مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن عنوان کرد؛

۹۵، سال بسیار خوب بازار مسکن

عصر ساختمان:یک کارشناس مسکن گفت: در حال حاضر شاهد تحولاتی در بازار مسکن هستیم و سال آینده سال بسیار خوبی برای بازار مسکن خواهد بود.

۹۵، سال بسیار خوب بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، هومن افشار، با اشاره به اینکه برجام تاثیر مستقیمی در بازار مسکن نخواهد داشت، عنوان کرد: اما لغو تحریم‌ها دارای زوایای متعددی است که باعث به وجود آمدن تحولاتی در بازار ایران خواهد شد و این تحولات بدون شک به طور غیر مستقیم در بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت.

    وی افزود:  لغو تحریم‌ها موجب ایجاد نقدینگی در کشور می‌شود و با توجه به اینکه در حال حاضر دولت با کمبود نقدینگی جدی مواجه است و این امر باعث عدم ایجاد پروژه‌های عمرانی شده، به طبع بخش مسکن نیز دچار رکود شده است و برجام می‌تواند با ایجاد نقدینگی  به رونق پروژه‌های عمرانی و در نتیجه بهبود وضعیت بازار مسکن کمک کند.

    افشار افزایش نقدینگی را باعث ایجاد اشتغال، ثروت‌آفرینی،‌کار‌آفرینی و ... دانست و گفت: همه این عوامل در کنار یکدیگر باعث می‌شوند تا رفته رفته بازار مسکن از رکود خارج شود.

    این کارشناس مسکن عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کردم از اوایل دی ماه بازار مسکن از رکود خارج شود و براساس اخبار رسیده از تهران در پایتخت شاهد ایجاد تحولاتی در بازار مسکن بوده‌ایم به طوری که در حال حاضر بازار مسکن در تهران از رکود مطلق خارج شده و تا زمانی که تحولات پایتخت به سایر کلانشهرها منتقل شود زمان می‌برد اما جای امیدواری وجود دارد که با لغو تحریم‌ها شاهد اتفاقات بسیار خوبی در بازار مسکن باشیم.

    وی ادامه داد: در راستای تزریق نقدینگی به بازار با رشد و افزایش سرمایه‌گذاری در بازار مسکن روبه‌رو خواهیم بود و این امر مسکن را از رکود مطلق خارج خواهد کرد.

    افشار با بیان اینکه این تحولات ظرف چند ماه آینده به مشهد نیز خواهد رسید، گفت: طبق آمار منتشر شده در معاملات پایتخت در مهر و آبان ماه نسبت به شهریور ماه نسبت به افزایش معاملات بودیم این در حالی است که معمولا در فصل پاییز حجم معاملات کاهش می‌یابد اما این امر در سال جاری به طور متفاوتی بروز کرده است که امید است با وجود شرایط حال حاضر روند موجود ادامه‌دار و صعودی باشد.

    زمزمه سونامی مسکن غیرکارشناسی است

    این کارشناس مسکن زمزمه‌های مطرح شده مبنی بر به راه افتادن سونامی مسکن در سال آینده را غیر کارشناسی خواند و گفت: به نظر من همچنین اتفاقی نخواهد افتاد ضمن این که وقتی ما از رونق مسکن صحبت می‌کنیم منظور به هیچ عنوان افزایش قیمت نیست رونق مسکن به معنی پیش رفتن به سمت تعادل بین عرضه و تقاضاست.

    وی رونق بازار مسکن را به مسائل مختلفی از جمله هزینه‌های ساخت، وضعیت صدور پروانه‌های ساختمانی و ... مرتبط دانست و گفت: رونق به هیچ عنوان به معنی افزایش یکباره قیمت‌ها نیست و زمانی که از رونق سخن به میان می‌اید مردم نباید اینگونه فکر کنند که یک‌شبه قیمت‌ها رشد چشم‌گیری داشته باشد.

    افشار بازار حال حاضر مسکن را دچار شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا دانست و افزود: ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن به برنامه‌های بلند مدت چند ساله نیازمند است که متاسفانه تاکنون ما از این دست برنامه‌ها در کشور نداشته‌ایم. و بزرگترین پروژه دولتی در بازار مسکن پروژه مسکن مهر بود که بسیار کورکورانه و غیر کارشناسی اجرا شد.

    این کارشناس مسکن در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: بسیاری معتقدند سیاست‌های حال حاضر دولت در زمینه مسکن بسیار نادرست بوده اما من معتقد بودم زمانی که واقعا نمی‌توانیم درست کار کنیم بهتر است اقدامات گذشته را خراب نکنیم. آخوندی با سکوتی که در برابر  مشکلات بازار مسکن از خود نشان داد آرامش را  به این بازار برگرداند.

    وی افزود: اگر روند افزایش قیمت در بازار مسکن بر منوال دولت قبل پیش می‌رفت دیگر هیچ کس توان خرید حتی یک آپارتمان کوچک را نداشت اما آرامش ایجاد شده در بازار مسکن مدیون سیاست‌های دولت حال حاضر است.

    افشار افزود: دولت حاضر پروژه مسکن مهر را به رغم تمامی انتقاداتی که وجود داشت به سرانجام رساند درست است که این پروژه با مشکلاتی نهادی روبه‌رو بود اما باید سرانجام به پایان می‌رسید.

    این کارشناس مسکن تصریح کرد: همه کسانی که در حوزه املاک در حال فعالیت‌اند در یک مقطعی  با ضرر روبه‌رو بودند اما این موضوع بسیار بهتر از شوک و نقدینگی بی‌رویه در بازار است. چرا که اگر وضعیت دولت قبل بر همان منوال پیش می‌رفت بازار مسکن غیر قابل کنترل می‌شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی