مدیران خودروعصر اعتبار

گزارش از فرآیند دریافت تسهیلات وام مسکن؛

یک قدم تا خانه‌دار شدن

عصر ساختمان- میانگین قیمت هر متر خانه در تهران براساس آخرین آمار‌های مرکز آمار ایران چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر متر است‌. در این میان تسهیلاتی که برای خرید مسکن وجود دارد از ۲۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان متغیر است؛ به عبارت دیگر با دریافت سقف تسهیلات، چنانچه در نظر بگیریم پس‌انداز دیگری وجود نداشته باشد می‌توان کمی بیش از ۴۰ متر خانه در مرکز شهر تهران خریداری کرد‌.

یک قدم تا خانه‌دار شدن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از روزنامه صنعت جهان ، وام مسکن این روزها یکی از نخستین گزینه‌هایی است که بسیاری از زوج‌های جوان و حتی افراد مجردی که قصد خانه‌دار شدن دارند به آن می‌اندیشند‌. اگرچه تنها با چند جست‌وجو در اینترنت می‌توان با انواع وام‌های مسکن آشنایی پیدا کرد اما اینکه فرآیند دریافت این وام‌ها چگونه است، موضوعی است که بسیاری از متقاضیان پس از آنکه اقدام به دریافت آن کردند با آن آشنایی پیدا می‌کنند‌.
    هنگامی که خانواده‌ای قصد خانه‌دار شدن دارد، اغلب دو راه را پیش‌روی خود می‌بیند: اجاره یا خرید خانه‌. اگرچه اجاره خانه می‌تواند با مبلغ کمتری خانه‌ای با شرایط بهتر را در اختیار مستاجر قرار بدهد با این وجود اغلب افراد مالکیت را ترجیح می‌دهند زیرا در شرایطی که اقتصاد از ثبات کافی برخوردار نیست، اجاره خانه می‌تواند با کاهش ارزش پول بر اثر تورم طی سال‌های مختلف و یا افزایش بیش از حد مبلغ کرایه به علت همان تورم منجر شود، درحالی‌که در کشور ما زمین، کالایی است که ارزش آن حفظ می‌شود و در نتیجه با مالکیت می‌توان اطمینان پیدا کرد که هزینه‌ای که پرداخت می‌شود، به صورت پس‌اندازی طولانی‌مدت باقی خواهد ماند‌.
    بر همین اساس، برای افرادی که قصد خانه‌دار شدن دارند اما نمی‌توانند ظرف مدت کوتاهی تمام هزینه آن را پرداخت کنند وام مسکن می‌تواند راه میان‌بری باشد برای تصاحب مسکن‌.
    میانگین قیمت هر متر خانه در تهران براساس آخرین آمار‌های مرکز آمار ایران چهار میلیون و 400 هزار تومان به ازای هر متر است‌. در این میان تسهیلاتی که برای خرید مسکن وجود دارد از 20 تا 180 میلیون تومان متغیر است؛ به عبارت دیگر با دریافت سقف تسهیلات، چنانچه در نظر بگیریم پس‌انداز دیگری وجود نداشته باشد می‌توان کمی بیش از 40 متر خانه در مرکز شهر تهران خریداری کرد‌.
    در این میان، برای دریافت وام مسکن نیز مانند دریافت سایر تسهیلات باید مبلغی را از پیش در بانک به عنوان حساب سپرده افتتاح کرد و تا زمان بازپرداخت کامل وام از آن برداشت نکرد که این مبلغ در مورد وام مسکن حداقل 13 میلیون و 400 هزار تومان برای هر دو زوج، یعنی شش میلیون و 700 هزار تومان برای هر یک از زوجین و حداکثر 40 میلیون تومان برای هر یک از زوجین است‌.
    اگرچه اغلب تسهیلاتی که برای بانک مسکن در نظر گرفته شده است مربوط به خانواده‌ها یا زوج‌هایی می‌شود که به تازگی ازدواج کرده‌اند با این وجود به نظر می‌رسد اخیرا برای افراد مجردی که نیاز به خانه‌ دارند نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، این مساله را از یک سو می‌توان به عنوان بهبود شرایط برای خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه در نظر گرفت، از سوی دیگر نیز می‌توان آن را پیشرفتی در فرهنگ در نظر گرفت‌.
    با تمام آنچه گفته شد، اینکه چگونه می‌توان وام مسکن را دریافت کرد، چند نوع مختلف تسهیلات مسکن وجود دارد و بازپرداخت هر یک از آنها تحت چه شرایطی و طی چند سال انجام خواهد شد پرسش‌هایی است که افرادی که قصد دریافت تسهیلات دارند باید پاسخ آن را بدانند‌.
    «تسه»، وام گران مسکن
    در همین زمینه محسن اسلامی، رییس دایره خدمات بانکی بانک مسکن درباره شرایط دریافت وام به خبرنگار «جهان صنعت» می‌گوید: برای گرفتن اوراق تسه ابتدا باید در بانک مسکن افتتاح حساب و سپس درخواست کد بورسی کرد، پس از آن از شعبه مربوطه بانک اوراق تسه را تهیه می‌کند‌.
    وی می‌گوید: افراد مجرد می‌توانند وام 80 میلیون تومانی دریافت کنند که البته 20 میلیون تومان آن تحت عنوان تسهیلات تعمیرات مسکن ارائه می‌شود‌.
    وی در ادامه توضیح می‌دهد: البته اوراق تسه از تسهیلات گران‌قیمت محسوب می‌شود و مبلغ سود آن 17.5 درصد است؛ به‌طوری‌که قسط بازپرداخت آن حدود یک میلیون و 600 هزار تومان در ماه خواهد شد و زمان بازپرداخت نیز تا 12 سال است‌.
    اسلامی درباره نحوه دریافت این وام می‌گوید: متقاضی ابتدا باید ملک مورد نظر خود را انتخاب کند تا وام به او تعلق بگیرد، این ملک باید جزو مناطق 22 گانه تهران باشد و پس از یافتن آن باید قولنامه و اوراق تهیه شده به بانک تحویل داده شود تا از این طریق بانک درباره تسهیلاتی که پرداخت می‌کند اطمینان حاصل کند‌.
    وی درباره بازپرداخت می‌افزاید: روش‌های بازپرداخت اقساط از طریق کارت تسهیلات امکان‌پذیر است همچنین در صورت تبدیل دفترچه اقساط به کارت تسهیلات می‌توان از طریق مراجعه به شعبه دریافت‌کننده در کمترین زمان اقدام به بازپرداخت وام کرد‌. در کل از طریق خود شعبه‌های بانک و به صورت حضوری یا دستگاه‌های خودپرداز، اینترنت بانک، همراه بانک، کیوسک بانک و..‌. می‌توان اقساط را پرداخت کرد‌.
    شرایط دریافت تسهیلات
    افزون بر این معاون دایره بانک مسکن می‌گوید: یکی از شرایط اصلی دریافت وام این است که متقاضی پیش از این اقدام به دریافت تسهیلات مسکن نکرده باشد‌. برای دریافت این تسهیلات نیز مانند سایر وام‌ها نیاز به مدارکی از جمله شناسنامه، کارت ملی و همچنین مبلغی سپرده یا چک رمزدار یا عابر بانک مسکن است‌.
    وی می‌گوید: برای افراد مجرد می‌توان تا 60 میلیون تومان تسهیلات خرید خانه و 20 میلیون تومان تسهیلات تعمیرات دریافت کرد که مجموع آن 80 میلیون تومان می‌شود‌. گرفتن اوراق تسه برای این نوع تسهیلات از طریق شعب کارگزاری‌های فرابورس یا بانک مسکن انجام می‌شود‌.
    اسلامی درباره وام مسکن برای زوجین گفت: برای دریافت این تسهیلات باید ابتدا هر یک از زوجین مبلغ 40 میلیون تومان را به مدت یک سال در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند و پس از این مدت می‌توانند به طور مجموع 160 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که البته این مبلغ برای خرید تنها یک پلاک خانه انجام می‌شود‌.
    وی ادامه می‌دهد: نرخ سود این تسهیلات 5/9درصد و اقساط آن نیز 12 ساله است، در این حال بازپرداخت هر قسط در ماه کمتر از دو میلیون تومان خواهد شد‌.
    او درباره شرایط خانه توضیح می‌دهد: عمر ملکی که انتخاب می‌شود باید کمتر از 15 سال باشد و البته این میزان وام برای خرید خانه‌هایی است که در تهران قرار دارند، چنانچه خانه مورد نظر خارج از محدوده پایتخت باشد میزان تسهیلاتی که برای آن پرداخت می‌شود کمتر خواهد بود‌.
    وی درباره تسهیلات مسکن برای زوجین بدون سپرده‌‌گذاری می‌گوید: اگر زوجین بخواهند با استفاده از اوراق تسه تسهیلات دریافت کنند باید هر یک از زوجین به میزان 50 میلیون تومان اوراق خریداری کنند، که در پایان مبلغ 20 میلیون تومان نیز برای تعمیرات دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر در مجموع زوجین می‌توانند تا سقف 120 میلیون تومان وام از این طریق دریافت کنند‌. بازپرداخت این وام ماهیانه یک میلیون و 700 هزار تومان و زمان آن مانند سایر تسهیلات 12 ساله است‌.
    وی می‌گوید: البته پرداخت وام 20 میلیون تومانی تسهیلات شامل این بازپرداخت نمی‌شود و آن وام را باید به صورت جداگانه طی پنج سال پرداخت کرد که مبلغ قسط آن تقریبا 500 هزار تومان خواهد شد‌. البته در این مورد می‌توان خانه‌ای با عمر طولانی‌تر نیز انتخاب کرد و عمر خانه مورد نظر باید کمتر از 20 سال باشد‌.
    وی در پایان می‌گوید: برای دریافت اوراق تسه باید 240 سهم اوراق خریداری کرد که مبلغ آن 19 میلیون تومان، معادل 80 هزار تومان برای هر یک از اوراق خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی