مدیران خودروعصر اعتبار

پیش‌شرط تخلیه حباب مسکن در پسابرجام

عصر ساختمان:یک کارشناس مسکن گفت: در صورتی که قیمت ارز و قیمت خدمات دولتی در شرایط پسابرجام کاهش یابد می‌توان انتظار داشت که حباب قیمت مسکن تخلیه شود و در غیر این صورت کمتر کسی حاضر به فروش مسکن با رقم‌های پایین‌تر از نرخ بازار می‌شود.

پیش‌شرط تخلیه حباب مسکن در پسابرجام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، شهریار شقاقی، اظهار کرد: فروشندگان مسکن منتظرند تا قیمت ارز و قیمت خدمات دولتی تثبیت شود تا قیمت‌ها را بر اساس آن تنظیم کنند. ولی در شرایط فعلی کسی خانه‌اش را پایین‌تر از نرخ بازار نمی‌فروشد و تنها کسانی ملک خود را می‌فروشند که بدهکارند. افرادی که بنیه مالی قوی دارند هرگز به زیر قیمت راضی نخواهند شد و آن‌قدر صبر می‌کنند تا مشتری پیدا شود.

    وی بخش قابل توجهی از افزایش 11 درصدی معاملات مسکن در سال جاری را به قراردادهای صوری برای فرار از مالیات‌های مستقیم در سال آینده مربوط دانست و گفت: این به معنای رونق بازار مسکن نیست. در ابتدای سال جاری قانون مالیات‌های مستقیم توسط دولت وضع شد و برخی افراد برای این‌که به خانه‌ی خالی‌شان مالیات بسته نشود قراردادی صوری فروش یا اجاره می‌بنند.

    این کارشناس مسکن درباره پیش‌بینی‌اش از وضعیت آینده مسکن اظهار کرد: واقعیت این است که در کشور ما پیش‌بینی کار سختی است؛ چرا که آمارها یا واقعی نیست یا احساسی است. دو مرکز وظیفه‌ی ارایه آمار را بر عهده دارند که آمارهایشان اصلا به هم شبیه نیست. به طور مثال مرکز آمار درباره نرخ تورم یک آمار می‌دهد و بانک مرکزی یک آمار دیگر که با هم نمی‌خوانند. در این شرایط تحلیل هم درست از آب درنمی‌آید.

    شقاقی ادامه داد: این‌که تصور می‌شود با امضای برجام همه چیز درست می‌شود اشتباه است؛ چرا که اولا پیش از برجام هم خیلی از مسائل ما به تحریم ربطی نداشت. ثانیا مهم‌ترین مساله برای کسانی که می‌خواهند در اقتصاد ایران از جمله پروژه‌های بخش مسکن سرمایه‌ گذاری کنند امنیت اقتصادی است که این امنیت هنوز آن‌طور که باید فراهم نشده است.

    این کارشناس مسکن با بیان این‌که کسانی که در بخش ساخت و ساز شهر تهران فعال بودند از این بخش خارج شده‌اند، گفت: این مساله به همان عدم امنیت سرمایه‌گذاری و عدم پیش‌بینی از وضعیت آینده در اقتصاد ایران برمی‌گردد. پس از یک دوره که ارزش افزوده بخش مسکن به شدت بالا رفت بسیاری از مشاغل غیرمرتبط با مسکن کارشان را رها کردند و به ساخت و ساز آمدند که به دلیل افزایش بیش از حد تولید، عرضه از تقاضا بیشتر شد و مسکن به رکود برخورد. جهش 300 درصدی قیمت‌ها در سال 1391 هم این رکود را عمیق‌تر کرد.

    شقاقی خاطرنشان کرد: جهش 300 درصدی قیمت مسکن در حالی اتفاق افتاد که از آن زمان تا کنون قدرت خرید متقاضیان بین 20 تا 50 درصد افزایش یافته و مردم پولی ندارند که خانه بخرند. پس نمی‌توان انتظار تحول در بازار مسکن در آینده‌ی نزدیک را داشت و احتمالا از نیمه‌ی دوم سال 1395 شاهد تحرکاتی جزئی در بخش خواهیم بود.

    وی با بیان این‌که هم‌اکنون سرمایه‌های مسکن از بخش‌های دارای ریسک سرمایه‌گذاری پایین سر درآورده است، گفت: سرمایه‌ها به بازار طلا و ارز رفته و تا بخواهد مجددا به بخش مسکن بیاید زمان می‌برد که البته این مساله نیز مستلزم پیش‌شرط‌هایی از جمله اعتماد سرمایه‌گذاران به بازگشت سرمایه برای دست به جیب شدن است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی