مدیران خودروعصر اعتبار

بهترین زمان برای خرید اوراق تسهیلات مسکن

عصر ساختمان- کارشناسان معاملات اوراق تسهیلات مسکن از احتمال کاهش قیمت این اوراق در ماه های مهر و آبان ماه همزمان با ایام محرم و صفر خبر میدهند.

بهترین زمان برای خرید اوراق تسهیلات مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایران جیب، اوراق تسهیلات مسکن پس از یک هفته افزایش قیمت تا کانال 80 هزار تومان، مجدد به رقم 77 هزار تومان بازگشت. این اوراق در حالی که در دو هفته قبل، تا نزدیک 81 هزار تومان به ازای هر برگه پیش رفت، اما ناگهان در میانه هفته گذشته و ابتدای هفته جاری مجددا به کانال 77 هزار تومانی بازگشت. به گونه ای که کمترین قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن صادره برای مرداد ماه امسال با نماد «تسه9605» در روز شنبه 4 شهریور ماه با قیمت 76 هزار و 850 تومان به فروش رسید و در کف قیمتی مرداد ایستاد.

    همچنین اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذرماه سال 1395 (با نماد تسه 9509) روز شنبه هفته جاری (4 شهریور) به قیمت 76 هزار و 500 تومان معامله شد این در حالی است که قیمت همین نماد (تسه 9509) در روز چهارشنبه هفته قبل از آن (1 شهریور) به قیمت 79 هزار و 200 تومان به فروش رفته بود.

    با این حال دیروز(6 شهریور) قیمت اوراق تسهیلات مسکن نسبت به 2 روز ابتدایی هفته جاری تفاوت چندانی نداشت و با تغییرات بسیار اندک در برخی نمادها با افزایش 100 تا 200 تومانی و در برخی نمادها نیز کاهشی در همین محدوده قیمتی داشته است. به عنوان نمونه اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ماه پارسال (با نماد «تسه 9611»)، در معاملات دیروز (6 شهریور) نسبت به دیروز (یکشنبه 5 شهریور) 300 تومان افزایش داشت و با قیمت 78 هزار و 700 تومان به فروش رسید؛ اما  نماد «تسه 9510» نسبت به روز قبل از آن 50 تومان کاهش داشته و با رقم 78 هزار و 130 تومان به ازای هر برگه تسهیلات مسکن در بازار سرمایه به فروش رسید. بیشترین افزایش قیمت نیز مربوط به اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد ماه امسال با نماد «تسه 9605» بود که از 77 هزار و 900 تومان در دیروز (یکشنبه 5 شهریور) به 78 هزار و 400 تومان در معاملات امروز (6 شهریور) رسید.

    گفتنی است در هفته گذشته حجم معاملات مسکن بر اساس اعلام فرابورس، 33 درصد نسبت به هفته قبل از آن کاهش داشته است که این میزان کاهش معاملات، می تواند نشانه ای از تداوم رکود خرید و فروش مسکن باشد.


    کارشناس معاملات تسه: کاهش قیمت اوراق تسهیلات با نزدیک شدن محرم و صفر

    وی درباره کاهش قیمت اوراق تسهیلات و همچنین کاهش حجم تقاضای کلی خرید این اوراق گفت: از آنجایی که معمولا تابستان ایام اوج تقاضای خرید و فروش در کشور است، ماه های تیر و مرداد نیز شاهد افزایش تقاضای خرید اوراق تسهیلات مسکن بودیم؛ به خصوص که با افزایش وام جعاله مسکن، تعداد برگه هایی که برای دریافت وام خرید مسکن باید از سوی متقاضی خریداری می شد، افزایش یافت که در نتیجه حجم تقاضای اوراق نیز بیشتر شد از آنجایی که تعداد اوراق منتشره از سوی بانک عامل بخش مسکن تغییری نکرده بود، به دلیل به هم خوردن تراز عرضه و تقاضا، قیمت اوراق کمی افزایش یافت که با انتشار برگه های جدید، جلوی افزایشِ بیشترِ قیمت اوراق تسهیلات مسکن گرفته شد.

    کارشناس معاملات اوراق تسهیلات مسکن با اشاره به نزدیک شدن ایام آغاز مدارس و همچنین فرارسیدن ایام محرم و صفر که معمولا حجم معاملات مسکن در ایران کاهش می یابد، افزود: بسیاری از مردم ترجیح داده اند خریدهای خود را به پاییز امسال منتقل کنند؛ به خصوص که بسیاری از پیش بینی ها از تداوم روند فعلی قیمت مسکن خبر می دهد و دورنمایی برای افزایش قیمت مسکن در ماه های آتی وجود ندارد.

    وی پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه احتمال کاهش قیمت اوراق مسکن در دو ماه مهر و آبان وجود دارد، متقاضیان خرید مسکن، اوراق تسهیلات مورد نیاز خود را در  ماه های آینده خریداری کنند.

    گفتنی است اوراق تسهیلات مسکن تا دو سال از تاریخ صدور قابلیت ارائه به بانک عامل بخش مسکن برای دریافت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن را دارند و تفاوت زمان صدور این اوراق هیچ گونه اولویتی برای ارائه به بانک عامل ایجاد نخواهند کرد. فقط متقاضی دریافت تسهیلات مسکن می بایست از زمان تشکیل پرونده وام تا زمان دریافت آن را که بر اساس اعلام بانک عامل، 21 روز کاری است برای تاریخ انقضای اوراق در نظر داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو