مدیران خودروعصر اعتبار

جلالی در صحن علنی مجلس مطرح کرد

دولت اعلام کرده ۷۰۰ هزار مسکن مهر اضافی ساخته

عصر ساختمان- رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: دولت اعلام کرده در مسکن مهر ۷۰۰ هزار مسکن اضافی ساخته که کمیته امداد می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

دولت اعلام کرده ۷۰۰ هزار مسکن مهر اضافی ساخته
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جریان ارائه گزارش رئیس کمیته امداد امام‌خمینی (ره) که صبح امروز (یکشنبه 6 مرداد) در صحن علنی مجلس حاضر شد، اظهار داشت: کمیته امداد از متن انقلاب برای خدمت به محرومان ایجاد شد و مجلس نیز همواره نگاه ویژه‌ای به این کمیته داشته است.

    وی افزود: نمونه این نگاه در برنامه ششم توسعه به خوبی آمده که مجلس در مواد 93 و 94 کلیدی‌ترین مسائل را برای رفاه مددجویان و اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته است. آنچه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، بحث کاهش آسیب‌ها و توانمندسازی محرومان و خروج آنها از چرخه حمایت پس از آنکه توانستند روی پای خودشان بایستند، است.

    رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس  با اشاره به مشکل اشتغال جوانان تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی کشور در بحث اشتغال این است که آموزش‌های مدرسه و دانشگاه، جوان را به سمت توانمندسازی پیش نمی‌برد، لذا برنامه ما این است که با همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای در راستای توانمندسازی جوانان حرکت کنیم.

    جلالی ادامه داد: در بخش توانمندسازی مددجویان، مجلس با آنها همراهی خوبی داشته، به طوری که میزان وام خوداشتغالی مددجویان در سال 96 به 2100 میلیارد تومان رسیده است، این در حالی است که در سال 95 وام خوداشتغالی هزار میلیارد تومان بود. کار دیگری که مجلس انجام داد اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای رفع محرومیت از روستاها بود که بخش زیادی از این مبلغ به کمیته امداد اختصاص یافت، البته خود کمیته امداد از 2100 میلیاردی که به عنوان ارتقا در اختیارش است در دادن وام خوداشتغالی به اقشار آسیب‌پذیر استفاده می‌کند که علاوه بر آن کمیته امداد 1100 میلیارد تومان دیگر به مبلغ قبلی اضافه کرده که اعتبار کنونی کمیته امداد برای دادن وام خوداشتغالی را به 3 هزار میلیارد رسانده است.

    وی گفت: با توجه به رشد اعتبارات جذب اعتبار خوبی صورت گرفته و کمیته امداد توانسته 700 درصد اعتبار جذب کند. از طرف دیگر یکی از وظایف کمیته امداد پالایش مددجویان تحت حمایت و خروج آنها از چرخه حمایتی است که براساس آمار بیش از 200 هزار اشتغال برای سرپرستان خانوار ایجاد شده که در نتیجه آن حدود 160 هزار نفر از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج شدند که اقدام موثر و خوبی بوده است.

    رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: کمیته امداد باید از بانک اطلاعاتی سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان هدفمندی یارانه‌ها استفاده کند. همچنین بحث بعدی این است که سیاست اشتغال‌زایی کمیته امداد باید هم‌راستا با سیاست‌های شورای عالی اشتغال باشد. در ارتباط با بیمه اجتماعی نیز برخی از اقدامات کمیته امداد نقص‌‌های قانونی دارد که می‌بایست این کمیته با همکاری مجلس به رفع این مشکلات قانونی بپردازد.

    جلالی با اشاره به مسکن مددجویان خاطرنشان کرد: کمیته امداد طی تفاهم‌نامه‌ای که با سپاه به امضا رساند، اعتباری حدود 2270 میلیون دلار به منظور ساخت مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته، اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که دولت اعلام کرده که در مسکن مهر 700 هزار مسکن اضافی ساخته شده که کمیته امداد می‌تواند با همکاری با دولت از این ظرفیت برای تامین مسکن مددجویان استفاده کند.

    وی گفت: براساس تبصره 14 بودجه سال 96 مستمری مددجویان کمیته امداد افزایش یافته که با افزایش این مستمری درصد استقبال از شغل در برخی مناطق به ویژه روستاها کمتر شده است. مطلب دوم درباره دولت این است که این مستمری‌ها را مستقیما به حساب سرپرست خانوار واریز می‌کنند که امری خلاف قانون است و باید از طریق کمیته امداد و سازمان‌های واسطه اقدام به واریز مستمری کند.

    رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان گفت: علت این موضوع نیز این است که خیلی از سرپرستان خانوار یا در زندان هستند و یا اعتیاد دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو