتظام امور حرفه‌ای و با استناد به نظام نامه نحوه تشکیل و اداره دفاتر نمایندگی مصوب شورای مرکزی در سال 95، اقدام به برگزاری انتخابات دفاتر نمایندگی کرد.

    وی افزود: مطابق شرایط نظامنامه هفت شهر آبادان، ایذه، اندیمشک، بهبهان، دزفول، شوشتر و ماهشهر مشمول برگزاری انتخابات بودند که این انتخابات، با مشارکت حداکثری اعضا برگزار شد.

    لزوم حضور مجریان ساخت دارای صلاحیت در ساخت و ساز استان

    برومندزاده خاطرنشان کرد: شرح وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان، بحث ساماندهی و نظم دهی به امور و کنترل ارائه خدمات مهندسی توسط اعضا است که براساس قانون، خدمات مهندسی توسط مهندسان دارای صلاحیت سازمان نظام مهندسی در سه قسمت طراحی، نظارت و اجرا انجام می‌شود.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار کرد: در بخش اجرا، علی رغم این‌که با شفافیت در قانون ذکر شده است که مجری ساختمان باید کسی باشد که دارای صلاحیت اجرا باشد، بحث مجریان ساخت در استان ما به دلایل متعددی اجرایی نشده که عمده‌ترین دلیل آن عدم هماهنگی نهادهای مرتبط با صنعت ساختمان در استان خوزستان است.

    وی با بیان این‌که استفاده از مجریان دارای صلاحیت یک سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان است، اظهار کرد: این مهم باعث افزایش کیفیت و امنیت در ساخت‌وسازها خواهد شد و همچون سایر فعالیت‌های صنعتی و تخصصی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند اقدام به امر ساخت‌وساز برای سرمایه‌گذاران کنند که دارای مجوز صلاحیت حرفه‌ای این کار از مراجع مربوطه باشند.

    برومندزاده افزود: حضور مجریان ذی صلاح در کنار مهندسان ناظر، برای برقراری ارتباط فنی، در ارتقای کیفیت ساختمان بسیار موثر است.

    وی با بیان این‌که ممانعت از اجرایی شدن طرح سازندگان مسکن و ساختمان هیچگونه منطق فنی، قانونی و اجتماعی ندارد، اظهار کرد: معمولا افرادی خارج از حوزه تخصصی ساختمان و بدون داشتن صلاحیت فنی، اظهارنظر غیرحرفه‌ای انجام می‌دهند که موجب ایجاد موانع بر سر راه ساخت و ساز اصولی و امنیت شهروندان می‌شود.

    برومند زاده بیان کرد: ما نمی‌توانیم ماده چهار قانون را نادیده بگیریم، در این ماده تاکید شده برای انجام کار طراحی، اجرا و نظارت باید صلاحیت حرفه‌ای وجود داشته باشد و هرگونه فعالیت فنی و مهندسی در حوزه طراحی، نظارت و اجرا منوط به داشتن صلاحیت و پروانه اشتغال است و به موجب آن لزوم اجرای این قانون در تعهد مهندسان دارای صلاحیت سازمان نظام مهندسی ساختمان است و هر عاملی مانع اجرای قانون گردد، تخلف محسوب شده و قابل پیشگیری است.

    لزوم اجرایی شدن طرح شناسنامه فنی ملکی ساختمان در خوزستان

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان  عنوان کرد: در این میان بحث شناسنامه فنی و ملکی مطرح است و حق مسلم همه خریداران و شهروندان است که منازل مسکونی را خریداری کنند که دارای شناسنامه فنی و ملکی باشد.
    وی ادامه داد:  شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان استان صادر می‌شود و در کلیه نقل و اطلاعات ساختمانی همراه با نقشه‌هایی چون ساخت، تحویل خریداران خواهد شد تا از مشخصات ساختمانی که خریداری می‌کند مطلع شود.

    برومندزاده افزود: یک نسخه از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نیز به منظور صدور پایان کار ساختمان تحویل مرجع صدور پروانه ساختمان می‌شود. صدور این شناسنامه مستلزم تهیه و تکمیل دفترچه اطلاعات ساختمان است که مشتمل بر جداول مربوط به روند تهیه طرح، اجرا، نظارت و اطلاعات ساختمان است و نهایتا منجر به صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان می‌شود؛ این دفترچه‌ها به تعداد کافی در اختیار دفاتر مهندسی طراحی و طراحان حقوقی ساختمان قرار داده می‌شود.

    وی بیان کرد: براساس توضیحاتی که در کتاب قانون مقررات ملی ساختمان آمده است شخصی می‌تواند این شناسنامه را تهیه کند که دارای صلاحیت ساخت باشد. پس هنگامی که همه جوانب در کنار هم قرار داده می‌شود نشان از جای خالی مجریان دارای صلاحیت در استان است.

    برومند زاده ادامه داد: در ابتدای شروع به کار هیات مدیره این موضوع را به عنوان یک نقطه هدف انتخاب و مطالعات متعددی در این زمینه انجام شد.

    به گفته وی جلسات متعددی نیز در زمینه اجرای این سیستم در شورای مرکزی، دفتر فنی استانداری و راه و شهرسازی برگزار و در آینده نزدیک و به همت تمام دلسوزان و مدیران استانی این مهم اجرا می‌شود.

    تسهیل در امور بررسی نقشه

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: از جمله خدمات این سازمان می‌توان به افزایش کیفیت کنترل امور نقشه و خدمات مهندسی به مالکان و کارفرمایان اشاره کرد که در گذشته برای این کنترل‌ها بواسطه شرح وظایف سازمان، گردش‌هایی تعریف شده و براساس آن تمام طراحی‌های مهندسان طی مراحلی کنترل، تایید نهایی و در نهایت از سازمان خارج می‌شوند.

    وی افزود: در هیات مدیره دوره ششم و طی بررسی‌های مستمر، مشخص شد که نواقصی از نظر فنی، قانونی و گردش مدیریتی و اداری وجود دارد که نیاز به رفع نقص و انطباق با شرایط قانونی و مقررات دارد. از این حیث با بررسی‌های کارشناسان پس از یک کار تحقیقاتی 5 ماهه نظامنامه‌ای تحت عنوان "فرآیند کنترل نقشه" که براساس آن تمام گردش کنترل نقشه براساس ضوابط قانونی، چک لیست‌های مصوب وزارتخانه و شرح وظایف رشته‌های هفتگانه که در مقررات ملی ساختمان قید شده و نیز بخشنامه‌های وزارتخانه، تنظیم و تهیه شده است.

    برومندزاده خاطرنشان کرد: هدف عمده این بحث، شفافیت و قانونی بودن این کنترل و کاهش زمان ارائه خدمات به کارفرمایان و مراجعه کنندگان بوده که موجب ارتقای کیفیت خدمات خواهد شد. براساس این نظامنامه که مورد تصویب هیات مدیره قرار گرفته، هیات رئیسه تصمیم دارد به شکل گام به گام این فرآیند را در سازمان اجرا و پیاده‌سازی کند.

    وی تصریح کرد: در صورت تکمیل فرآیند پیاده‌سازی این شیوه‌نامه سعی بر این است که حضور مهندسان و کارفرمایان در سازمان به حداقل ممکن برسد و موجب شود که زمان ارائه خدمات هم به کوتاه‌ترین مقدار خود برسد.

    تغییر در تعرفه خدمات مهندسی پس از 4 سال

    وی عنوان کرد: تعرفه سازمان براساس ضوابط و مقررات ملی ساختمان هرساله بر مبنای جدول 10 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و اعمال ضرایب تعدیل سالانه از جانب شورای مرکزی تهیه و به صورت قیمت ساخت و ساز در گروه‌های ساختمانی اعلام می‌شود و هیات مدیره سازمان براساس ضرایب جدول شماره 11 قیمت ارائه خدمات مهندسی در بخش طراحی و نظارت و در گروه‌های مختلف ساختمانی را مطابق ابلاغ قیمت‌های ساخت و ساز از شورای مرکزی استخراج و تصویب می‌کند که در سطح کل استان لازم‌الاجرا است و هرگونه تعرفه‌ای خارج از مسیر فوق غیرقانونی خواهد بود.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار کرد: همچنین همانگونه که در قوانین و دستورالعمل‌های نظام فنی و اجرایی نیز آمده، ارائه خدمات مهندسی در مناطقی که دارای آب و هوای نامساعدتری است ضرایب منطقه‌ای بالاتر دارد که ما آن را در نظر نگرفته‌ایم و قیمت ارائه خدمات مهندسی را مطابق آنچه از طرف شورای مرکزی ارائه شده، بدون هیچ افزایشی اعمال کرده‌ایم.

    وی عنوان کرد: انتظار داریم که سایر حامیان حقوق شهروندی و دوستداران اجرای قانون به این نکته توجه کنند که هم استانی‌های خوزستانی شایسته ارائه بهترین خدمات مهندسی هستند.

    برومندزاده با اشاره به تغییر در تعرفه خدمات مهندسی پس از 4 سال گفت: کل قیمت خدمات مهندسی بطور متوسط حدود چهاردرصد کل قیمت ساخت و ساز است که تعیین آن دارای ضوابط و مجاری قانونی است.

    وی اظهار کرد: پیشنهاد می‌دهیم برای بررسی و آسیب شناسی صنعت ساختمان در حوزه مالی و اقتصادی، سایر هزینه‌های اجرای ساختمان که بیش از 96 درصد از هزینه‌های ساخت است و دارای هیچگونه نظام و قوانین خاص نیست بررسی شود.
    وی اظهار کرد: قطعاً سازمان نظام مهندسی ساختمان استان این آمادگی را دارد تا در قالب همکاری با همه نهادها و دلسوزان صنعت ساختمان تحقیق، بررسی و پژوهش‌های لازم برای ارتقای این صنعت را انجام داده تا مشکلات موجود را به حداقل برساند

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو