مدیران خودروعصر اعتبار

نگاهی به برنامه های زیرساختی مشترک ایران – چین

سودای احیای بزرگترین جاده تاریخ

عصر ساختمان:رییس جمهوری چین پس از ۱۴ سال و تنها به فاصله چند روز پس از اجرایی شدن برجام به ایران آمد تا اگر در ایام تحریم خود را به عنوان دوست دوران سختی معرفی کرده بود، در فضای گسترده به وجود آمده پس از لغو تحریم ها نیز بتواند جا پای کشور خود را در کنار رقبای قدرتمند اروپایی خود محکم کند، جایگاهی که با افزایش تعاملات اقتصادی می تواند مقدمات احیای بزگترین جاده تاریخ را فراهم کند.

سودای احیای بزرگترین جاده تاریخ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در جریان سفر رییس جمهور پیشرو ترین اقتصاد سال های گذشته جهان به ایران، دو طرف روی امضای 17 سند همکاری کار کردند که هرچند از تبادلات تجاری گرفته تا همکاری در عرصه انرژی جزئی مهم از آن بود، اما می توان صنعت حمل و نقل را امری غیر قابل کتمان در تصور آینده همکاری های دو کشور به حساب آورد.

    حجم قابل توجه ترانزیت مشترک میان چین و کشورهای اروپای غربی و آمریکایی باعث شد دولت این کشور به دنبال برقراری مسیری کوتاه، امن و ارزان برای انتقال کالاهای خود باشد و با توجه به بحران های منطقه ای از یک سو و رابطه نزدیک دولت های ایران و چین از سوی دیگر قطعا عبور کالاهای چین از ایران اولویت دو طرف محسوب خواهد شد.

    این اهمیت بالا باعث شده دولت و سرمایه گذاران چینی در طول سال های گذشته شانس خود را برای حضور در طرح های زیرساختی ایران به ویژه برنامه هایی که در مسیر اتصالی مدنظر آنها از شمال شرق به غرب امتحان کنند.

    شروع و شاید یکی از پر سر و صداترین برنامه ها حضور پیمان کار چینی در آزادراه تهران – شمال بود. حضوری که هر چند به دلیل برخی اختلاف نظرها با بنیاد مستضعفان و البته محدودیت های مالی گسترده عملا امکان اوج گیری پیدا نکرد تا پس از سال های گمانه زنی وزارت راه ایران با سپردن کار به پیمان کاران ایرانی، عملا به عمر حضور چین در این آزادراه مهم پایان دهد.

    وقتی طرح های سرمایه گذاری مستقیم چندان موفقیت امیز نبود، دو طرف به سمت توافق بر سر فاینانس حرکت کردند و در اوج سال های تحریم چین فاینانس طرح های چون راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان و برقی سازی خط ریلی تهران - مشهد را در دستور کار خود قرار داد.

    هرچند در طول چند ماه مذاکره مداوم دو طرف به برنامه ای جدی در این رابطه دست پیدا نکردند، اما حضور رییس جمهور چین به ایران باعث شد موانع موجود بر سر اجرایی شدن این فاینانس تا حد زیادی کنار رفته و با فرصت به وجود آمده پس از لغو تحریم ها بتوان به تامین مالی این دو طرح مهم ایرانی از سوی چین امیدوار بود. در کنار آن حتی طرح فاینانس برقی سازی راه آهن گرگان نیز موضوع دیگری است که می توان پس از برداشتن گام های نخست برای آن برنامه ریزی کرد.

    حضور چین تنها به راه آهن خلاصه نمی شود و ایران در راستای توسعه شبکه آزادراهی خود نیز طرح هایی را از چند ماه قبل به سرمایه گذاران معرفی کرده که می تواند تعدادی از آنها از سوی سرمایه‌گذاران چینی اجرایی شود، از قطعات باقی مانده آزاد راه حرم تا حرم گرفته تا طرح های آزادراهی جنوب کشور در استان های هرمزگان و کرمان، می تواند حضور آزادراهی این غول آسیایی را پس از تجربه نه چندان موفق تهران – شمال، در ایران احیا کند.

    در کنار ایجاد فضایی جدی برای سرمایه گذاری در ایران س از لغو تحریم ها چین به فروش برخی کالاهای زیرساختی خود به ایران نیز فکر خواهد کرد. اخیرا یک شرکت چینی نخستین مدل هواپیمای مسافرتی این شرکت را به معرض نمایش گذاشته و در صورت موفقیت این پرنده در تست های اولیه، قطعا پیدا کردن بازاری مناسب برای آن در دستور کار چین قرار خواهد گرفت و در این بین شاید ایران با توجه به تعدا بالای هواپیمایی که در سال های آینده احتیاج دارد گزینه ای مطلوب به شمار آید. هرچند در صحبت های فعلی هیچ برنامه ای برای فروش هواپیما به ایران ارائه نشده اما در بلندمدت می‌توان به این گزینه نیز فکر کرد.

    هرچه هست سابقه طولانی همکاری های اقتصادی دو کشور در اتصال شرق به غرب جهان در سال های دور در قالب جاده ابریشم می‌تواند در آینده نزدیک بار دیگر به یک همکاری مشترک منجر شود که جایگاه ترانزیتی ایران را تصدیق می کند، جایگاهی که بازگشت آن یکی از قدیمی ترین مدل های اقتصادی بین المللی جهان را بار دیگر احیا می کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار